mirwais Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg har lest litt om dette rundt på forumet, men når jeg søker på HDR får jeg ikke opp noen ting. Etter hva jeg har skjønt har det noe med at man tar flere eksponeringer og setter sammen (f.eks i PhotoShop)? Er det noen som har noen eksempler på bilder laget med HDR- teknikk? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Søk på Google etter hdr og high dynamic range, så finner du tonnevis av materiale. Kort fortalt handler det om å sette sammen flere eksponeringer til et bilde med enorm dynamikk, altså ingen utbrente høylys og ingen svarte skygger. Detaljer i alle områder, altså. Mange bruker det til å gjenskape det øyet ser, andre for å skape et malerisk uttrykk. Det siste har blitt ganske populært. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Den godeste SirMaximus her inne har ett par pene hdrbilder. hvis jeg ikke husker feil. --- På photosight ligger det bilder laget av en person som mestrer dette ganske bra. Ett eksempel på malerisk fremstilling: http://www.photosight.org/photo.php?photoid=43236&ref=author Fotografen har en del flere bilder her: http://www.photosight.org/ownpage.php?authorid=282 Endret 20. september 2006 av stoners Lenke til kommentar
mirwais Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Ok, takker for svar. Ser at man bør (må?) ha egen software til dette, f.eks Photomatix. Er Tone Mapping / HDR noe man kan fikse i PhotoShop? Endret 19. september 2006 av mirwais Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Ok, takker for svar. Ser at man bør (må?) ha egen software til dette, f.eks Photomatix. Er Tone Mapping / HDR noe man kan fikse i PhotoShop? PhotoShop CS2 har i hvert fall støtte for HDR. Har aldri brukt den, så jeg aner ikke om funksjonen er god, men det ville jo forundre meg litt om den er dårlig :o) Lenke til kommentar
riktig Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Den er ikke så dum den, men det er vanskelig å få et dynamisk bilde, og samtidig få nok kontrast. Man må jukke en del på curves for å få det til, og ofte trengs det selektive justeringer og en del masking av områder, da særlig høylys. Dette gjelder i de mest ekstreme situasjonene, som å ta bilde ut av et vindu i et mørkt rom mens sola skinner utenfor. Jeg foretrekker photomatrix, som gir en annen stil enn PS. Man kan få det naturlig i photomatrix også, men det har en mer malerisk karakter, særlig om man begynner å rote med tonemapping. Stoners: Takk. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Noen som kan forklare meg hvordan man får til HDR i Photoshop CS2? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml Litt ned på sida under Merge to HDR. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 SirMaximus, Det var ekstremt vakre bilder du har laga (linken til stoners lenger oppe). Du mål vel sitte ganske lenge bak skjermen for å få lage slike bilder..... Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) SirMaximus, Det var ekstremt vakre bilder du har laga (linken til stoners lenger oppe). Du mål vel sitte ganske lenge bak skjermen for å få lage slike bilder..... 6898293[/snapback] Dårlig av meg, men de linkene jeg pasta var ikke til SirMaximus. Endret 20. september 2006 av stoners Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå