Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kommer fra et PHP miljø og har i det siste testet litt ASP.NET 2.0 for å få et større utbytte av C# og for å sammenligne det mot mitt primærspråk.

Etter veldig god erfaring med Murach's C#, kjøpte jeg Murach's ASP.NET 2.0 2005 og etter å ha lest litt og sett litt fra andre kilder, samt noen .NET videoer så virker det litt som at .NET leiren ikke er så opptatt av ren og korrekt (X)HTML kode og standarder. Det virker som tabeller og overbruk av 'absolute position' er en veldig vanlig metode istedet for å bruke CSS fullt ut..

Etter å ha prøvd så vet jeg at det å følge standarder, CSS og semantisk bruk av HTML er fullt mulig, men det virker som det ikke helt er lagt opp til det og at det til tider kan være tungvindt..

Ser også at mange konsepter i webprogrammering kan utføres ved noen få klikk og uten egentlig å trenge å vite hva som skjer i bakgrunnen. Jeg har en kamerat som er giret på å lære seg noe, men er litt usikker på om ASP.NET er et riktig alternativ for en nybegynner, da jeg utifra mine egne erfaringer er veldig glad jeg tok den tunge veien for å lære meg diverse konsepter og disiplinert form for kode isteden for å bare kaste ut loginsystemer med tabellformet forside. Nå som jeg vet hva som skjer i bakgrunnen føler jeg at ASP.NET sin hurtige oppbygning virkelig er genial for å utføre trivielle oppgaver.

Har sjekket ut endel kildekode til profesjonelle verk. En veldig stor andel driter fullstendig i standarder og layout. Det virker som de benytter seg av ASP.NET for å få en side opp raskest mulig så de kan hive seg på neste prosjekt. Er fullt klar over at den vanlige mannen i gata sannsynligvis ikke bryr seg om siden validerer eller benytter seg av semantisk korrekt kode men jeg tror selve industrien taper på dette.

Har veldig mye bra å si om ASP.NET også, men det faller litt utenfor emnet her..

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosjektene mine følger XHTML 1.0 Transitional. Dette er noe som VisualStudio selv passer på.. Så dersom det er mye kode som ikke følges standarden har det ingenting med hverken verktøy eller språk/rammeverk å gjøre, men personene som sitter med det.

Uansett blir dette er helt teit sammenblanding. C#/.Net-rammeverket er kodesettet til applikasjonslaget. HTML-en som ligger i GUI-laget bestemmes og settes såklart av den enkelte utvikler, så jeg synes du blander veldig her.

Og ja, jeg har ingen problemer med å anbefale ASP.NET til en nybegynner. Da helst med C#, som er språket som er utviklet FOR dette rammeverket.

Lenke til kommentar
Og ja, jeg har ingen problemer med å anbefale ASP.NET til en nybegynner. Da helst med C#, som er språket som er utviklet FOR dette rammeverket.

6941607[/snapback]

særlig hvis du har erfaring med Java og php vil det være lettere å lære seg C# såvidt jeg har skjønt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...