Gå til innhold

søk på feilkilde til minnefeil

Aznagroth

Anbefalte innlegg

Jeg fant nylig ut at RAMen min ikke fungerer sånn som den skal. Memtest 86 viser flere hundre feil.

Men før jeg kjøper ny RAM så er det nok en god idé å finne årsaken til at RAMen er ødelagt. Da jeg ikke har noe særlig erfaring i å gjøre sånt selv så håper jeg på hjelp med forslag til hva som kan være galt og hvordan man går frem for å gjøre noe med det.

På forhånd takk for all hjelp :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo VELDIG mange ting som kan forårsake RAM-feil da. Spørsmålet er jo nå om det er en permanent defekt i RAM-en din, eller om det er en feilaktig innstilling i BIOS, f.eks.

Vanlige årsaker til permanente feil er f.eks. skade fra statisk elektrisitet (du har subbet over angora-gulvteppet ditt og fiklet med RAM-en før du setter den inn i maskinen), belastnings-skade fra f.eks. lynnedslag eller annen overspenning, fysisk defekt fra uvøren håndtering av brikkene etc.

RAM-feil som fremkommer av feilaktige innstillinger kan være f.eks overklokking av minnet i BIOS (hastigheten på RAM er satt for høyt i forhold til hva RAM'en er godkjent for).

Kort sagt: det er MANGE mulige årsaker til at RAM feiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...