Gå til innhold

Spill-PC uten skjerm og HDD til 9-10k.

Anbefalte innlegg

Nå er det på tide med ny PC, og etter å ha lest en del på nettet har jeg kommet fram til følgende oppsett. :w00t: .

Det skal bli en spill-PC som skal kunne dra det aller meste på høy grafikk, har en 19" med 1280x1024 i oppløsning.

Overklokking er ikke et alternativ.

Prosessor

Intel Core 2 Duo E6300

Valget stod mellom denne, E6400 og E6600, men jeg tror ikke jeg har bruk for den ekstra ytelsen. Bør jeg investere litt ekstra og gå for en av de to?

Hovedkort

Asus P5B

Valgte dette hovedkortet fordi jeg er interessert i et godt stabilt hk som ikke koster så altfor mye. Er det noen andre hovedkort som er bedre for mitt bruk? (Ingen overklokking)

RAM

Her er jeg virkelig ikke sikker, vet ikke hva jeg skal ha av hastighet og forsinkelse fordi jeg ikke vet hva jeg har bruk for. Som sagt skal jeg ikke klokke så noen dyr RAM er jeg ikke interressert i. Jeg skal ha 2GB.

Skjermkort

Sapphire Radeon x1900GT

Har så å si bare lest positivt om dette kortet, med unntak av noe dårlige klokkeegenskaper og høyt strømforbruk. Siden ikke noe av dette vil plage meg har jeg kommet frem til at det er bedre en Nvidias kort i samme klasse. Er ikke helt sikker på om jeg skal kjøpe dette eller x1900XT 256 MB.

Strømforsyning

Hiper HPU-4M530

Skal ha over 500 watt så den holder en stund, denne bør være god nok? Vil ikke investere masse i en strømforsyning men heller en dyrere av bedre kvalitet om denne ikke er det.

Kabinett

Cooler Master Centurion 534

Dette kabinettet er billig, ser greit ut og kjøler nok siden jeg ikke skal klokke. Jeg er interressert i et kabinett som holder og dette virker helt greit?

Høyttalere

Logitech X-230

Jeg er ikke kresen på lyd i det hele tatt så disse bør vøre gode for en billig penge?

I tillegg til dette skal jeg ha en DVD-brenner, her betyr det ikke så mye hvilken jeg velger ikke sant?

Fra før har jeg tidligere nevnt skjerm og en WD 250GB

Alt skal kunne kjøpes fra enten netshop eller komplett.

Da håper jeg på svar og sier på forhånd takk i tilfelle jeg glemmer det senere :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likte dette oppsettet her veldig godt, mye bra deler her. Synes absolutt du skal gå for X1900XT skjermkortet. Det er mye bedre, og jeg synes du har råd til det i ett slikt oppsett.

Og en E6400 CPU. koster ikke så altfor mye mer, og hjelper en del på ytelsen. E6300 er jo kanskje litt lite.

Når det gjelder RAM, ville jeg valgt disse, som er grei nok hastighet på, og 2gb til en fin pris:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312372

Hovedkortet er bra, ingen tvil om det. Ikke så altfor dyr heller.

DVD brenner ville jeg brydd meg veldig lite om (vet det er mange som tar det veldig alvorlig med gode brennere, men til vanlig bruk er det lite viktig.

Ser fint ut det andre og.

Lenke til kommentar

Har du mer penger etter det, kan du bruker de på skikkelig RAM:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=36200

Dessverre har dette gått opp 700 kroner i pris på ett par-tre uker nå, men dette er den høyeste minnehastigheten hovedkortet støtter som standard, Dvs. att du ikke trenger å overklokke for å få denne båndbredden. Problemet er da at minnebåndbredden blir større enn CPU bussen (men det blir den ved 667mhz. og), men da får man mer båndbredde til skjermkort, som også bruker minnet en del.

Lenke til kommentar

Takk for svar watercool :)

Tenker jeg kjøper xt da jeg, har for det meste hørt at det er vertd prisforskjellen så da slår jeg til med de ekstra kronene.

Angående CPU med dette oppsettet vil det vel ta ganske lang tid før den blir en flaskehals? Det går jo mye på CPU, men en del mer på skjermkort i spill er det ikke så?

Får tenke litt på den delen.

RAM har jeg som sagt ingen peiling på, men jeg har fått med meg både at jeg ikke trenger god RAM siden jeg ikke klokker, og at man aldri skal kjøpe billig RAM uansett. Jeg bør vel ta en gylden middelvei der da? Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Takk for svar watercool :)

Tenker jeg kjøper xt da jeg, har for det meste hørt at det er vertd prisforskjellen så da slår jeg til med de ekstra kronene.

Angående CPU med dette oppsettet vil det vel ta ganske lang tid før den blir en flaskehals? Det går jo mye på CPU, men en del mer på skjermkort i spill er det ikke så?

Får tenke litt på den delen.

RAM har jeg som sagt ingen peiling på, men jeg har fått med meg både at jeg ikke trenger god RAM siden jeg ikke klokker, og at man aldri skal kjøpe billig RAM uansett. Jeg bør vel ta en gylden middelvei der da? Er dette riktig?

6890448[/snapback]

RAM og skjermkort er DEFINITIVT mest avgjørende i spill. Du har helt rett, det skal MYE til før en Conroe E6300 blir en flaksehals i spill.

Det med Ramen er vel ganske riktig, ja.

Billig RAM er det mange som sliter med pga. at de ikke er kompitable, men de yter greit nok likevel med mindre du klokker.

De første brikkene jeg foreslo er definitivt den middelveien du sikter til, de er ok hastighet på, veldig bllige (sikkert ett slags tilbud) og fra en god produsent (Corsair er en veldig stor, veldig bra minneprodusent)

De andre brikkene skrev jeg litt om i sted, de har litt mer ytelse (og jeg tror de vil være brukbare en del lenger) og OCZ, som produserer de, eren av de få som kan konkurrere med Corsair på kvalitet.

Edit: litt pynt og litt Leif

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
Når det gjelder RAM, ville jeg valgt disse, som er grei nok hastighet på, og 2gb til en fin pris:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312372

6890279[/snapback]

De første brikkene jeg foreslo er definitivt den middelveien du sikter til, de er ok hastighet på, veldig bllige (sikkert ett slags tilbud) og fra en god produsent (Corsair er en veldig stor, veldig bra minneprodusent)

6890534[/snapback]

Det var crucial du linket til :whistle:

Men de OCZ brikkene så fine ut. Burde jeg kjøpe dem eller gå for litt lavere hastighet og forsinkelse på PC5400? Disse er litt billigere enn de du linket til, har lavere hastighet og lavere forsinkelse.

De 200 kronene det er snakk om her er ikke veldig viktige, men om de er edre pga lavere forsinkelse er det jo dumt å kjøpe de andre.

:blush: RAM-noob deluxe i nød!

:w00t: Takk for hjelp watercool :w00t:

EDIT: Disse er på tilbud hos netshop denne uken, bør jeg kanskje gå for dem da?

Endret av Henrikse
Lenke til kommentar

Liten bump her :innocent:

Har sett meg ut disse RAMbrikkene:

ca 2k:

Kingston HyperX 2GB 750MHz DDR II PC2 6000 CL4(4-4-4-12)

Kingston 1 GB 667MHz PC5300 DDR2 CL5 (Kjøper da to av denne)

2.4k-2.8k

OCZ DDR2 PC-4200 2x1024MB 533MHz. (4.4.4.8)

Kingston DDR2 PC5300 2x1024 MB 667 MHz CL5

Kingston HyperX 2GB 675MHz DDR II PC2 5400 CL4(4-4-4-10)

OCZ DDR2 2048MB Value Pro Series PC-5400 667MHz. (5-5-5-10)

OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. PC2-6400 2x1024MB 800MHz. (4.5.4.15)

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

Alle her har 2GB, men hastighet og CL varierer.

Vil helst kjøpe en av de øverste siden de er billigere, men jeg kan strekke meg til en av de andre om det er anbefalt. Skal ikke klokke.

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...