TheBoz Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Jeg er ganske fersk bilkjører enda, og er ikke 100 % trygg på alt enda men det kommer seg. Jeg gjør enkelte små feil, b.la i dag så kjørte jeg rett inn i rundkjøringa samtidig som en annen (Som jeg hadde vikeplikt for), noe som førte til at han måtte bremse opp for meg inne i rundkjøringa. Kan dette få noe følger? Kan jeg f.eks få noe advarsel om det blir oppdaget eller om personen rapporterer det? Det jeg er mest usikker på enda er rundkjøringer. Jeg vet at jeg har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringa og alle som kommer inn fra venstre. Men er usikker på når jeg skal stoppe, skal jeg f.eks stoppe når bilen fra venstre ikke er helt framme ved rundkjøringa og jeg ser at jeg kan komme meg ut før han? Noen som har noen smarte råd for å bli trygg på rundkjøringer? Er det normalt, og akseptert av nybegynnere å gjøre småfeil? Endret 19. september 2006 av TheBoz Lenke til kommentar
mintman Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Nei det får ikke konsekvenser. Dette skjer vel daglig i rundkjøringer så der tror jeg du kan ta det helt med ro. Når det gjelder vikeplikt har du ikke vikeplikt for noen så lenge du er inne i rundkjøringen. Dvs. at alle som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt. Til slutt; du skal bare blinke ut av rundkjøringen, dvs. aldri blink til venstre bare til høyre. Du kan også lese mer på Vegvesenet sine sider. Endret 19. september 2006 av gstavdal Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) kjenner meg igjen der er jo slik som med alt annet, hvis du ikke er til hinder for noen i rundkjøringen, så kan du kjøre, er du i tvil, så ikke kjør. og du har vikeplikt for ALT som er i rundkjøringen. og du burde stoppe hvis bilen fra venstre ikke er helt fremme, hvis du er til hinder for han, men så lenge du er ute først, så har han vikeplikt for deg. er normalt å gjøre feil ja. men det viktigste er å ta det rolig, vent heller litt for lenge på å kjøre inn, få oversikt over trafikken, på den måten ser du fortere hva som skjer i trafikken senere... edit:ser daglig STYGGE feil, og gjør fortsatt feil jeg også, gjør du feil, så sørg for å ikke komme borti noen... og som gstavdal sier, ikke blink innover, men det kan være lurt å gjøre det hvis du skal en hel runde rundt... var ihvertfall det jeg lærte på kjøreskolen... Endret 19. september 2006 av aklla Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 kjenner meg igjen der ... er du i tvil, så ikke kjør. Brukte det tipset der en gang i rundkjøringen her, jeg hadde egentlig ikke vikeplikt for noen, så jeg kunne egentlig kjøre, men jeg stoppet i steden. Bilen bak meg tutet da som bare det. Er ikke alltid det er lett å tenke klart når du er midt oppe i det, men du tenker over det etterpå og da skjønner du jo hva du har gjort feil. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Ang. vikeplikt i rundkjøring er det viktig å huske på at vikepliktskiltet som står ved innkjøringen til rundkjøringen også gjelder biler som kommer til høyre for deg, det gjelder ikke eksklusivt for biler som kommer fra venstre. Vikepliktsregler for rundkjøring er noe av det morsomste som finnes, når jeg tenker meg om. Makan til sammensurium =) Lenke til kommentar
mads16 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 du ha vikeplikt for den som er inni rundkjøringa:) Lenke til kommentar
Blib Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Nå er det vel slikt at det ikke finnes "rundkjørings-vikepliktsregler". Det er de samme reglene som alle andre steder. Rett foran en hver rundkjøring står derimot et vikepliktsskilt. Som med alle andre skilt betyr det at du har vikeplikt for alle. Så så lenge du ikke hindrer noen andre så kan du bare kjøre, som alltid. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Til slutt; du skal bare blinke ut av rundkjøringen, dvs. aldri blink til venstre bare til høyre. 6894066[/snapback] Vil det ikkje være hensiktsmessig å blinke til venstre når du kan kjøre både rett fram og til venstre i feltet? Lenke til kommentar
mads16 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 ikke når du skal rett frem Lenke til kommentar
Brian Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 hvis du og han til venstre ankommer rundkjørina akkurat samtidig, hvem skal kjøre da? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 ikke når du skal rett frem 6895727[/snapback] Å? hvis du og han til venstre ankommer rundkjørina akkurat samtidig, hvem skal kjøre da? 6895728[/snapback] Teoretisk sett kan kven som helst kjøre, regelen seier ingenting om kva side du har vikeplikt for, det er førstemann til mølla. I praksis derimot skal du vike for bilar frå venstre, om alle følger dei same reglane vil ei rundkjøring få ein fin flyt. Lenke til kommentar
mads16 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 sikkert bedre greie enn mej .. jeg ha faktisk også vært i tvil i rundkjøringer .. men her oppi dalen har vi kun en uansett heheh:D Lenke til kommentar
mintman Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Til slutt; du skal bare blinke ut av rundkjøringen, dvs. aldri blink til venstre bare til høyre. 6894066[/snapback] Vil det ikkje være hensiktsmessig å blinke til venstre når du kan kjøre både rett fram og til venstre i feltet? 6895709[/snapback] Nei det skal ikke blinkes til venstre i en rundkjøring. Vet at mange kjørelærere faktisk lærer dette bort til elevene sine, men det er direkte feil. Lenke til kommentar
mads16 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 det er rektig jah.. aldri blinke te venstre Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Men du skal jo til venstre, kvifor ikkje informere dei andre trafikkantene om dette? Lenke til kommentar
mads16 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 når du kommer til en rundkjøring du skal rett frem ..da blinker du te høgre når du er inni rundkjøringa de bak dej ser jo at du ikke skal til venstre da.. det bli jo akkurat det samme som du skal rett frem mi ett kryss.. Lenke til kommentar
mads16 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 på på en måde hehe Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Kvifor skal du ikkje blinke til venstre i denne situasjonen? Lenke til kommentar
mads16 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 ubs ..ja stemmer jo det.. off er litt surrete skal ut å kjøre litt nå ..så skal jeg teste hehe Lenke til kommentar
mintman Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Kvifor skal du ikkje blinke til venstre i denne situasjonen? 6896225[/snapback] Fordi du alltid bare skal blinke deg ut av rundkjøringen. Derfor så blinker du når din avkjøring kommer og blinker da til høyre. I tillegg så skal du egentlig ligge i høyre felt når du skal rett frem og rundkjøringen har 4 avkjøringer som på det bildet(inkludert den du kommer fra). Har den 3 derimot, altså ingen til venstre for den du står i, skal du ligge i venstre felt. Endret 19. september 2006 av gstavdal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå