-Teddy- Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Ja, prøver de å drepe oss som går på VK1 Allmennfag? Jeg føler det iallefall slik. jeg har fagkombinasjonen 2MX, 2FY og ME (Mediekunnskap) med vanlig allmenn, ikke bedøk. I fjor, grunnkurs, hadde vi ikke så mye lekser, men jeg har alltid vært forberedt på å få endel lekser igjen. Allikevel, det får da være måte på. En vanlig uke for meg ser slik ut: Mandag: Samfunnslærelekse, 10-15 matteoppgaver og norsklekse. Tirsdag: Mediekunnskaplekse, skoledagen er ellers en såkalt "studiedag" hvor vi jobber med valgfrie dag. Onsdag: Nye 10-15 matteoppgaver, fysikkrapport skal innleveres + 6-10 fysikkoppgaver og geografilekse Torsdag: Tysklekse, 6-10 fysikkoppgaver, norsklekse og eldrehistorielekse Fredag: Mediekunnskaplekse, eldrehistorielekse og tysklekse Mediekunnskaplekse er som regel 5-10 oppgaver og litt lesing. Eldrehistorielekse er som regel lese mellom 10-30sider. Geografilekse er som regel en prosjektoppgave vi jobber med eller repetisjonsoppgaver og leselekse. Ta nå denne uken, og legg til følgende: Samfunnlæreprøve mandag, fysikk, norsk og eldrehistorieprøve på torsdag og mediekunnskapprøve på fredag. Det er slik denne uken er lagt opp for meg. Prøver de å drepe oss? Jeg kommer hjem fra skolen mellom to og fire, kommer an på dag. Da spiser jeg, ser på tv en halvtime og begynner på lekser. Da sitter jeg frem til ni, og enda er jeg ikke ferdig. (med noen mindre avbrekk) Fysikk og mattelekser krever nemlig at man lese omfattende forklaringer før man skjønner det læreren sa i sist time, og mye prøving og feiling på hver lekse tar tid. Nå er det blitt slik at jeg må prioritere mellom fag, og droppe fag jeg ikke har tid til. Jeg har rett og slett ikke tid til å gjøre alle leksene jeg får. Det å droppe fag har ikke vært så aktuelt før, men enkelte er nedprioritert i forhold til andre. Denne uken må jeg droppe eldrehistorie og norsk for å ha mulighet til å rekke over realfagene. Jeg satt med lekser forrige helg, og neste helg ser ut til å blir like ille med matteinnlevering på mandag + norsk stiloppgave (skal ikke sjekkes, men vi har det i lekse), norsktentamen på tirsdag og matteprøve mandag. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 De påstår jo at folk av og til får sammenbrudd på VKI. Jeg opplever det ikke så ille, men jeg fikk en liten knekk under andre termin på VKII fordi jeg jobba meg ihjel for å få bare femmere og seksere. Jeg syns studiene (jus) er mye verre. Jeg føler aldri at jeg kommer ajour med det som burde vært gjort. Det er alltid nye mengder. Veldig slitsom i lengden. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Jeg gjorde ingen lekser på VK1. Gjorde alle innleveringene, og leste på prøvene, men utenom timene gjorde jeg aldri noe ekstra. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Dette skulle du kanskje tenkt på før du begynte på allmennfag? Allmennfag - Teori Byggfag osv - Praktik Endret 18. september 2006 av Impetus. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Selvom det er teoretisk bør de ikke gi oss så mye lekser at det tar opp hver en time i døgnet. Inkludert mye helgejobbing for å nesten komme ajour med det du ikke rakk forrige uke. EDIT: Vi har samme læreren i fysikk og matte, og han legger opp til at alle oppgaver og rapporter skal gjøres hjemme. Dette gjør selvfølgelig ikke ting bedre. Endret 18. september 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 *snipp*6889848[/snapback] Du velger ikke 2 realfag og tror du slipper å gjøre no... BTW VK1 er det hardeste året, går selv VK2 og har så og si ikke gjort noe siden vi starta -- Og syns du matten er for vanskelig nå.. SÅ BYTT TIL MZ ELLER DROPP DET! 80% av de på trinnet mitt fikk 2 og halvparten av de igejn holdt på å stryke i matte.. det er et STORT hopp fra 1MX til 2MX.. bare så du er advart... Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 GK er chill. Mindre jobbing enn 10. til og med. VKI er et stort steg opp fra GK. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 Har alltid hatt 5 og 6 i matte, så matte går bra. Jeg forstår ting, men jeg rekker ikke å få øvd det inn så jeg husker det om to uker fordi jeg hele tiden har nye lekser jeg må gjøre. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Slik er det stort sett på VK1... Skal ikke påstå at de yrkesfag linjene er like krevende men gjennomsnittelig er VK1 det hardeste året. GK og VK2 går gjerne litt lettere... Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Er ikke så mye arbeid på den skolen jeg går. Varierer vel litt fra skole til skole? Det du nevner der oppe høres jo sykt ut. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Matte er altid vanskelig i starten, hoppet fra 1MX til 2MX er mye større enn fra 2MX til 3MX tror jeg... EDIT: X ikke Z... Endret 18. september 2006 av Jokko88 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 VKI er et større sprang enn GK, så litt må du forvente. Men om jeg får spørre, hva bruker du skoletimene på? Med litt effektiv jobbing, og ved å være litt selektiv i oppgavevalget, klarte jeg meg fint med veldig minimal leksejobbing gjennom hele VGS (jeg fikk ikke verdens beste karakterer, men er greit fornøyd med å ende på 58 poeng uten å gjøre stort). Jeg kjørte da 3MX + 3FY + 3KJ, som vel kan sies å være en ganske arbeidsintensiv fagkombinasjon; hvertfall sett i forhold til samfunnskunnskap, media, engelsk muntlig/skriftlig, osv. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Du har det ekstremt iforhold til meg.. Vi har en chill Fysikk lærer og Kjemi lærer (har selv valgt Matte, kjemi og fysikk) og jeg syns ikke at vi er så bombadert med lekser... Noe har vi, selvom jeg ikke gidder å gjøre dem Matten er dog værst da vi har ei gammel utdatert jævel på 68år som tror vi lever i 1905 ass... Et hælvete, dama mangler alt av pedagogikk og 90% av klassen ligger å sover gjennom timene da hun bare står og snakker og snakker og snakker og snakker og snakket litt til Men fag som Sammfunnslære og Norsk er sånn delvis mulig å nedprioritere da.. Spørs jo også hva slags interesser du har, du skulle lest en artikkel som sto i Aftenposten, når var det a? Lørdag? Ivertfall, det er en fyr som drar rundt på skolen og lærer elever metoder for å huske bedre.. Ta et eksempel der 3 10ende klassinger lærte å telle til 1-20 på tyrkisk i løpet av 10min elns.. helt vanvittig gode måter han hadde! Anyway, lykke til Du får sikkert godt betalt for all jobben du gjør, sånn sett iforhold til oss andre som ikke gjør så mye Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Min teori er at ett eller to av disse scenarionene stemmer for ditt vedkommende: 1. Du har nazilærere! - Fordelen er at hvis du gjør så mye som de forventer blir dere ferdig med pensum i god tid før eksamen. 2. Du gjør for mye lekser! - Slapp litt av. Husk at hvis man følger godt med i timen (og har en brukbar lærer) trenger man nesten ikke gjøre oppgavene eller lese for å lære seg stoffet. Mindre lekser som repetisjonsoppgaver og korte spørsmål kan gjøres i friminutter og i timene. Misunner deg faktisk litt for at du greier å sette deg ned å gjøre lekser. Har gjort en lekse hjemme hittil i år, og det var gym! Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Går AF-VK1 selv, og har ikke så mange lekser som deg.. Eller.. Har noen som jeg ikke ser på som viktige. Gjør de leksene jeg synes er nødvendige.. Er det prøve jeg kan ha notatark / regelbok til, leser jeg ikke leksene til kapittelet uker før (så lenge det ikke er høring osv). Ser ikke grunnen i det så lenge jeg ikke lærer mer av det. Men hvis det er oppgaver som blir sjekket, gjør jeg de. Kanskje jeg høres slask ut, men vil si at det funker bra for meg. Kutter ut det jeg synes er unødvendig og ikke lærer noe av. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Tyder på at -Teddy- har stor selvdisiplin... Kanskje litt for mye også Neida, er nok heller en kombinasjon av det og litt for agressive lærere... EDIT: Det er forøvrig ingenting galt med selvdisiplin Endret 18. september 2006 av nitramdg Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Vk1 kan være rolig, eller ille. Alt ettersom hvordan lærerene er. Eksempel var at vi ikke rent sjelden hadde opp mot fire-fem prøver på en uke. På en dag hadde vi 3 prøver. Er ups'n downs. Nå er jeg i tillegg en som ikke har tro på lekser, så det ble det gjort lite av hele Vk1. Lekser holdt jeg meg til når det var veldig nødvendig, noe som strengt tatt ikke var veldig ofte. Der var jeg forsåvidt ganske heldig med lærere som ofte hadde samme negative syn på leksenes effekt som meg. Skal også nevnes at jeg ikke gikk realfag, men hadde komboen 2SK og Engelsk 5t. Behovet for lekser på med realfag er noe ganske annet. Men ta opp arbeidsmengde med lærerne, prøv å få faglærere til å gå sammen og planlegge prøver litt bedre, slik at de ikke koliderer for ofte. Vk1 kan som sagt være rolig, eller veldig stress. Så bruk tid på å planlegge sammen med faglærere og kontaktlærer, så klarer du det. Impetus.: Det er ikke alle som ønsker å gå yrkesfag. Endret 18. september 2006 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Jeg gjorde kun de leksene som var obligatoriske innleveringsoppgaver gjennom hele VGS. Sprenglesing et par kvelden før prøver funket fint for min del. Med mindre du satset på et snitt godt over 5, så foreslår jeg at du slapper av litt. Lenke til kommentar
quakie Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Jeg går også på Allmenn, AF-VK1. Jeg har valgt ME, SK, og SØ. Jeg har bortimot bare hatt leselekser og noen få oppgaver. Jeg syns det er veldig lite å gjøre akkurat nå, men som mange sier skal det være verst i VK1. Så jeg få r vente å se. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Skole/leksehjelp er korrekt kategori for denne theaden og den flyttes fra OT-baren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå