Nonsens Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Har endelig fått ut fingeren og anskaffet en Colorvision Spyder Express 2 så jeg kan få en brukbart kalibrert skjerm hjemme. (Har tidligere brukt jobbens jevnlig proff-kalibrerte Mac'er nå jeg har jobbet med kritiske bilder.) Nå har det dog dukket opp noen spørsmål som jeg er usikker på - spesielt i forbindelse med Photoshop og bruk av fargeprofiler/embedding i filer. Photoshop bruker nå den nye Spyder-profilen (Working: Monitor RGB - Spyder2express) og jeg får følgelig opp spørsmål om jeg vil konvertere eller ikke når jeg åpner bilder jeg har tatt: The document xxx.jpg has an embedded color profile that does not match the current RGB working space. Embedded: sRGB IEC61966-2.1 Working: Monitor RGB - Spyder2express What would you like to do: - Use the embedded profile (instead of the working space) - Convert the document's colors to the working space - Discard the embedded profile (don't color manage) Umiddelbart slår det meg at jeg da bør velge 'convert' for at jeg fremdeles skal dra nytte av kalibreringen jeg har gjort. 'Problemet' som da dukker opp er at når jeg skal lagre filen (f.eks. for å uploade til Flickr eller sende til fotobutikken for å få det ut der) er at den dermed embedder min 'Spyder2express'-profil i filen. Og jeg inbiller meg at det da blir feil hvis f.eks. min fotobutikk helst vil ha ting i sRGB (eller Adobe RGB for den saks skyld - la oss ikke lage en diskusjon om hvem av disse som er best er dere grei ). Og hvis jeg 'assigner' en sRGB eller Adobe RBG til filen før jeg lagrer så endrer fargene seg dramatisk og er dermed ikke slik jeg vil ha det lenger. Noen som kan belyse dette for meg? Endret 18. september 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Du kan jo lese en del om color management her: http://www.ekdahl.org/kurs/ps8colormanage/ps8_1.htm http://www.ekdahl.org/kurs/ps7_print/ps7_print_mac.htm Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Ahh - var egentlig dette jeg lurte mest på: Val av Preserve Embedded Profiles. Detta kommer att säkerställa att en bild och dess inbäddade fil kommer att lämnas intakt när man öppnar denna i Photoshop, även om Photoshops aktuella arbetsrymd är någon annan än den inbäddade. Photoshop kommer inte att göra något försök att konvertera bilden till nuvarande arbetsrymd; den ursprungliga inbäddade profilen kommer att bibehållas intakt. Likväl, trots att bilden och Photoshop inte längre är synkroniserade med varandra, kommer ändå förhandsvisningen av bilden att bli riktig. Takk for bra link - har ikke funnet noe fornuftig svar på dette ved søk ellers på nett Ble litt forvirret av beskrivelsen til kalibreringsverktøyet der det sto at man skulle kjøre Monitor Profile som valg i Photoshop og trodde fargene ble feil hvis jeg ikke konverterte ting jeg hentet inn til denne profilen. Endret 19. september 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå