Bornslip Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Holder på å sette sammen en ny maskin, og har alt 100% klart bortsett fra diskene. Hadde opprinnelig satt opp med en Raptor 74GB system disk, og en WD Caviar SE 320gb til ting og tang, men etter å ha gjort litt research tviler jeg litt. Jeg har lest så altfor mange steder at det ikke er verdt de ekstra pengene på grunn av at man såvidt merker ytelsesforskjellene på denne og en 7200 rpm disk, pluss at de bråker som bare det... Men samtidig er det mange som sier at de ikke hører forskjell på raptor disker og en hvilken som helst annen disk. Jeg driver vel egentlig ikke med så veldig mye som krever ekstrem ytelse fra disken, men liker at ting ikke henger og at ting går fort, dvs installasjoner, formateringer, defragmenteringer osv. Det er forsåvidt ikke pengene som får meg til å tvile så mye, men alt snakket om at diskene bråker... Jeg har tross alt investert i et lyddempa kabinett og sånt, så det siste jeg vil er å betale ekstra mye for en disk som bråker og ikke gir meg merkbar ytelse på maskinen... Hadde satt stor pris på innspill her, siden jeg aldri har vært borti raptor disker før Endret 19. september 2006 av Bornslip Lenke til kommentar
asad Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 er en helt lik tråd som ble startet for ikke så lenge siden, søk litt ( long story short = ikke verdt det i mine øyne. har en selv. Jeg skrev mer utfyllende i den andre tråden.) Lenke til kommentar
tiller Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg har hatt både 37Gb, 74 og 150Gb versjonene. Har nå 2 st 150Gb Raptor i Raid0. Om de er raskere enn andre disker vet jeg egentlig ikke - er så lenge siden jeg har sammenlignet med "vanlige" - men: tester viser iallefall at deer de raskeste av SATA. Angående støy: du hører de KUN når de jobber- og det gjør meg ingenting. Jeg har som sagt to, og min maskin er STILLE. PS: for meg virker det som versjonene bli stillere for hver versjon, dvs 150Gb er den stilleste. Den er jo heller ikke så forferdelig dyr nå lengre (jeg betalte 5k for mine 2...) Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Jeg har en 74GB selv og mener den er ikke verdt den extra kostnaden, men jeg bryr meg heller ikke så mye om pris når jeg handler. Ytelsen er vel litt bedre enn 7200-diskene, men dette merkes ikke sånn allverdens i praksis. Den støyer litt mer enn en vanlig disk, ja, men det merkes kun når den jobber. Ellers hører jeg ikke forskjell på den og de andre diskene mine. Min første Raptor gikk til helvete etter bare noen mnd og jeg fikk selvfølgelig ny på garanti, men er blitt anbefalt at denne disken får skikkelig kjøling. Noen mener at den ikke tåler å spinne med 10 000rpm, men jeg er ikke kompetent til å uttale meg om akkurat d. Min nye står ihvertfall rett bak en 120mm vifte i mitt Lian Li og ligger på 33-34 grader konstant. Endret 19. september 2006 av TXD1979 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Den er jo heller ikke så forferdelig dyr nå lengre (jeg betalte 5k for mine 2...) 6892795[/snapback] 5000 kroner for 300GB (eller 150 i Raid 1) synes jeg er fantastisk dyrt. Men det kommer vel an på hvor fet lommebok man har selvfølgelig. Lenke til kommentar
tiller Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 5000 kroner for 300GB (eller 150 i Raid 1) synes jeg er fantastisk dyrt. Men det kommer vel an på hvor fet lommebok man har selvfølgelig. 6892889[/snapback] Det var den gang, nå koster den under 2k. Men hallo: min mening er at man kjøper raptor hvis resten av systemet er temmelig optimalt, og man bør ikke kjøpe raptor hvis det går på bekostning av fx prosessor (el skjermkort om man spiller mye). HD har ikke SÅ mye å si, men gir det lille ekstra. Enig? Raptor er jo tross alt bra dyrt. Men når jeg kjøpte maskin i april: FX-60, GTX i SLI +++ så hørte liksom 2 raptor hjemme! Har forøvrig aldri hatt noen problemer med de raptorene jeg har hatt - og har hatt alle versjonene. Eneste negative er jo pris og varme - de blir ganske varm. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jo, det kommer vel an på prioriteringene. Men selv hadde jeg kjøpt to store vanlige SATA disker istedet. Jeg ønsker større plass over noen prosentvis høyere ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå