Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

er nye på trådløst, trenger veiledning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, 54 megabits pr. sekund (Mbps) er den teoretiske maksimalhastigheten du kan kan overføre data med mellom den trådløse ruteren og en PC med et trådløst kort.

Dette er i henhold til standarden 802.11g - du vil ofte se bokstaven G i produktets typebetegnelse. Før "G" kom, var det "B" som var vanligst, med 11 Mbps.

Dette er hastigheter du vanligvis aldri kommer opp i, men hvis du skal bruke det til internettsurfing osv. er jo 54Mbps mye, mye raskere enn de fleste ADSL-linjer, så da går det greit. (Spilling osv. skal jeg ikke uttale meg om.)

108 Mbps er i teorien dobbelt så raskt som 54 Mbps, men om det er det i praksis vet jeg ikke. Holder meg til min gamle 3Com 54Mbps ruter inntil videre.

Lenke til kommentar

Du må også huske på at det er forskjell på hva som er hastigheten på det trådløse nettet og kabelnettet. Det er vanlig at rutere har en hastighet på f.eks. 54 Mbps på tråløsnettet, mens den har 100 Mbps på kabelnettet.

Dette har altså å gjøre med hvor mye data som kan overføres pr. sekund.

Du burde absolutt endre emnetittelen din, den sier ikke så mye om hva du trenger hjelp til!

Du burde også ta en titt i tråder som denne (Nettverk FAQ) før du poster spørsmål som dette.

;)

Lenke til kommentar

Den reelle overføringshastigheten på trådløst er langt lavere enn bruttohastigheten.

Et typisk 11g (54Mbit) nettverk kan overføre f.eks 16Mbit/2MByte pr sekund. Dette gjelder både internt mellom maskiner og på internett. Har du svakt signal blir hastigheten meget raskt dårligere.

De nye Pre-N trådløsrouterne kan overføre nesten like raskt som kablet nettverk (ved godt signal).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...