may_andrine Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Svenske og amerikanske sikkerhetseksperter mener antisladd er den viktigste oppfinnelsen siden sikkerhetsbeltet. Likevel er det mange biler som selges uten. Les mer Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Helt greit mener nå jeg. Jeg foretrekker å stole på hodet mitt når jeg kjører framfor programvare onchip. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Det er ganske forstyrrende med elektroniske dingser som plutselig tar litt kontroll over bilen din. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Det er ganske forstyrrende med elektroniske dingser som plutselig tar litt kontroll over bilen din. 6905205[/snapback] Hvorfor er det så forstyrrende? Det forstyrrer jo forsåvidt bilers tendens til å skrense ut da AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Helt greit mener nå jeg. Jeg foretrekker å stole på hodet mitt når jeg kjører framfor programvare onchip. 6905178[/snapback] Det er vel ingen motsetning heller? Det er vel liten grunn til å protestere mot at ESP er nyttig? Det er kanskje ikke like gøy når man skal grisekjøre, men for å holde seg på veien, så tviler jeg på at man kan gjøre en bedre jobb uten. AtW Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 skal litt til for at hodet ditt reagerer fortere en ESP'en.. men når man skal grisekjøre kan det være greit og ha muligheten til og slå det av Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Helt greit mener nå jeg. Jeg foretrekker å stole på hodet mitt når jeg kjører framfor programvare onchip. 6905178[/snapback] Det er vel ingen motsetning heller? Det er vel liten grunn til å protestere mot at ESP er nyttig? Det er kanskje ikke like gøy når man skal grisekjøre, men for å holde seg på veien, så tviler jeg på at man kan gjøre en bedre jobb uten. 6914963[/snapback] Jada. Kjør i to -tre år med bil som har esp, og så bytter du plutselig til bil uten esp. Da skal du se det kommer til å bli "gøyalt" :!: Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 ESP er supert det, men jeg er også glad jeg kan skru det av når jeg vil. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Jada. Kjør i to -tre år med bil som har esp, og så bytter du plutselig til bil uten esp. Da skal du se det kommer til å bli "gøyalt" :!: 6933268[/snapback] Det kan jo bli en interessant kjøretur hehe Endret 24. september 2006 av Lomz Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Helt greit mener nå jeg. Jeg foretrekker å stole på hodet mitt når jeg kjører framfor programvare onchip. 6905178[/snapback] Det er vel ingen motsetning heller? Det er vel liten grunn til å protestere mot at ESP er nyttig? Det er kanskje ikke like gøy når man skal grisekjøre, men for å holde seg på veien, så tviler jeg på at man kan gjøre en bedre jobb uten. 6914963[/snapback] Jada. Kjør i to -tre år med bil som har esp, og så bytter du plutselig til bil uten esp. Da skal du se det kommer til å bli "gøyalt" :!: 6933268[/snapback] Så du mener man aldri bør innføre slike tiltak, fordi man i en overgangsperiode kan risikere å kjøre biler både med og uten? Jeg har kjørt både med og uten (riktignok ikke i 2-3 år kun med da), og må si at jeg ikke synes det var så sjokkerende å gå tilbake igjen, men det er kanskje fordi jeg begynte med biler uten ESP? AtW Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hva med ABS, da? Syns ABS er viktigere for sikkerheten enn ESP (men må innrømme at jeg har kjørt meget få biler med ESP, da) Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Så du mener man aldri bør innføre slike tiltak, fordi man i en overgangsperiode kan risikere å kjøre biler både med og uten? ...... 6934012[/snapback] Jeg mener at det vigtigste er det som er mellom ørene. Hvis du mener det er risikabelt å kjøre bil uten esp, så er det jo bare å la være. Ikke værre enn det. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 min erfaring, etter å ha kjørt _endel_ biler, med og uten ESP er at man i de tilfellene man trenger ESP er det gull verdt. Ellers er den jo bare der og gjør ingen skade.. skal man grisekjøre uten ESP, bør man strengt tatt være på ett lukket område. Har møtt folk som har behov får å gå over ESP grensen og det hører ikke hjemme på veien. Neste gang en 240 kommer bredt rundt svingene her hjemme gjør ikke jeg en unnamanøver...Jeg tåler nemlig smellen.. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Min erfaring er at ESP funker fint i de fleste situasjoner. Men jeg mener at 4x4 er en bedre innretning på vinterføre, men selvfølgelig til en annen prisklasse. På bilen vår er det slik at ESP sørger for at kraften blir overført til det andre drivhjulet om det ene mister grepet, slik at om det er speilglatt blir den bare stående og overføre fram og tilbake uten å få noe gjevnt trekk. I enkelte slike situasjoner kan det være til nytte å kunne skru det av, noe det ikke er mulighet for på bilen. Har en teori om det sparer piggene en del, særlig når det er et tynt isbelegg på asfalten. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 ja, hmm litt ass nå kansje men 4x4 og ESP er fint Men; ESP OG antispinn kan være til hinder når man skal opp glatte bakker i lav fart. Man risikerer rett å slett å stoppe for ikke å komme igang igjen. Og de som har prøvd det er vel enig i at å rygge ned en blank bakke er alt annet en morro. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 ESP kan få deg ut av situasjoner som du selv ville ha greit å rote til, faktum er at de aller fleste har ikke erfaring med å få sleng på bilen og vet derfor heller ikke hvordan de skal få rette den opp igjen. Dessuten har ESP systemet mye kjappere respons en det et menneske har og kan bremse hvert hjul uavhenig av hverandre. Kort sagt det nytter ikke om du så har 1000 i IQ, det du har mellom ørene kan ikke erstatte ESP på noe vis. ESP reduserer faktisk sjansen for en alvorlig ulykke med 35% i.f NHTSA (National Highway and Traffic Safety Administration) Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Neste gang en 240 kommer bredt rundt svingene her hjemme gjør ikke jeg en unnamanøver...Jeg tåler nemlig smellen.. 6945682[/snapback] Det der tror jeg må ha vært den dummeste uttalelsen jeg noen gang har hørt! Hadde holdninger vært grunnlag for førerkort inndragelse, hadde din vært inndratt tvert! Idiot! Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Helt greit mener nå jeg. Jeg foretrekker å stole på hodet mitt når jeg kjører framfor programvare onchip. 6905178[/snapback] Det er helt riktig. Du skal kjøre slik at du unngår 'situasjoner' og så skal ESP gripe inn når det skjer noe som hodet ditt ikke klarte å forutse. Tabben er å stole på ESP, da går gjerne vinningen opp i spinningen. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) ...På bilen vår er det slik at ESP sørger for at kraften blir overført til det andre drivhjulet om det ene mister grepet, slik at om det er speilglatt blir den bare stående og overføre fram og tilbake uten å få noe gjevnt trekk. ... Dette het veil tractioncontrol eller antispinn før, går dette nå under ESP? Jeg har bare såvidt prøvd en 407 med ESP, og ikke nok til at jeg kjente bilen og vet nøyaktig hvordan det funket. Han som hadde bilen fortalte at dersom bilen begynte å understyre, så bremset bilen det innerste forhjulet og ga på med det ytterste, slik at bilen svingte like mye som rattutslaget skulle tilsi. Og rompa kom. Om man holder jevn gass kommer den inn igjen, men likevel. Hva med ABS, da? Syns ABS er viktigere for sikkerheten enn ESP... Jeg må si meg enig i at ABS-bremser er en uvurdelig bra innretning. Jeg anser egentlig bare ESP som en videreutvikling av ABS-bremser. Endret 7. januar 2007 av Finholt Lenke til kommentar
CrazyDog Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Helt greit mener nå jeg. Jeg foretrekker å stole på hodet mitt når jeg kjører framfor programvare onchip. 6905178[/snapback] Klarer du å bremse fire hjul individuelt? Dette het veil tractioncontrol eller antispinn før, går dette nå under ESP? Nei, ESP (antisladd) er mer avansert enn antispinn. Antisladd går ut på at bilen bremser alle hjulene individuelt hvis bilen får en skrens (ved f.eks. en unnamannøver), til den får rettet seg opp. Endret 16. januar 2007 av CrazyDog Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg