EO Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg innstallerte en uttrekksvifte på badet for litt siden, med hjelp fra stefaren min. Den ble koblet rett til kursen for lyset på badet, så når jeg skrur av lyset så skrur jeg av vifta også. Var vel ikke akkurat direkte forksriftsmessig gjort, men det funker det. 6929298[/snapback] Så lenge det er 2 polet brudd på den lysbryteren så er det vell ikke noe problem Men kan være ting dere ikke tenker på som er på badet ditt som ikke er vanlig og som en elektrikker hadde tenkt på,, så vill alltid anbefale en elektrikker til og gjøre ting eller eventuelt se over etterpå! Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg innstallerte en uttrekksvifte på badet for litt siden, med hjelp fra stefaren min. Den ble koblet rett til kursen for lyset på badet, så når jeg skrur av lyset så skrur jeg av vifta også. Var vel ikke akkurat direkte forksriftsmessig gjort, men det funker det. 6929298[/snapback] Så lenge det er 2 polet brudd på den lysbryteren så er det vell ikke noe problem Men kan være ting dere ikke tenker på som er på badet ditt som ikke er vanlig og som en elektrikker hadde tenkt på,, så vill alltid anbefale en elektrikker til og gjøre ting eller eventuelt se over etterpå! 6929415[/snapback] Second that. Lyset er jo 2 polet brudd siden en elektriker har installert det sikkert, men så lenge kabelen til vifta har det samme tverrsnittet som kabelen fra bryteren til lyset og den ikke er så altfor lang (med tanke på spenningsfall) og vifta er sprutsikker (IP-grad) så er det nok ikke så altfor mye som kan gå galt, men ville fått en godkjent elektriker til å se over jobben sånn for sikkerhetsskyld. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg innstallerte en uttrekksvifte på badet for litt siden, med hjelp fra stefaren min. Den ble koblet rett til kursen for lyset på badet, så når jeg skrur av lyset så skrur jeg av vifta også. Var vel ikke akkurat direkte forksriftsmessig gjort, men det funker det. 6929298[/snapback] Så lenge det er 2 polet brudd på den lysbryteren så er det vell ikke noe problem Men kan være ting dere ikke tenker på som er på badet ditt som ikke er vanlig og som en elektrikker hadde tenkt på,, så vill alltid anbefale en elektrikker til og gjøre ting eller eventuelt se over etterpå! 6929415[/snapback] Second that. Lyset er jo 2 polet brudd siden en elektriker har installert det sikkert, men så lenge kabelen til vifta har det samme tverrsnittet som kabelen fra bryteren til lyset og den ikke er så altfor lang (med tanke på spenningsfall) og vifta er sprutsikker (IP-grad) så er det nok ikke så altfor mye som kan gå galt, men ville fått en godkjent elektriker til å se over jobben sånn for sikkerhetsskyld. 6930501[/snapback] Ja, men jeg tror egentlig forskriftene sier at vifta skal være selvstyrt, dvs at den skrur seg av selv om det ikke er behov for utlufting. Og da kan de ikke være montert på kursen til lyset så lenge det er etter bryteren. Men men, det var ikke så farlig for min del. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg innstallerte en uttrekksvifte på badet for litt siden, med hjelp fra stefaren min. Den ble koblet rett til kursen for lyset på badet, så når jeg skrur av lyset så skrur jeg av vifta også. Var vel ikke akkurat direkte forksriftsmessig gjort, men det funker det. 6929298[/snapback] Så lenge det er 2 polet brudd på den lysbryteren så er det vell ikke noe problem Men kan være ting dere ikke tenker på som er på badet ditt som ikke er vanlig og som en elektrikker hadde tenkt på,, så vill alltid anbefale en elektrikker til og gjøre ting eller eventuelt se over etterpå! 6929415[/snapback] Second that. Lyset er jo 2 polet brudd siden en elektriker har installert det sikkert, men så lenge kabelen til vifta har det samme tverrsnittet som kabelen fra bryteren til lyset og den ikke er så altfor lang (med tanke på spenningsfall) og vifta er sprutsikker (IP-grad) så er det nok ikke så altfor mye som kan gå galt, men ville fått en godkjent elektriker til å se over jobben sånn for sikkerhetsskyld. 6930501[/snapback] Ja, men jeg tror egentlig forskriftene sier at vifta skal være selvstyrt, dvs at den skrur seg av selv om det ikke er behov for utlufting. Og da kan de ikke være montert på kursen til lyset så lenge det er etter bryteren. Men men, det var ikke så farlig for min del. 6930796[/snapback] Mulig det. Har ikke lest/hørt noe om forskriftene på akkurat det der. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hvis elektrikeren tar det svart og noe skjer blir det faenskap, ok. Hva hvis onkelen min (elektriker) hjelper meg med å legge opp diverse el-ting i huset mitt, og det skulle skje noe. Blir det da på samme måten som om noen hadde tatt det svart? Hypotetisk tilfelle :-) 6929242[/snapback] Hvis onkelen din betaler skatt ut ifra hvor mye det hadde kosta (så da må du gi han penger som han gir staten) om det skulle bli tatt vanlig og alt blir registrert er alt ok, men om han bare gjør jobben og du betaler for matrialet blir det på samme måte som hvis han gjør det svart. 6929273[/snapback] Uten at jeg skal si for sikkert - prisen kan vel legges opp selv - så det er vel egentlig ikke at du betaler han 100 kr for arbeidet, så lenge moms er inkludert? Ellers så kan du vel gjøre ting selv, så lenge en autorisert elektriker gir "godkjent"-stempel og kopler det til i sikringsskapet? Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Takk for flotte innlegg. Jeg skal montere jordfeilbryteren i parallell med topolet bryterkontakt i standard påveggsboks for 2 apparater. Spiller det noen rolle hvilken rekkefølge de står? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Trur du skal ta kontakt med proffisjonell hjelp! ser ut som du trenger det. Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Trur du skal ta kontakt med proffisjonell hjelp! ser ut som du trenger det. 6958409[/snapback] Gjesp.... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Trur du skal ta kontakt med proffisjonell hjelp! ser ut som du trenger det. 6958409[/snapback] Gjesp.... 6960661[/snapback] Glad ikke mine barn/kjæreste/hund etc. skal bo i den brannfella di. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Takk for flotte innlegg.Jeg skal montere jordfeilbryteren i parallell med topolet bryterkontakt i standard påveggsboks for 2 apparater. Spiller det noen rolle hvilken rekkefølge de står? 6958296[/snapback] Tror du bør finne en elektriker, ja. Du har åpenbart ikke peiling og alt du kobler kommer til å bli en eneste brannfelle. En jordfeilbryter kobles IKKE i parallell med en bryter eller en belastning. Jordfeilbryteren skal være inni sikringsskapet og helt på starten av kursen, så skal den topola bryteren stå i serie med belastningen. Endret 29. september 2006 av chrml Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg innstallerte en uttrekksvifte på badet for litt siden, med hjelp fra stefaren min. Den ble koblet rett til kursen for lyset på badet, så når jeg skrur av lyset så skrur jeg av vifta også. Var vel ikke akkurat direkte forksriftsmessig gjort, men det funker det. 6929298[/snapback] Så lenge det er 2 polet brudd på den lysbryteren så er det vell ikke noe problem Men kan være ting dere ikke tenker på som er på badet ditt som ikke er vanlig og som en elektrikker hadde tenkt på,, så vill alltid anbefale en elektrikker til og gjøre ting eller eventuelt se over etterpå! 6929415[/snapback] Second that. Lyset er jo 2 polet brudd siden en elektriker har installert det sikkert, men så lenge kabelen til vifta har det samme tverrsnittet som kabelen fra bryteren til lyset og den ikke er så altfor lang (med tanke på spenningsfall) og vifta er sprutsikker (IP-grad) så er det nok ikke så altfor mye som kan gå galt, men ville fått en godkjent elektriker til å se over jobben sånn for sikkerhetsskyld. 6930501[/snapback] 1. Hvorfor skulle man trenge 2 polig bryter når viften er en uttrekksvifte? Blir det ikke 2 polig brudd når man trekker viften ut av stikkontakten kanskje? 2. Hvorfor trenger vifte-kabelen samme tverrsnitt som kabelen fra bryteren til lyset? Viften er en "fast last" så den kan ha kabel tilpasset denne lasten. (kanskje 10W-15W ?) Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Takk for flotte innlegg.Jeg skal montere jordfeilbryteren i parallell med topolet bryterkontakt i standard påveggsboks for 2 apparater. Spiller det noen rolle hvilken rekkefølge de står? 6958296[/snapback] Tror du bør finne en elektriker, ja. Du har åpenbart ikke peiling og alt du kobler kommer til å bli en eneste brannfelle. En jordfeilbryter kobles IKKE i parallell med en bryter eller en belastning. Jordfeilbryteren skal være inni sikringsskapet og helt på starten av kursen, så skal den topola bryteren stå i serie med belastningen. 6965519[/snapback] Jordfeilbryteren trenger ikke å være i sikringsskapet, det finnes jordfeilbrytere som kan monteres i vanlig veggboks. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Takk for flotte innlegg.Jeg skal montere jordfeilbryteren i parallell med topolet bryterkontakt i standard påveggsboks for 2 apparater. Spiller det noen rolle hvilken rekkefølge de står? 6958296[/snapback] Tror du bør finne en elektriker, ja. Du har åpenbart ikke peiling og alt du kobler kommer til å bli en eneste brannfelle. En jordfeilbryter kobles IKKE i parallell med en bryter eller en belastning. Jordfeilbryteren skal være inni sikringsskapet og helt på starten av kursen, så skal den topola bryteren stå i serie med belastningen. 6965519[/snapback] Ikke at det ville vært en veldig farlig feil. Dersom jordfeilbrytere funker slik jeg tror, så hadde han vel forhåpentligvis bare kortsluttet kursen, svidd jordfeilsbryteren, knukket sikringen og KANSJE fått de uttørka strømpene rundt ledningene sine til å ta fyr. Til trådstarter: VÆR SÅ SNILL få deg en elektriker. Eller i allefall få noen som vet forskjell på pluss og minus, Volt og Ampere, vekselstrøm og likestrøm samt brytere og belastninger til å gjøre det for deg. Eller ligg langt unna. Det er helt tydelig at du ikke har nubbepeiling, så ikke lat som du har det. Det er greit. Jeg har ikke peiling på eksplosiver, så jeg bruker ikke nitroglyserin-beholdere som sjonglerballer. Sterkstrømmen i veggen er IKKE det samme som å mekke på en PC eller liknde. Det forventes at du kopler sammen ting selv, ikke setter sammen ferdiglagde moduler, hvor den værste feilen du kan gjøre er å skjære deg på noe skarpt eller ødelegge komponentene. Når elektrikere driter seg ut, så kan folk dø. Derfor skal man ikke late som om man er elektriker dersom man ikke kan noe om strøm. Punktum. Nylig hørte jeg om en mann som hadde lagt varmekabler på badet sitt selv. Når han så var ferdig, skulle han ta seg en dusj. Problemet var at han hadde fått det til å bli en potensialforskjell mellom sluket og dusjkranen, så når han skrudde på vannet mens han stod på sluket, fikk han et sted mellom 120 og 240 V igjennom seg. Fyren ble funnet av kona og barna 1½ uke seinere når de kom hjem fra ferie, etter at han hadde tatt seg en laaang og heit dusj. Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Nylig hørte jeg om en mann som hadde lagt varmekabler på badet sitt selv. Når han så var ferdig, skulle han ta seg en dusj. Problemet var at han hadde fått det til å bli en potensialforskjell mellom sluket og dusjkranen, så når han skrudde på vannet mens han stod på sluket, fikk han et sted mellom 120 og 240 V igjennom seg. Fyren ble funnet av kona og barna 1½ uke seinere når de kom hjem fra ferie, etter at han hadde tatt seg en laaang og heit dusj. 6966098[/snapback] Da hadde han sikkert skikkelig badehud Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg innstallerte en uttrekksvifte på badet for litt siden, med hjelp fra stefaren min. Den ble koblet rett til kursen for lyset på badet, så når jeg skrur av lyset så skrur jeg av vifta også. Var vel ikke akkurat direkte forksriftsmessig gjort, men det funker det. 6929298[/snapback] Så lenge det er 2 polet brudd på den lysbryteren så er det vell ikke noe problem Men kan være ting dere ikke tenker på som er på badet ditt som ikke er vanlig og som en elektrikker hadde tenkt på,, så vill alltid anbefale en elektrikker til og gjøre ting eller eventuelt se over etterpå! 6929415[/snapback] Second that. Lyset er jo 2 polet brudd siden en elektriker har installert det sikkert, men så lenge kabelen til vifta har det samme tverrsnittet som kabelen fra bryteren til lyset og den ikke er så altfor lang (med tanke på spenningsfall) og vifta er sprutsikker (IP-grad) så er det nok ikke så altfor mye som kan gå galt, men ville fått en godkjent elektriker til å se over jobben sånn for sikkerhetsskyld. 6930501[/snapback] 1. Hvorfor skulle man trenge 2 polig bryter når viften er en uttrekksvifte? Blir det ikke 2 polig brudd når man trekker viften ut av stikkontakten kanskje? 2. Hvorfor trenger vifte-kabelen samme tverrsnitt som kabelen fra bryteren til lyset? Viften er en "fast last" så den kan ha kabel tilpasset denne lasten. (kanskje 10W-15W ?) 6965901[/snapback] 1. Refererte til han som hadde kobla vifta på lyset som allerede er et to-polet brudd. 2. Ja, men da må han ha enda et vern. Hørte det fra gamlelæreren at forskriftene (eller normer? husker ikke helt...) sier at i overganger fra større til mindre kabler skal det sitte et vern hvis den mindre kabelens lengde overstiger 3 meter. Det har noe med strømføringsevne, potensiell overbelastning og kortslutningsstrømmer å gjøre. Godt mulig det bare gjelder alternative laster da... som fex stikk kontakter. Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 http://www.nettavisen.no/innenriks/article755106.ece Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Ja, ikke bare kan huset ditt brenne ned pga feilkobling. Hvis du lager overledning til jord hos deg og naboens hus har en bitteliten feil i jordingssystemet, kan naboen i ekstreme tilfeller dø i dusjen pga din tabbe. Den artikkelen over er et eksempel på en elektrikertabbe. Alle rør, selv plastrør, skal jordes . All driten inni røret begynner å lede strøm etterhvert og hvis det har et annet potensial enn jordinga på dusjhodet (fex ved overledning), kan det gå riktig ille. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 1. Hvorfor skulle man trenge 2 polig bryter når viften er en uttrekksvifte? Blir det ikke 2 polig brudd når man trekker viften ut av stikkontakten kanskje? 2. Hvorfor trenger vifte-kabelen samme tverrsnitt som kabelen fra bryteren til lyset? Viften er en "fast last" så den kan ha kabel tilpasset denne lasten. (kanskje 10W-15W ?) 6965901[/snapback] 2: Når man kobler en mindre kabel til en større kabel vil man skape problemer, strømtettheten forandres, og man legger til egenskaper i ledningen som aldri skulle vært der. Hvis det ikke er ordentlig gjort kan man få knitring, lysglimt og varme i en dårlig kobling, så blir det varmt og helvete er løs. Hvis du er så interessert i å gjøre det billig kan du vel bare bli elektriker selv, på ordentlig måte? Så hadde du visst.. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Håper huset brenner ned, og ikkje alt for mange omkommer... Håper du bestiller ein elektriker til ditt neste hus. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Psj, elektrikere er for pingler og søringer . De er svindyre og får alt for god lønn. Boka NEK-400 er alt du trenger. Her finner du alt du trenger å vite om våtrom og dimensjonering av kabel osv. Jeg har ikke noe særlig av det i hodet lenger, men prøver meg allikevel: Det skilles mellom forskjellige områder på bad, der utstyret som monteres må oppfulge forskjellige krav. Område 0 og 1 er i dusjen, eventuelt badekar. Område 2 er, eh - 140 eller 240 cm eller noe, utenfor badekarkant og område 3 er ett eller annet utenfor det igjen. IP44 (sprutsikkert fra alle retninger, og du klarer ikke å stikke noe inn i apparater som er under 1 millimeter eller ett eller annet sånt) er stikkord i område 2. I område 0 og 1 kan du vel ikke gjøre elektriske installasjoner. En generell ting kan være litt greit å vite; etter år 2003 eller noe ble er det ikke lenger lov å bruke takboks bak en taklampe som et koblingspunkt. Og det med god grunn - det oppstår nemlig ekstreme temperaturer når taklampen lager varme i tillegg til en stor knute med sammenkoblede ledninger. Hvis det bare er snakk om en trekkvifte går det sikkert fint. Den trekker bare noen usle watt. Jeg ville forøvrig helst ha kjent en elektriker som kunne tatt på seg det å godkjenne det hele etterpå, slik at du ikke får enorme fratrekk på forsikringa hvis noe skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå