Gå til innhold

Lagringsløsning til bedrift

klove

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med å finne en løsning som skal gi 30 brukere ( inkludert en grafisk avdeling ) med nok plass de nærmeste årene. Har i dag kun 120 Gb, og dette er latterlig lite. Kjører 4 servere med Win 2003 Server, og trenger ca 1-2 Tb.

Link til produktene med pris tas imot :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke det mest praktisk å sette inn disker i dagens filserver ?

f. eks 4-6 seagate nl35 i raid. Tror FW og USB blir litt tynt for et såpass stort flerbrukermiljø.

6890832[/snapback]

Har plassproblemer i dagens servere ( IBM E Series 346 ), så dette er ingen mulighet pr i dag, og å kjøpe en ny server med Windows, minne osv blir fort dyrt. Men kan godt bruke 40- 50 000 hvis det gir oss 2 Tb med mulighet til å oppgradere ved behov.

Lenke til kommentar

Jeg har nettop bestilt meg en Thecus N5200 5-Bay

Har også slengt inn 3x500Gb som skal kjøres i Raid 5. La si at du slenger inn 5x750Gb disker og kjører dem i Raid 5. Da vil du få ett oppsett på 3Tb (750Gbx5 - 750Gb)

Dette skulle holde lenge. Det vil også være veldig sikkert med tanke på harddisk krasj.

Kan prøve og komme med en liten "test" når jeg får oppsettet.

Har plassproblemer i dagens servere ( IBM E Series 346 ), så dette er ingen mulighet pr i dag, og å kjøpe en ny server med Windows, minne osv blir fort dyrt. Men kan godt bruke 40- 50 000 hvis det gir oss 2 Tb med mulighet til å oppgradere ved behov.

6890877[/snapback]

Oppsettet med 5x750 Disker vil havne på rundt 28.000 fra komplett så det vil ikke bli så dyrt som 40-50.000.

Vis du kan vente litt så kan du bestille fra Eaegis i UK. Der kan du få et ferdig oppsett med 5x750 Seagate for $3,025.00 = rett i underkant av 20.000. Slik kan du spare 8.000,-

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar
Jeg har nettop bestilt meg en Thecus N5200 5-Bay

Har også slengt inn 3x500Gb som skal kjøres i Raid 5. La si at du slenger inn 5x750Gb disker og kjører dem i Raid 5. Da vil du få ett oppsett på 3Tb (750Gbx5 - 750Gb)

Dette skulle holde lenge. Det vil også være veldig sikkert med tanke på harddisk krasj.

Kan prøve og komme med en liten "test" når jeg får oppsettet.

6890877[/snapback]

Oppsettet med 5x750 Disker vil havne på rundt 28.000 fra komplett så det vil ikke bli så dyrt som 40-50.000.

Vis du kan vente litt så kan du bestille fra Eaegis i UK. Der kan du få et ferdig oppsett med 5x750 Seagate for $3,025.00 = rett i underkant av 20.000. Slik kan du spare 8.000,-

6891276[/snapback]

Denne så helt rå ut :w00t:

Lenke til kommentar

Hvis du har så mye som 50 000,- å rutte med, ville jeg absolutt gå for ett skikkelig oppsett med gode utbyggings muligheter.

Det finnes gode rack kabinett med hotswap rammer montert fra fabrikk opp til 24 hardisker. Parer du dette med ett skikkelig kontrollerkort enten i PCI-X eller PCIe utførelse. Med en 2-4 hardisker på 750gb.

På disse dyrere kontrollerkortene vil det også være mulighet for å utvide raidet "on-the-fly" slik at det er bare å sette inn flere hardisker i de åpne rammene.

EDIT: I tillegg vil du ha større utvidelses muligheter enn du vil ha med en slik Thecus sak.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Hvis du har så mye som 50 000,- å rutte med, ville jeg absolutt gå for ett skikkelig oppsett med gode utbyggings muligheter.

Det finnes gode rack kabinett med hotswap rammer montert fra fabrikk opp til 24 hardisker. Parer du dette med ett skikkelig kontrollerkort enten i PCI-X eller PCIe utførelse. Med en 2-4 hardisker på 750gb.

På disse dyrere kontrollerkortene vil det også være mulighet for å utvide raidet "on-the-fly" slik at det er bare å sette inn flere hardisker i de åpne rammene.

EDIT: I tillegg vil du ha større utvidelses muligheter enn du vil ha med en slik Thecus sak.

6892166[/snapback]

Høres ut som en god løsning, noen merker man bør ta fremfor andre ?

Fant en typr som ser bra ut på komplet :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314853

Noe å spare på ?

Lenke til kommentar
Høres ut som en god løsning, noen merker man bør ta fremfor andre ?

Fant en typr som ser bra ut på komplet :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314853

Noe å spare på ?

6893695[/snapback]

Problemet med den løsningen er at du trenger en hel server utenom med SAS kontroller kort. Da kommer du fort opp i 50 000,- Ytelsen blir helt rå. Men det er jo ikke nødvendig å kjøpe det dyreste bare for å få en filserver som skal ha litt lagringsplass.

Det jeg ville kjøpt.

1. Chenbro 3U rack kabinett med 12 hotswap trays.

2. Hovedkort med PCI-X / PCIe støtte

3. Minne

4. Kontrollerkort med støtte for 12 SATA disker.

5. Hardisker

6. CPU

Det som koster mest her er kabinettet, kontrollerkortet og Windows lisensen(hvis du velger å kjøre Windows).

Rack kabinettet får du for en ca 5000,-

Kontrollerkortet må du regne med ca 6500 til 7000 på.

Systemet vil nok koste endel, men det blir uansett mindre enn en SAS løsning som du så på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...