Ustedalen Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg har endelig faatt meg min forste "fotojobb". Jeg har faatt med en vennine paa portrettbilder, og dette er vakker modell som ikke har noen problemer med aa staa foran et kamera. Vi har tenkt paa mange forskjellige portretter og vi har kommet frem til at vi skal prove oss paa de fleste formene, slik at vi kan plukke ut de beste bildene. Det vil si at jeg har enorme muligheter her. Problemet her er hvordan jeg skal gjore dette. Vi skal baade ta utendors bilder, og innendors/studio. For aa begynne med de utendorse bildene. Hvordan skal jeg gjore dette? Burde jeg ha en paraply som reflekterer lyset tilbaket i ansiktet hennes? I saafall kan jeg faa kjopt det ganske billig her borte. Noe annet jeg trenger? Noen ideer til hva som ville blitt et vellykket utendors portrett? Saa var det studio portrettene. Problemet her er at vi ikke har et studio. Paa skolen min har vi noen laken som vi kan bruke, men jeg er usikker paa om dette er rene farger (svart/hvitt). Uansett, skolen har ikke softboxer, paraplyer, separate blitser eller lignende. Dette maa jeg da sette sammen selv, men jeg vet da soren hvordan jeg skal gjore dette. Jeg er en student, saa jeg har ikke all verdens okonomi. I tillegg blir dette en av mine forste studiofotografier, saa jeg vil heller ikke bruke saa utrolig mye penger. Men hvordan kan jeg gjore dette billig, og bra? Burde jeg satse paa full kropp, overkropp, close-up, eller rett aa slett prove meg paa alt. Saa kommer vi til redigeringen. Hva burde jeg gjore her? Noen spesielle teknikker, tutorial som noen har aa dele? Utstyr jeg har til raadighet: Nikon D50 18-55mm 70-300mm 60mm Macro Annet utstyr som tripods o.l. Jeg kan skaffe noen amatoer messig paraplyer og lignende (ganske gode) Lenke til kommentar
riktig Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Utendørs holder det gjerne med en eller annen reflektor for å mye opp skygger, evt blitz. Litt kjipt når modellen blir utbrent på ene siden, og helt svart på den andre, med mindre det er uttrykket man er ute etter. Prøv å få sollys på den ene siden, og reflektert sollys på den andre. Generelt er det greit å ha sola på siden, da modellen slipper å stirre inn i sola. Studio.. Du kommer langt med kunstig billig lys, så lenge du skyter i raw. Sjekk denne linken, der får du en del gode og rimelige tips. Husk at det trengs MYE lys, mer enn man skulle tro. Her og her finner du en god del stoff om lyssetting og slikt. Her brukes det mye profft utstyr, men du kan gjøre lignende ting med rimeligere løsninger. Redigering/etterbehandling; kommer helt an på hva slags uttrykk du er ute etter, man må nesten se bildene først. Gjør den vanlige greia med curves og levels, bruk kloneverktøy og fjern det som ikke skal være der (kviser, f.eks. ). Det fins mange metoder for å glatte ut hud, fremheve øyne og slikt. Kommer an på hvordan du vil ha det. Noen vil ha det helt naturlig, andre vil ha det kunstig. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Jeg foler meg ganske heldig naa. Jeg har faatt tillatelse til aa bruke skolen sitt studio, og her har jeg alt jeg trenger. Blitz, lamper, bakgrunner, paraplyer osv. Fantastisk Lenke til kommentar
riktig Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeez.. noen som er heldige ja. Da får du bruke så mye tid der som du kan, og prøve alle muligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå