Aoril Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg trenger så sårt hjelp med disse oppgavene: a) vi skal bestemme hvor stor initialdosen i et behandlingsopplegg mot allergi er. Opplysningene som er gitt er at det skal gis totalt 14 injeksjoner, totalmengden som gis er 1000 ml, og mengden skal økes med 1/4 fra injeksjon til injeksjon. b) løs ligningen: (mangler symboler, så jeg skriver det i stedet) <kvadratrot> x^2 <ny kvadratrot>8x+1 <kvadratrøtter slutt> = x-1 Her er det altså snakk om kvadratrot under kvadratrot. Håper det er noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene, jeg henger så grådig fast. Hilsen Aoril Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Hvilket klassetrinn er dette? Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Opg a: Forutsatt at initialdosen er en av de 14 dosene kan dette settes opp slik: x=initialdose i ml x +x*1,25 +x*1,25*1,25 ... ... +x*1,25x*1,25x*1,25x*1,25x*1,25x*1,25x*1,25x*1,25x*1,25x*1,25x*1,25x*1,25x*1,25 =10000 Eller slik: x(1,25^0 + 1,25^1 + 1,25^2 .... 1,25^13)=1000 Resten tror jeg du greier selv. Lenke til kommentar
Aoril Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Dette er universitetsnivå, mat101. Takker for hjelpen til oppgaven med injeksjonene, skal regne med det nå. Lenke til kommentar
Aoril Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Men mangler enda noe som ligner en forståelse på siste oppgaven, b) oppgaven.. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Men mangler enda noe som ligner en forståelse på siste oppgaven, b) oppgaven.. 6906802[/snapback] Du kan ikke skrive den i paint og lime inn som et bilde eller noe da? Skjønner ikke helt hvordan den er. Lenke til kommentar
Aoril Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 God idè! gjorde det med det samme. regneproblem.bmp Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 God idè! gjorde det med det samme. 6907429[/snapback] Ok. En stund siden jeg regnet med sånt, men tror jeg ville gjort det slik: Rot er symbolisert med ^0,5. (x^2 - (8x+1)^0,5 )^0,5 = (x-1) opphøyer i ^2 på begge sider: x^2 - (8x+1)^0,5 = (x-1)^2 = x^2 - 2x + 1 flytter over: -(8x+1)^0,5 = x^2 - 2x + 1 - x^2 = -2x + 1 fjerner kjipt fortegn: (8x+1)^0,5 = 2x - 1 opphøyer i ^2 igjen: 8x + 1 = (2x-1)^2 = 4x^2 - 4x + 1 flytter over: 4x^2 - 12x = 0 faktoriserer: 4x(x - 3) = 0 og får som svar: x = 0 eller x = 3 Mulig x = 0 ikke er en gyldig løsning her, som sagt lenge siden jeg gjorde dette. Kan hende det er noe feil her, men det oppdages isåfall sikkert av noen andre. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Dette er universitetsnivå, mat101. Takker for hjelpen til oppgaven med injeksjonene, skal regne med det nå. 6896135[/snapback] Wow. Er det så stor forskjell på MAT1100 og MAT1010? De oppgavene der er jo stoff vi lærte på GK i VGS. Og er sitter jeg og sliter som juling på 1100. Kanskje jeg valgte feil. Lenke til kommentar
Aoril Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Dette er universitetsnivå, mat101. Takker for hjelpen til oppgaven med injeksjonene, skal regne med det nå. 6896135[/snapback] Wow. Er det så stor forskjell på MAT1100 og MAT1010? De oppgavene der er jo stoff vi lærte på GK i VGS. Og er sitter jeg og sliter som juling på 1100. Kanskje jeg valgte feil. 6908182[/snapback] Ja.. Begynte opprinnelig på MAT111 (regner med det er det du mente), men måtte skifte over til MAT101. Det er mye lettere, men jeg sliter jo enda jeg da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå