raptorse Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) 1. Hvorfor skulle man trenge 2 polig bryter når viften er en uttrekksvifte? Blir det ikke 2 polig brudd når man trekker viften ut av stikkontakten kanskje? 2. Hvorfor trenger vifte-kabelen samme tverrsnitt som kabelen fra bryteren til lyset? Viften er en "fast last" så den kan ha kabel tilpasset denne lasten. (kanskje 10W-15W ?) 6965901[/snapback] 2: Når man kobler en mindre kabel til en større kabel vil man skape problemer, strømtettheten forandres, og man legger til egenskaper i ledningen som aldri skulle vært der. Hvis det ikke er ordentlig gjort kan man få knitring, lysglimt og varme i en dårlig kobling, så blir det varmt og helvete er løs. Hvis du er så interessert i å gjøre det billig kan du vel bare bli elektriker selv, på ordentlig måte? Så hadde du visst.. 6967830[/snapback] Det er her snakk om en uttrekksvifte. Bytter du alltid ledning på alle uttrekks apparatene du har i huset til samme mm2 som på den faste installasjonen? Har du gjordt det på tv'en din? Alle lampene? Microen? PC'en? Tviler på det, hvorfor skal du da gjøre det på baderomsviften? Det er her snakk om en fast belastning, da kan man enkelt beregne hvor mye den enkelte kabelen må tåle. Endret 30. september 2006 av raptorse Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Hva hvis baderomsvifta kortslutter, og trekker så mye strøm at ledningen brenner, men ikke nok til å ta sikringen? Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Hva hvis baderomsvifta kortslutter, og trekker så mye strøm at ledningen brenner, men ikke nok til å ta sikringen? 6969471[/snapback] Hvis du ser på utløsekarakteristikken på sikringen så vil du se at den GARANTERT vil løse ut ved en slik kortslutning. At ledningen skal begynne å "halvlede" mellom fasene, akkurat sånn at sikringen ikke slår ut er en søkt problemstilling som aldri vil skje. Eneste måten du kan få en sikring til å IKKE løse ut ved kortslutning er å ha så lang kabel/ledning at ved kortslutning så er motstanden i selve lederen så stor at kortslutningsstrømmen blir for lav til å løse ut den aktuelle sikringen. Man da har du valgt feil tverrsnitt og/eller vern. Endret 30. september 2006 av raptorse Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Her skjedde en mystisk feil. Endret 30. september 2006 av raptorse Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Hva hvis baderomsvifta kortslutter, og trekker så mye strøm at ledningen brenner, men ikke nok til å ta sikringen? 6969471[/snapback] Hvis du ser på utløsekarakteristikken på sikringen så vil du se at den GARANTERT vil løse ut ved en slik kortslutning. At ledningen skal begynne å "halvlede" mellom fasene, akkurat sånn at sikringen ikke slår ut er en søkt problemstilling som aldri vil skje. 6969830[/snapback] Faktisk kan en kortslutning på en veldig lang underdimensjonert kabel lage en kortslutningsstrøm som ikke er stor nok til å ta sikringen. En automatsikring er en kombinasjon av et overbelastningsvern og et kortslutningsvern. En C sikring skal utløses momentant etter 10x overbelastning, altså en 25A sikring skal utløses momentant ved 250A kortslutning. Hvis du har en veldig lang kabel kan det hende at en direkte kortslutning på enden ikke lager et kortslutning større enn 150A. Da kan det ta mange titalls sekunder før sikringa går (C sikringer er sånn pga motor startstrømmer ol) og ledningen vil da ta fyr på enden og brenne som en lunte nedover kabelen. Helt til distansen er så kort at strømmen overstiger 250A og sikringa taes. Hvis det ligger på/inni en trevegg eller noe sånnt da så tar det fyr. Dette er en vanlig brannårsak. Derfor er det viktig at kabelen er stor nok til at en kortslutningen ved enden blir over momentantutløsningsstrømmen til sikringen. Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Faktisk kan en kortslutning på en veldig lang underdimensjonert kabel lage en kortslutningsstrøm som ikke er stor nok til å ta sikringen. En automatsikring er en kombinasjon av et overbelastningsvern og et kortslutningsvern. En C sikring skal utløses momentant etter 10x overbelastning, altså en 25A sikring skal utløses momentant ved 250A kortslutning. Hvis du har en veldig lang kabel kan det hende at en direkte kortslutning på enden ikke lager et kortslutning større enn 150A. Da kan det ta mange titalls sekunder før sikringa går (C sikringer er sånn pga motor startstrømmer ol) og ledningen vil da ta fyr på enden og brenne som en lunte nedover kabelen. Helt til distansen er så kort at strømmen overstiger 250A og sikringa taes. Hvis det ligger på/inni en trevegg eller noe sånnt da så tar det fyr. Dette er en vanlig brannårsak. Derfor er det viktig at kabelen er stor nok til at en kortslutningen ved enden blir over momentantutløsningsstrømmen til sikringen. 6969898[/snapback] Og dette mener du kan skje på kabelen til TV'en og baderomsviften din ? Prøv! Endret 30. september 2006 av raptorse Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Faktisk kan en kortslutning på en veldig lang underdimensjonert kabel lage en kortslutningsstrøm som ikke er stor nok til å ta sikringen. En automatsikring er en kombinasjon av et overbelastningsvern og et kortslutningsvern. En C sikring skal utløses momentant etter 10x overbelastning, altså en 25A sikring skal utløses momentant ved 250A kortslutning. Hvis du har en veldig lang kabel kan det hende at en direkte kortslutning på enden ikke lager et kortslutning større enn 150A. Da kan det ta mange titalls sekunder før sikringa går (C sikringer er sånn pga motor startstrømmer ol) og ledningen vil da ta fyr på enden og brenne som en lunte nedover kabelen. Helt til distansen er så kort at strømmen overstiger 250A og sikringa taes. Hvis det ligger på/inni en trevegg eller noe sånnt da så tar det fyr. Dette er en vanlig brannårsak. Derfor er det viktig at kabelen er stor nok til at en kortslutningen ved enden blir over momentantutløsningsstrømmen til sikringen. 6969898[/snapback] Og dette mener du kan skje på kabelen til TV'en og baderomsviften din ? Prøv! 6969919[/snapback] Tror ikke den er lang nok . Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Faktisk kan en kortslutning på en veldig lang underdimensjonert kabel lage en kortslutningsstrøm som ikke er stor nok til å ta sikringen. En automatsikring er en kombinasjon av et overbelastningsvern og et kortslutningsvern. En C sikring skal utløses momentant etter 10x overbelastning, altså en 25A sikring skal utløses momentant ved 250A kortslutning. Hvis du har en veldig lang kabel kan det hende at en direkte kortslutning på enden ikke lager et kortslutning større enn 150A. Da kan det ta mange titalls sekunder før sikringa går (C sikringer er sånn pga motor startstrømmer ol) og ledningen vil da ta fyr på enden og brenne som en lunte nedover kabelen. Helt til distansen er så kort at strømmen overstiger 250A og sikringa taes. Hvis det ligger på/inni en trevegg eller noe sånnt da så tar det fyr. Dette er en vanlig brannårsak. Derfor er det viktig at kabelen er stor nok til at en kortslutningen ved enden blir over momentantutløsningsstrømmen til sikringen. 6969898[/snapback] Og dette mener du kan skje på kabelen til TV'en og baderomsviften din ? Prøv! 6969919[/snapback] Tv'n aner jeg ikke noe om, men la oss annta at det blir en kortsluttning inne i motoren, eller at vifta setter seg fast pga. maglende smøring (dette skjedde meg med en børstemotor i en slipemaskin i sommer. Den ble noe helt villt varm, måtte ta på tykke hansker for å håndtere den - dvs. jeg hadde tykke arbeidshansker på når det skjedde, så jeg merket ikke noe særlig til det før det lukta brent, maskina gikk saktere og saktere, og jeg skulle bytte sandpapir og tok på maskina uten hansker.) - strømmen utløste definitivt ingen sikring, men dersom det hadde vært en pinglete "lampettledning" ett eller annet sted mellom maskinen og sikringsskapet, er jeg temmelig sikker på at den hadde smelta, mtp. varmeutviklingen til den maskina. Den var ganske heftig, sikkert et par-tre tusen W. Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Tv'n aner jeg ikke noe om, men la oss annta at det blir en kortsluttning inne i motoren, eller at vifta setter seg fast pga. maglende smøring (dette skjedde meg med en børstemotor i en slipemaskin i sommer. Den ble noe helt villt varm, måtte ta på tykke hansker for å håndtere den - dvs. jeg hadde tykke arbeidshansker på når det skjedde, så jeg merket ikke noe særlig til det før det lukta brent, maskina gikk saktere og saktere, og jeg skulle bytte sandpapir og tok på maskina uten hansker.) - strømmen utløste definitivt ingen sikring, men dersom det hadde vært en pinglete "lampettledning" ett eller annet sted mellom maskinen og sikringsskapet, er jeg temmelig sikker på at den hadde smelta, mtp. varmeutviklingen til den maskina. Den var ganske heftig, sikkert et par-tre tusen W. 6971694[/snapback] Hva var motorvernet på den maskinen innstilt på da? Og å sammenligne en slipemaskin med en baderomsvifte er kanskje litt drøyt. Hvis du leser her under "tekniska uppgifter" så ser du hvilken effekt det her er snakk om: http://www.pax.se/pdf/9-089538.pdf Endret 30. september 2006 av raptorse Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Det som skjer med en motor som blir overbelastet uten at noe vern beskytter den (bimetallrelee for eksempel), er at den trekker så mye strøm at isolasjonen mellom viklingene inni motoren begynner å smelte. Så blir det kontakt mellom kobberet og det blir kortslutning mellom viklingene. Da trekker den enda mer strøm og den går enda dårligere og flere viklinger smelter sammen. Den treige kortslutningssikringa (C sikring pga motorens startstrøm) sier vi er på 25A og slår ikke ut momentant før 250A. Motoren vil da kunne overbelaste kabelen til motoren med ganske mange ampere, fex 100A lenge før vernet slår ut. Brannfare med andre ord . Med et bimetallrelee stillt på motorens merkestrøm, fex 2A, slår det ikke ut når motoren trekker si 10A akkurat i startøyeblikket, men hvis den trekker mer enn 2A over lengre tid, fex ved overbelastning, så bryter det strømmen før motoren begynner å smelte. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Hva hvis baderomsvifta kortslutter, og trekker så mye strøm at ledningen brenner, men ikke nok til å ta sikringen? 6969471[/snapback] Det er derfor man alltid dimensjonerer kabelen slik at sikringen "tåler" mindre enn lederne. Det vil si at sikringen går før det går for mye strøm i ledningene. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Tv'n aner jeg ikke noe om, men la oss annta at det blir en kortsluttning inne i motoren, eller at vifta setter seg fast pga. maglende smøring (dette skjedde meg med en børstemotor i en slipemaskin i sommer. Den ble noe helt villt varm, måtte ta på tykke hansker for å håndtere den - dvs. jeg hadde tykke arbeidshansker på når det skjedde, så jeg merket ikke noe særlig til det før det lukta brent, maskina gikk saktere og saktere, og jeg skulle bytte sandpapir og tok på maskina uten hansker.) - strømmen utløste definitivt ingen sikring, men dersom det hadde vært en pinglete "lampettledning" ett eller annet sted mellom maskinen og sikringsskapet, er jeg temmelig sikker på at den hadde smelta, mtp. varmeutviklingen til den maskina. Den var ganske heftig, sikkert et par-tre tusen W. 6971694[/snapback] Hva var motorvernet på den maskinen innstilt på da? Og å sammenligne en slipemaskin med en baderomsvifte er kanskje litt drøyt. Hvis du leser her under "tekniska uppgifter" så ser du hvilken effekt det her er snakk om: http://www.pax.se/pdf/9-089538.pdf 6971779[/snapback] Slipemaskinen trakk neppe så mye effekt før det gikk ett lager eller noe den heller. I allefall ikke sammenliknet med etterpå, vurdert etter varmeproduksjon. Hva hvis baderomsvifta kortslutter, og trekker så mye strøm at ledningen brenner, men ikke nok til å ta sikringen? 6969471[/snapback] Det er derfor man alltid dimensjonerer kabelen slik at sikringen "tåler" mindre enn lederne. Det vil si at sikringen går før det går for mye strøm i ledningene. 6974109[/snapback] Mitt poeng også. Men noen foreslo at "det er da ikke så farlig med ledningsdimensjon, det er da bare en baderomsvifte"... Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Når det gjelder vern, kabel o.l bare følg disse kriteriene og alt går knirkefritt : Ib < In < Iz Ib er strømføringsevnen på kabelen, In husker jeg ikke , og Iz er Kabelvernet. Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Når det gjelder vern, kabel o.l bare følg disse kriteriene og alt går knirkefritt : Ib < In < Iz Ib er strømføringsevnen på kabelen, In husker jeg ikke , og Iz er Kabelvernet. 6974414[/snapback] Du har glemt noe Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Når det gjelder vern, kabel o.l bare følg disse kriteriene og alt går knirkefritt : Ib < In < Iz Ib er strømføringsevnen på kabelen, In husker jeg ikke , og Iz er Kabelvernet. 6974414[/snapback] Du har glemt noe 6978009[/snapback] Ib <= In <= Iz Og maks 4% spenningsfall ytterst i ledningen ved maksimal belastning . Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Når det gjelder vern, kabel o.l bare følg disse kriteriene og alt går knirkefritt : Ib < In < Iz Ib er strømføringsevnen på kabelen, In husker jeg ikke , og Iz er Kabelvernet. 6974414[/snapback] Du har glemt noe 6978009[/snapback] Ib <= In <= Iz Og maks 4% spenningsfall ytterst i ledningen ved maksimal belastning . 6986234[/snapback] Sikker på at du ikke har et krav til ? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Når det gjelder vern, kabel o.l bare følg disse kriteriene og alt går knirkefritt : Ib < In < Iz Ib er strømføringsevnen på kabelen, In husker jeg ikke , og Iz er Kabelvernet. 6974414[/snapback] Du har glemt noe 6978009[/snapback] Ib <= In <= Iz Og maks 4% spenningsfall ytterst i ledningen ved maksimal belastning . 6986234[/snapback] Sikker på at du ikke har et krav til ? 6987007[/snapback] Husker ikke den siste men den har noe med 1.45 og I2 å gjøre . Håndboka ligger på skolen. Lenke til kommentar
Stian B. Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Regner med du har fått jobben gjort nå,eller ? Noe ting vil si: Dobbelisolert vifte kan man montere på badet,fast montert,eller med bevegelig kabel med støpsel.Stikk på bad må være minst 60 cm fra badekar\kabinett horisontalt. Viften må ha topolt brudd,eller støpsel for uttrekk.Om det gåt på lysbryteren gjør ingenting.Opp til deg. Du MÅ ikke ha jordfeilbryter,men de andre alternativene er ikke å anbefale (skilletrafo,SELV osv) Så derfor 30mA JFB. Er skapet 50 år gammelt,tviler jeg på at det er DIN skinner.Og det man gjør da om man vil skifte ut gamle patronsikringer,er man fjerner alle sikringer med skinne. Og erstatter med nye skinner som er en veldig enkel operasjon.Deretter monterer (helst!) JFA (jordfeil automater).Eller deler opp anlegget på feks 2 jordfeilbrytere. Noe som det ikke er så veldig høy økonomisk besparelse på,så JFA er anbefalt,og ikke minst mest brukervennlig. Få et gratis tilbud av en elektroinstallatør. Annen ting.Elektrikeren har IKKE noe med hvordan resten av anlegget ditt er.Er ditt ansvar det.Så han vil ikke rapportere det. Om du får besøk av Elektrisitetsverket på kontroll.Da får du et skriv om alle mangler som du må få utbedret av en elktroinstallatør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå