Cranie Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Har forsket litt på nettet og til slutt kommet frem til at det står mellom disse 2. Jeg er bare litt for grønn til å skjønne hva alle tallene på de praktisk betyr for meg. Jeg stusser også litt over 5 x optisk zoom fra L101 da så godt som samtlige andre kamera i samme prisklasse ligger på ca. 3 x. Er disse 5x reelle eller er det noe "lureri" bak? Oh hvor store forskjeller snakker vi på 3x og 5x ? Kamera skal brukes som et fritidskamera. fisketurer, tusenfryd, fine sommerdager, idylliske vinterdager og spesielt en baby som kommer om ikke lenge. (i den forbindelse vil videofunksjonen også bli satt pris på, og også å kunne ta situasjonsbilder dvs kamera tar bilde fort). Etter hva jeg kan se har heller ingen av disse kameraene autofokus, hvor mye betyr dette? Kom ellers med kommentarer om forskjeller/fordeler/ulemper og evt. lignende kamera som kan være et bedre valg i samme prisklasse 2000-2500 ca. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Begge kameraene har autofokus. Hadde de ikke hatt det, ville den største forskjellen du opplevde vært at nærgrensen ville vært betydelig dårligere, samt at gjenstander veldig langt borte ville blitt mindre skarpe. Men det behøver du ikke å være redd for altså, ettersom begge har autofokus. L101 sine 5x zoom er reelle. Nå er jeg ikke sikker på størrelsen på dette kamera, men stort sett så er kamera med 5x litt tykkere enn kamera med 3x. Det finnes et tynt kamera med 10x, men det benytter seg av to objektiver (og jeg er ikke imponert over kvaliteten på noen av objektivene). Grunnen til at 3-4x er "standard" er at kameraene da altså kan være noe tynnere. Mye zoom vil også kunne påvirke skarpheten og lysfølsomheten på en negativ måte, spesielt på små objektiver. Skal du ha et objektiv som takler mye zoom like bra som 3-4x, måtte det, og dermed også kameraet, blitt større. Du vil jo se forskjellen på 3 og 5x zoom, men personlig har jeg 2x zoom på mitt digitalkamera, og er faktisk ganske fornøyd med det. Det er sjelden jeg ønsker noe mer, og da hadde det sikkert holdt med 3x. Hvis du i tillegg kjøper et kamera med 5-6 megapixler, så har du muligheten til å beskjære (en slags digital zoom) i etterkant, og allikevel ha stor nok oppløsning til forstørrelser, og ihvertfall til 10x15 størrelse. Videofunksjon er vel og bra, men husk at om du skal ha god/best kvalitet (som allikevel ligger under vanlig videokamerakvalitet) så får du på de fleste kamera maks 10-12 minutter pr. gigabyte. Vil sterkt anbefale at dette punktet ikke blir avgjørende. De fleste kamera er ganske raske nå. Og hvis du i tillegg forhåndsfokuserer (trykker utløseren halvt ned) så tas bildet omtrent umiddelbart når øyeblikket kommer og du trykker helt ned. Jeg vil faktisk anbefale Ixus 60 fremfor Ixus 65. Skjermen er litt mindre, men allikevel stor nok. Mener å huske at oppløsningen er den samme, og den vil derfor oppleves som noe skarpere enn skjermen på Ixus 65. Det du vinner på å velge Ixus 60, er bedre batterikapasitet (pga. større skjerm) og muligheten til å bruke den optiske søkeren når det er for lyst til at skjermen duger, eller for å spare enda mer batteri (skjermene tar ca. halvparten av all strømmen på et digitalkamera). I tillegg vil du spare et par hundrelapper. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Kan ikke sammenligne eller kommentere på Ixusen, men L101 er et kamera du ganske sikkert vil bli fornøyd med, ihvertfall om det er behov for mye zoom. Kjøpte min L101 i april, og synes det tar gode bilder. Er da ingen proffotograff, eller i nærheten engang for den saks skyld, men liker å ta bilder av ting jeg ser. Det at den har 5x optisk zoom var det som var avgjørende da jeg kjøpte den, dette fordi jeg bruker å ta bilder av fly, spesielt radiostyrte fly blir fort veldig små på himmelen og da kommer det godt med. Innendørs er det ikke noe spesielt godt kamera, synes ihvertfall selv ikke bildene har blitt så veldig bra (det sammenlignet med min mors 350D though). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Innendørs er det ikke noe spesielt godt kamera, synes ihvertfall selv ikke bildene har blitt så veldig bra (det sammenlignet med min mors 350D though). 6903093[/snapback] Ingen digitale kompaktkamera kan på noen som helst måte sammenlignes med digitale speilrefleks innendørs da lysfølsomheten er mye dårligere på grunn av en betraktelig mindre sensor (fysisk størrelse). Her må det sammenlignes med andre kompaktkamera om det skal bli det minste rettferdig. Tror nok Ixus'ene og Nikon'en scorer ganske jevnt her, bortsett fra at man på 5x ofte har dårligere lysfølsomhet enn et objektiv som står på 3x (husker ikke spesifikasjonene til disse to kameraene i hodet). EDIT: Tror foresten jeg snakket med deg, trådstarter, tidligere i dag Lenke til kommentar
Cranie Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 EDIT: Tror foresten jeg snakket med deg, trådstarter, tidligere i dag 6903499[/snapback] Det er meget mulig? Du jobber i en fotobutikk i sentrum? =) Jeg kom inn sammen med ei stressa gravid dame? Da var det i tilfelle meg. Jeg har forresten kommet over et annet kamera jeg vurderer sterkt, Nikon Coolpix 7900.. Noen kommentarer til dette? Har lest det har noe blasse farger eneste... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 EDIT: Tror foresten jeg snakket med deg, trådstarter, tidligere i dag 6903499[/snapback] Det er meget mulig? Du jobber i en fotobutikk i sentrum? =) Jeg kom inn sammen med ei stressa gravid dame? Da var det i tilfelle meg. Jeg har forresten kommet over et annet kamera jeg vurderer sterkt, Nikon Coolpix 7900.. Noen kommentarer til dette? Har lest det har noe blasse farger eneste... 6907534[/snapback] 7900 er et utgått kamera (2 år gammelt?), som er erstattet av P1/P2 og senere P3 og P4. Kameraet tar bra bilder det... at fargene er blasse skyldes noe forsiktig etterbehandling som gir mer frihet til fotografen hva angår justering av bildet i etterkant i forhold til mange andre kamera. Men P-serien er raskere på utløser og har en del oppgraderte funksjoner. Skjermen er også større på P-serien, men den optiske søkeren er borte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå