Mr.SS Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Syntes dette hørtes mye ut, veldig mye. Dog kjente jeg meg igjen i matten. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 I fare for å kjøre litt av veien, så syns jeg det kan være verdt å nevne at det kanskje er litt hardt press på de som kjører realfag? Mener det var en av tolv som sto i 3FY på skolen min i fjor.. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 Vel, jeg får fått en "old school" matte og fysikklærer. Han er veldig strukturert, og forklarer en hel del, men mange i klassen rister på hodet og sender måpende blikk til hverandre under timen. Mattetimene er hver gang langt opp slik: Bruke halve timen på å gjennomgå to-tre oppgaver elever lurer på fra leksa. Så, neste del av timen til å gjennomgå nytt stoff. Til slutt gir han oss lekser til neste time i det han har lært oss. Det samme gjelder i fysikktimen. Har alltid dobbelttimer i fagene. Dermed blir all oppgaveløsing hjemme, og gjør vi ikke det så faller man jo helt av lasset. Jeg ønsket meg faktisk å få denne læreren i disse fagene i år (ikke noe jeg har sagt til noen), men jeg visste ikke at han la opp til så mye hjemmearbeid... Godt at andre også sliter forresten. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 I fare for å kjøre litt av veien, så syns jeg det kan være verdt å nevne at det kanskje er litt hardt press på de som kjører realfag? Mener det var en av tolv som sto i 3FY på skolen min i fjor.. 6890825[/snapback] For en fantastisk gjeng idioter som gikk i klassen din, da helst også i kombinasjon med en fullstendig udugelig lærer. Jeg fikk selv 5'eren, ikke så fryktelig langt unna 6'eren (et par dumme feil) på eksamen, og jeg fikk 5 i standpunkt. Før timene gjorde jeg sjelden alle oppgavene, og ofte gjorde jeg ingen. Jeg leste aldri i boka for å forberede meg, men jeg fulgte da med i timen. Før eksamen gikk jeg gjennom et eksamenshefte, regnet og leste i noen timer i strekk, og det gjorde underverker. De fleste andre i 3FY gjorde det greit, og jeg tror snittet lå over det det skal gjøre for å følge en normalfordelingskurve både til eksamen og til standpunkt. Jeg føler meg rimelig sikker på at dersom disse 12 i klassen din hadde orket å gjøre et minimum av innsats, så hadde det vært én som strøk fremfor én som sto. Lenke til kommentar
potetgullmannen Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 starta på VK1 nå jeg og valgt 2MX 2FY og 2KJ .. fysikken og kjemien er cakewalk (er kansje litt praktisk anlagt pluss at jeg virkelig interiserer meg for disse fagene) mens matten er en annen sak.. prøver men tar alltid litt ekstra tid før jeg skjønner det da er det bra med god støtte hjemmefra hehe. vi har ikke fått alverden lekser men starter prøvekjøret nå :\. tror det blir mye stress men hvis jeg virkelig jobber i år (i motsetning til i fjor) tror jeg nokk jeg vil klare meg.. leksekjøret ditt derimot virker helt sykt! håper det ikke blir sånn her Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 I fare for å kjøre litt av veien, så syns jeg det kan være verdt å nevne at det kanskje er litt hardt press på de som kjører realfag? Mener det var en av tolv som sto i 3FY på skolen min i fjor.. 6890825[/snapback] For en fantastisk gjeng idioter som gikk i klassen din, da helst også i kombinasjon med en fullstendig udugelig lærer. 6891142[/snapback] Dette var i fjor, året før meg. Forøvrig tar ikke jeg fysikk, selv om jeg har flere venner som tar det. Forresten er de i min klasse en del smartere, virker det som, tror alle som har 3FY i klassen min klarer det, faktisk. Men læreren har du helt rett på. Læreren det er snakk om har en IQ på ****MYE****, er et matematisk geni, passer egentlig bedre på universitetsnivå og tok en gang med seg en fotballstor klumb natrium til hurtigruta, der han kastet den på sjøen for moro skyld. Han er en virkelig spesiell mann, som rett og slett er et geni. Men noen pedagog er han ikke. Å få forklart mattematiske problemstillinger av den mannen er som å få en 15 år gammel FpUer forklare begrepet "renteøkning". Han kan ikke forklare for ALT i verden. Hm. /OT Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Nå begynner det å toppe seg enda mer. Etter denne prøveuka har jeg selfølgelig ikke hatt tid til alle andre lekser jeg har til neste uke. Neste uke: Mandag: Innlevering i norsk om norrøn litteratur, 10 matteoppgaver og matte innføringslekse. Tirsdag: Norsktentamen, norrøm litteratur Onsdag: Arbeidsoppgaver og repetisjonsoppgaver i geografi, matteprøve og seks fysikkoppgaver Torsdag: Nye fysikkoppgaver og to rapporter i fysikk. For ikke å glemme tyskleksa og mer eldrehistorie. Alt til mandag må gjøres i helgen + øve til norsk og matteprøve. Helst også gjøre en fysikkrapport i helgen. Har tatt det opp med kontaktlæreren min, og ho bare lurer på om jeg ikke kan la være å gjøre matte og fysikk, men da detter jeg jo helt av lasset.. Endret 20. september 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Nå begynner det å toppe seg enda mer.Etter denne prøveuka har jeg selfølgelig ikke hatt tid til alle andre lekser jeg har til neste uke. Neste uke: Mandag: Innlevering i norsk om norrøn litteratur, 10 matteoppgaver og matte innføringslekse. Tirsdag: Norsktentamen, norrøm litteratur Onsdag: Arbeidsoppgaver og repetisjonsoppgaver i geografi, matteprøve og seks fysikkoppgaver Torsdag: Nye fysikkoppgaver og to rapporter i fysikk. For ikke å glemme tyskleksa og mer eldrehistorie. 6901525[/snapback] På tide å slutte å sitte her på forumet? Du kan da vel også la være å gjøre f.eks. de enkleste av oppgavene i matte? Om du kan emnet tvers gjennom er det lite vits i å bruke tid på rutine-arbeid; ta heller de som utfordrer deg litt. Repetisjonsoppgaver i geografi kan du enten droppe, ta muntlig eller gjøre noe annet med. Eventuelt utsette dem til helga? osv. osv. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Hvis du syns 40 % av de 10-15 oppgavene er trivielle og ren plankekjøring, bruker du ikke tid på å gjøre de. Gjør kanskje 25% av de letteste oppgavene og 50% av de mer utfordrende, og så bruker du resten av tiden på å forstå det som er vanskelig, men obligatorisk. Hvis du vet at du også klarer det som gir 6'ere gjør du seff det også, men det er jo opp til deg. Jeg, f.eks. hadde ikke sjans på de heftigste bevisene osv. så de skippet jeg, følte det heller var bedre på å tilegne meg mest mulig 5'er-nivå kunnskap... bare et forslag til framgangsmåte/tankegang dette... Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 I fare for å kjøre litt av veien, så syns jeg det kan være verdt å nevne at det kanskje er litt hardt press på de som kjører realfag? Mener det var en av tolv som sto i 3FY på skolen min i fjor.. 6890825[/snapback] Jeg tok selv 3FY og 3MX, og absolutt alle i klassen min stod i begge fagene. Snittet lå vell på rundt 4,5 i fysikk, og 4,0 i matte. Det må ha vært noe rart med elever/lærer. Eller så er det rett og slett skremselspropaganda fra eleven et årstrinn høyere opp. Husker vi fikk høre endel skrekkhistorier om hvor fælt det var på VGS, og hvor mye lekser vi kom til å få. Men det var faktisk de 3 letteste årene på skolen, og lekser hadde jeg så og si aldri. Lenke til kommentar
EDB Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Ta fag som privatist, null lekser, null prøver Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Dropper alltid de oppgavene jeg ser at jeg kan. Allikevel tar de oppgavene jeg da må gjøre, laaang tid. Dette fordi jeg må forhøre meg med folk på matematikk.net, lese igjennom boka og ikke minst sitte lenge å tenke for å løse noen av de. Læreren gir oss noen ganger oppgaver han ikke har lært oss om, for at vi selv skal lese om det i boka og at han lærer oss om det i påfølgende time i det aktuelle faget. Dette gjelder først og fremst fysikk. Eventuelt utsette dem til helga? Jeg jobber med skolearbeid hele helgen allerede, ellers hadde jeg jo ikke hatt nubbsjans til å øve til fem prøver på en uke, og to prøver uken etter + fire rapporter og alle andre "vanlige" lekser som jeg har i tabellen på førsteside... EDIT: Skjønner at mange dropper ut av skolen andreåret.. Endret 20. september 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 I fare for å kjøre litt av veien, så syns jeg det kan være verdt å nevne at det kanskje er litt hardt press på de som kjører realfag? Mener det var en av tolv som sto i 3FY på skolen min i fjor.. 6890825[/snapback] Jeg tok selv 3FY og 3MX, og absolutt alle i klassen min stod i begge fagene. Snittet lå vell på rundt 4,5 i fysikk, og 4,0 i matte. Det må ha vært noe rart med elever/lærer. Eller så er det rett og slett skremselspropaganda fra eleven et årstrinn høyere opp. Husker vi fikk høre endel skrekkhistorier om hvor fælt det var på VGS, og hvor mye lekser vi kom til å få. Men det var faktisk de 3 letteste årene på skolen, og lekser hadde jeg så og si aldri. 6902389[/snapback] Skulle jeg ønske jeg var deg / dere. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg gjorde ingen lekser på VK1. Gjorde alle innleveringene, og leste på prøvene, men utenom timene gjorde jeg aldri noe ekstra. 6889897[/snapback] me 2. kunn innlevering. rapporter og prøver. ikke noe mer. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Det er tydelig at det er forskjeller fra skole til skole, eller rettere fra lærer til lærer! Selv går jeg VKII AF i år, med 3FY, 3KJ og 3MX som studieretningsfag. Jeg opplevde et visst oppsving i arbeidsmengde i fjor, men det var slett ikke så ille som Teddy beskriver. Og realfagene var vel kanskje fagene jeg gjorde minst lekser i, da var det nok mer jobbing i historiefaget, for eksempel. Realfagene krever for min del jobbing hjemme kun før prøver, for å få nok trening på de vanskeligste oppgavene. Hadde den første fysikkprøven i dag, og da har jeg brukt mye av de siste par-tre dagene på å regne oppgaver fra oppgavesamlingen. Ellers er det kun få ganger at jeg ikke blir ferdig med oppgavene til avsnittet vi holder på med på skolen eller i fritimer. Denne taktikken fungerte iallfall bra i fjor, men der er selvsagt mulig at det blir mer hektisk i år. Anyway - jeg kan vel bare støtte meg til rådene andre har gitt, om at du må sortere ut de oppgavene som gir deg mest læring for pengene (eller tiden, rettere sagt. Men tid er jo penger). Sats på å gjøre mye på skolen. Selv jobber jeg nokså intensivt i timene, noe som gjerne krever at jeg kutter ned litt på prating med sidekamerater og slikt. Men det lønner seg jo. Du får ha lykke til - ikke gi deg. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Dropper alltid de oppgavene jeg ser at jeg kan. Allikevel tar de oppgavene jeg da må gjøre, laaang tid. Dette fordi jeg må forhøre meg med folk på matematikk.net, lese igjennom boka og ikke minst sitte lenge å tenke for å løse noen av de. Læreren gir oss noen ganger oppgaver han ikke har lært oss om, for at vi selv skal lese om det i boka og at han lærer oss om det i påfølgende time i det aktuelle faget. Dette gjelder først og fremst fysikk. Eventuelt utsette dem til helga? Jeg jobber med skolearbeid hele helgen allerede, ellers hadde jeg jo ikke hatt nubbsjans til å øve til fem prøver på en uke, og to prøver uken etter + fire rapporter og alle andre "vanlige" lekser som jeg har i tabellen på førsteside... EDIT: Skjønner at mange dropper ut av skolen andreåret.. 6902725[/snapback] Skjønnet at mange dropper ut? Av VGS? Personlig har jeg aldri hørt om noen som dropper ut av VGS. Alle i min klasse holdt da ut i 3 år. Hva slags drittskoler er det dere går på egentlig? Høres ut som et helvete. Nå høres jeg sikkert jævla oppblåst ut. Men jeg gikk selv på skole uti Bjørkelangen, og når bøndene fra Aurskog/Høland kommer seg gjennom VGS, så må da resten av landet klare det. Endret 21. september 2006 av Skurupu Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Enig... Synes det er tragisk at folk hopper ut av VGS. Folk skjønner ikke hvilken mulighet de har for å få en god utdannelse. Mennesker i fattigere deler av verden ville gå over lik for å ha den samme muligheten. Selv om man ikke liker et fag så er det godt mulig å komme seg igjennom året med en god karakter, det eneste som trengs er litt selvdisiplin. Lenke til kommentar
wailer Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Dette skulle du kanskje tenkt på før du begynte på allmennfag? Allmennfag - Teori Byggfag osv - Praktik 6889972[/snapback] jeg gikk byggfag gk og vk1.. og det er nesten like mye teori på byggfagg som på allmen.. jeg går nå allmenpåbygning og har 11timer mindre i uka enn på byggfag og mye mindre lekeser nå Lenke til kommentar
jau_jau Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 jeg er nok HEEELT enig...jeg er så enig at jeg ser meg i deg..hvis du skjønner,,,jeg har det akuratt sånn,,, gidder jeg ikke å lese så sier alle..- men da får du ikke kommet inn på den høyskolen , får du dårli karakter da må du godta det valget de tar for deg....og mange andre unnskyldninger..... neivel ..da tenker jeg, greit det er sikkert dritt i starten men bedre etterhvert... men NEIIIIIIIIIIIIIII.. det bare kommer mer og mer....jeg har starta på vk1 i 2 månder nå... jeg har vont i rompa, ryggen hode, fingern, ALT!! fordi jeg sitter så mye på stol og gjør lekser,, oxo leser jeg i avisen , eller hører i nyhetene om at de ELDRE klager over at vi unge ikke velger reallfag...HERREGUUUUUUUUD er det så rart da... vi har jo ikke liv på den måten... vi får ikke tid til noe... ihvertfall ikke nå som vi slutter mellom 3-4 .. og lærerne hvis jeg skal snakke om de så tar det 100 år ,,og det mener jeg altså...for det første så gidder ikke de å lære oss noe...hvorfor: - de gidder ikke å forklare. det var de første vakre ordene læreren vår sa i timen.. lurer vi på noe tar det 15 min før de kommer...og når de først har giddi å komme...så ser de stygt på oss. og sier....rett ut...- er du dum...skjønner du ikke dette, slå opp i formellhefte.. ja og når de har sagt sitt så går de....HVA SIER VI TIL DETTE---- jeg kjenner over 20-30 elever i vk1 og alle sier det samme.... - for det andre de FORVENTER at vi skal kunne like mye som dem! ta det litt med ro........ vel hvis jeg skal klage så må jeg bruke flere sider.... men en ting... skjønner ikke læreren noe når hun/ han ser at halve klassen sover og resten bare prater med hverandre fordi LÆREREN ikke underviser bra??! de sitter og babler om noe HEEElt annet.. og hva har vi lært på slutten av dagen... at læreren stinker mere idag en igår...dette mener jeg ... så lærere tenk litt... bruk nye metoder vi er ikke de elevene dere underviste for, 5 år, 10 år eller 30 år siden!! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) *mye tullball her* 6987481[/snapback] #Hva er så forskjellig med deg og fin klasse fra elevene som har gått gjennom skoleverket før? Før hadde man mer tavleundervisning, og elevene klarte seg bedre og hadde et høyere kunnskapsnivå enn i dag. #Hva er så fabelaktig med prosjekter osv.? Greit nok at det kanskje er morsommere, men skolen er ingen lek, den skal være en effektiv læringsinstans. #Får du så vondt i rygg, armer, ben, fingre, rompe og over alt vil jeg anbefale at du begynner å trene (oppsøk lege først, å trene med en kropp som er ute av stand er ikke bra), og at du oppsøker kiropraktor. Folk har tålt dette (og mye værre ting) godt i alle år før deg. #Når folk sier at om du ikke gjør leksene dine så kommer du ikke inn på diverse ting og tang så har de rett i det de sier. Gjør leksene dine om du vil ende opp på et annet sted enn bak kassa på rimi. #Når læreren spør om du er dum fordi du ikke skjønner noe, så si "Ja, da er jeg vel det da, så kan du forklare meg stoffet? Det er min rett å få tilrettelagt undervisningen på akkurat likt nivå med alle andre". #Har du ikke et liv dersom du velger realfag, og fordi du slutter mellom 3 og 4, bør du gå til legen med søvnproblemene dine, du lider antakeligvis av narkolepsi. Enten det eller så bør du faktisk skjønne at vi har det jævlig godt her i Norge, med våre korte, slappe arbeidsdager. Vi trenger ikke gå lengre enn til USA, et veldig rikt og mektig land, for å se at man ofte må jobbe overtid uten betaling: I Norge får man ekstra høy lønn for overtid som regel. Skolen er ikke stort forskjellig fra en arbeidsdag. På universitetet har det fra gammel av vært beregnet i overkant av 40 timer arbeid i løpet av uka med 6 undervisningsdager, men etter at lørdagsundervisningen falt bort har ikke arbeidsmengden fulgt stort etter. Jeg dør ikke av å jobbe 10-12-timers-dager en gang i blandt når det er mye å gjøre på lite tid. #Når de eldre klager for at dere ikke velger realfag, syter for mye, har for lav arbeidsmoral o.l. ligger det antakeligvis noe i det. Våkn opp! #Er læreren for dårlig er det to ting du kan gjøre. For det første må du ta ansvar for egen læring og sørge for at du forstår stoffet på egenhånd, ikke la deg distrahere selv om de andre bråker eller snakker om annet tullball. For det andre kan du ta opp den dårlige undervisningssituasjonen med ledelsen på skolen: De bør gjøre noe med det dersom nok elever står bak klagen. Bare gjør dere selv en tjeneste, ikke kom og si "Læreren er sååå dumm atte.. og vi liker ikke tavleundervisning dah !!". Om dere presenterer det på den måten ender dere kun opp med å tabbe dere ut. edit: strukturerte posten så den ble litt finere. Endret 3. oktober 2006 av Zethyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå