a_f Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Hei! Går nå med planer om å lage en server til hjemmenetverket. Til å begynne med ska det ligge media filene mine der, men planlegger å bruke det som router/firewall senere. Kravene er at den skal være veldig stille og billigst mulig. Alternativ 1: Har en P3 cpu, som jeg kunne tenkt å bruke. men da må jeg ha ram, hovedkort, harddisk og kabinett. Går sikkert an å kjøpe hk og ram på qxl. Alternativ 2: Kjøpe alt nytt. Trenger ikke skjerm, tastatur, mus osv. Grafikken kan gådt være integrert. Så trenger litt forslag her Lenke til kommentar
Mez Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Hvor store krav har du til lagringskapasitet? I GB eventuelt TB Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Hvis du bare skal ha den som en hjemmeserver på et lite nettverk med maks 4 til 10 stk, så holder nær sagt alt av litt oppegående maskiner. har selv en AMD sempron 2600+ stående og surre å gå. Denne er så kraftig at den aldri i praksis er belastet i særlig grad. det du måtenke på er diskplass, og ytelse. er ikke spesielt gøy med 66mbit overføring, hvis du kan sitte med 100/150/300 mbit. Hvilket operativsystem osv. må du også bestemme deg for, da dette er småviktig. Håper dette ga deg noe å tenke på MVH LordArild Lenke til kommentar
a_f Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Til å begynne med så tenkte jeg å ha 3 hd der. En på 40 GB til OS og 2x250 eller 2x300 til data... OS er jeg ikke helt sikker på. Det skal vel gå an å bruke WinXP til det... ellers så blir det Ubuntu. edit: så nå litt gjennom QXL ser at man klarer nok å finne en HK til P3 og SD-ram til 400-600 kr... Lurer da om det kan kanskje være bedre å kjøæpe alt nytt? Endret 19. september 2006 av a_f Lenke til kommentar
borgenk Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Se på bruktmarkedet til hardware.no etter et komplett system, en 'relativt' gammel P4 eller amd osv. Det blir nok best i forhold ytelse/pris. Lenke til kommentar
a_f Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Er dette oppsettet ok? Eller bør man ha mer RAM? Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Se på bruktmarkedet til hardware.no etter et komplett system, en 'relativt' gammel P4 eller amd osv. Det blir nok best i forhold ytelse/pris. 6893438[/snapback] P4? Han nevnte jo noe om at han ville ha den stille ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå