VikinGz Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg får 2 ganger i uka såkaldt "reklame" fra apple og itunes Dette er iritabelt, vertfall når jeg aldri har brukt noe fra apple! Aldri brukt quick time, itunes, mac os osv Så prøver å få tak i en mail til apples avdeling i norge.... men jeg finner den ikke Tenkte og sende en mail og be de slutte å sende reklame sjit til meg! Noen som vet email adressa til apple i norge? viss de har noe kontorer da... er ikke så god i engelsk serru.... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Har du sett godt etter nederst i mailene? Der bruker det ofte å stå hva du skal gjøre hvis du ikke vil ha mer "spam". Det er neppe Apple i Norge som sender ut disse greiene, så det er vel tvilsomt om de kan hjelpe deg direkte. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 takk Har aldri sett den linken jeg Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Hehe, du går på den "click here to be taken off our mailinglist" Får du denne linken i "uadressert" email er det er kun for å "godkjenne" mailen som en aktiv mailadresse. Det spammere gjør er å sende mail utifra "brute force" taktikken. Der de setter opp programmet sitt til å sende mail til "a****@telenor.no" til "x*****@telenor.no". Da treffer de en og annen korrekt mailadresse, men de vet fortsatt ikke hvilke mailadresser det sitter folk bak. Når du så trykker "fjern meg fra mailingliste" får de beskjed om at denne mailadressen har en bruker som er aktiv, og du settes opp i en liste over mailadresser de kan selge og du vil med dette få MER spam, ikke mindre. ALDRI bruk disse linkene så lenge du vet at du ikke har satt deg opp på mailinglista! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Nå bruker vel neppe Apple og iTunes Music Store "brute force"-metoder for å sende ut spam, det er vel heller slik at det man mottar fra dem kommer til ens egen mailadresse fordi man en eller annen gang har vært inne på en Apple-relatert side der man har lagt igjen emailadressen for å laste ned noe e.l. Hvis disse reklame-mailene etter hvert blir uønsket, er det rimelig trygt å klikke på en link for å bli fjernet fra mailinglisten. Men du har helt rett i at dette ikke er noe man bør gjøre generelt. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) man bør i alle fall se godt på hvor linken for å fjerne seg fra mailinglista fører hen. Selv har jeg aldri vært plaget av spam. Fatter ikke hvordan folk får så vanvittig mye av den. Eneste tilfellet var mailen på høyskolen, for den lå tilgjengelig på nett. Alt jeg får av spam i dag kommer av venner som legger inn brukernavn/passord til msn og lignende i vinnenmobil.com type konkurranser. 90 prosent av all spam jeg har fått kommer via venner. Et godt råd for de som har eget domene: sett opp en catch-all adresse som videresender mail til en annen adresse på domenet. Dermed kan du bruke f.eks [email protected] som epost for test.com. Får du spam da, så vet du hvem som er synderen ved å sjekke til-adressen på mailen. Og vips, autoreply på all post til [email protected]. EDIT: Leif var innom. Endret 20. september 2006 av XmasB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå