Gå til innhold

Hvilke DVD+RW til backup?

tepe2

Anbefalte innlegg

Har bestilt ekstern harddisk MyBook Prem.500GB, og vil bruke denne til å lagre disc-image av C-partisjon, og vanlig backup av "Mine Dokumenter" (D-partisjon). Til disc-image vil jeg bruke Acronis True Image eller gratisprogrammet Drive Image XML.

Til vanlig backup har jeg tenkt å bruke SyncBack. For ekstra sikkerhet når det gjelder "Mine Dokumenter", (bilder, film, musikk m.m) har jeg tenkt å kopiere/brenne til DVD-plater (RW) i tillegg. I den forbindelse har jeg noen spørsmål:

1. Har hørt at DVD+RW er sikrere enn minus-formatet, stemmer dette?

2. Hvilken platestørrelse og hastighet, og evt. andre spesifikasjoner bør jeg se etter? (Brenneren min er en AOPEN DUW1608/ARR)

3. Hvilke pakninger egner seg best til mitt formål? (Dette med tanke på orden og system i sakene, og god beskyttelse). Er kanskje litt skeptisk til spindel.

4. Hvilke plater er billige, men samtidig god kvalitet? Og hvem selger de? Fortrinnsvis når det gjelder DVD+RW og vanlig DVD+R. (Eventuelt andre formater dersom du mener de er bedre til mitt formål).

5. Hva er LightScribe-støtte? Trenger jeg dette?

Kan ikke så mye om emnet, men vet at det finnes plater i 4,7 GB, 8,5 GB og 9,4 GB og dobbelsidig. Aner ikke hva brenneren min støtter.

Fins det en "ekspert" i forumet som kan hjelpe meg ?

I så fall, på forhånd TUSEN TAKK !

(Forresten, kan man skrive på platene med spesielle merkepenner? Er dette å anbefale/fraråde?)

Endret av tepe2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Det er riktig. http://www.cdfreaks.com/article/113

2: Kjøp DVD+R 4,7GB plater spesifisert til 16x hastighet, brenn de gjerne ved 12x eller 8x. Men jeg er lei for å si det, brenneren din er blant de dårligste på markedet. Annbefaler deg sterkt å bytte.

3: Kjøp plater på spindel og sorter de i mapper.

4: Verbatim 16x DVD+R 4,7 GB

5: LightScribe. (OBS. Brenneren din støtter ikke dette)

Lenke til kommentar

Takker for svar.

For sikkerhetens skyld, kanskje jeg velger å bytte brenner. Men hvilken bør jeg velge? Bør ikke koste mer enn 300-500 kr.

Hvorfor R-plater, og ikke RW? Er det ikke praktisk å kunne bruke om igjen? Er det bedre kvalitet/sikrere med R?

Dersom jeg bytter brenner, bør jeg fortsatt gå for de samme platene, 4,7 GB?

Til slutt: Er det samme størrelse på alle brennere? (Den må jo passe i maskinen). Og er det mye pes å ta ut gammel og sette i ny?

EDIT: Opsann! Ser nå at OC-Freak har noen anbefalinger på brennere (selv om det er skrevet i mai for over ett år siden). Skal se nærmere på de, og se til å få bestilt snarest.

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...