Laka Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 11:27, skrev Howie: Quote: Den 2002-10-31 11:03, skrev LasseAndreK: Nei, nå tenker du på NAS. Nei, det gjør jeg ikke. Bortimot hvem som helst kan sette sammen et NAS. Det er en gjeng på 2cpu.com forumet som holder på med nettopp det å sette sammen SAN vha forskjellige komponenter som fiberkort til servere, switcher, scsi disker, backplanes mm. Mulig de har lisens. Det finnes vel også forskjellige standarder innenfor SAN - mulig at ikke alle krever lisens, det vet jeg ikke. Morro å tatt kontakt med en firma som driver med dette, bare for å finne ut hvem som har rett! :smile: Lenke til kommentar
Howie Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 11:21, skrev cecolon:NAS/SAN er nok uaktuelt ja. Det vi leter etter er en god backup løsning. Kravene er endret, vi kommer til å hente data fra flere maskiner (>5) og den samlede datamengden kommer nok til å overskride 50 GB en del. Budsjettet er ennå ikke fastsatt. En boks med tape enhet tilkoblet vha SCSI (eller IDE om det er trangt budsjett) er mer enn tilstrekkelig for ditt behov. Det meste av backup software idag kan backe opp til tape fra flere servere over nettverket uten problemer, deriblant Veritas Backup Exec eller Legato Networker ved bruk av såkalte agenter som må installeres på de andre serverene. Du _kan_ sette inn et par ekstra IDE disker i backup serveren, kopiere over alle dataene fra de andre serverene hver natt gjennom en scheduled task og robocopy.exe, men den eneste fordelen dette gir er at du kan raskt gjenopprette slettede filer eller filer på en server som krasjet fra gårsdagens kopiering, uten å måtte vente på tapene. Kostnadsmessig sett vil det nok gå opp i opp, da du sparer på 'agent' lisenser, men må punge ut for disken(e). Lenke til kommentar
Howie Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 11:27, skrev Jalla:Gogabit nettverkskort i serverene. Egen backupserver med giganett. - Legato. Done.Koster kanskje litt, men da får du fart, tilbakeføring av filer er neste on-the-fly, og ypperlig oppgraderingsmulighet opp mot robot senere. Hehe, bare for å klarere noe her: Det er nevnt en datamengde som vil ligge i overkant av _50GB_ og det er _5 servere_. Det er ikke akkurat et volum som krever Gbit backbone, og oddsene for at han får et robot tårn senere er vel skyte spurv med kanon hva det gjelder å være oppgraderbar for fremtiden? Jeg kan gi den siten vi har i Oslo som et eksempel; 18 servere, 100Mbit full duplex nettverk med en Compaq TL891 enhet m/2 drives og i overkant av 1TB med data. Dette går inn på tape i en vanlig Helg-Full, Ukentlig-Inkremental syklus uten problemer. Oddsene er at selv om du innstallerer et Gbit nettverk vil du ikke tjene mye på det som følge av hastigheten på tapestreameren :wink: Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Hei! Takk for mange gode svar. De maskinene det skal tas backup av er én filserver, og en del arbeidsstasjoner (hver har en egen datadisk). En tapestasjon kan være aktuelt. Har noen et konkret forslag til en tapestasjon som takler tapes med nok av plass? Lenke til kommentar
nepse Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det har vært mye snakk om diverse løsninger her. Prioriteringen ser ut til å være pris fremfor noe annet. Om dette er riktig prioritering må ledelsen i firmaet ta stilling til. Du må ført spørre ledelsen: Hvor viktig er våre data for firmaet. Sannsynligvis er disse helt kritiske. Det er vel ikke nødvendig å fortelle deg konsekvensen av at et firma mister kritiske data. Dernest må man spørre seg om hvor lang tid man kan greie seg uten systemene. Backup tar tid, men restore er enda viktigere. (Mange i forumet har påpekt dette)Det hjelper lite å ha dataene sikret hvis det tar vinter å votter å få de tilbake. Husk at det også tar tid å legge inn OS osv ved en disk-kræsj. Ta også med i regnestykke hvor du er om 1 år. Husk at en bedrift normalt dobbler sin datamengde som skal backes opp ca hvert år. (Mange har en mer aggresiv vekst) Når disse spørsmålene er besvart kan man begynne å se på hvilken teknologi som dekker behovene. Hva slags software som er mest hensikstmessig osv. Normalt vil jeg ikke anbefale at man surrer med så viktige saker som backup selv, med mindre man virkelig har greie på dette. Husk at det er firmaets viktigste aktiva man "leker" med. Så til en anbefalt løsning. Om du velger LTO/SLR eller DLT er ikke viktig. De er omtrent like raske. Husk at det ikke er spesifikasjonene på driven som bestemmer backup-hastighet. Det er det de ytre faktorene som bestemmer. Du bør tenke på plass du trenger i dag og i morgen. Ved å velge en LTO har du plass til 100 GB på en tape, og slipper å leke TJ. (Tape-Jokey) Helt til slutt vil jeg også poengtere det med gode rutiner. Det å ta med backup ut av huset er et must. I det minste arkivere dette i et vann/brannsikkert skap. Ønskes mer info, så bare ta kontakt! Espen Brustad [email protected] Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Takk! :smile: Jeg kan ikke si at jeg har virkelig greie på backup, men jeg tror ikke det blir aktuelt å leie inn folk fra andre plasser. Hvis firmaets lagringsmengde vokser i stor grad, så kan vel flere taper være et godt alternativ. Ang. LTO/SLR/DLT, hva er dette? Lagringsteknologier, tape format? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det er forskjellige former for tape ja. DTL er digitalt linær tape, som har en kapasitet på 70GB komprimert. Inntil 5MB/s, derfor vil du ikke tjene på 1Gbit/s. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Med tanke på et budsjett som ikke skal opp i mange titusner, hastighet, kapasitet, automatikk, og oppgraderbarhet, så vil jeg anbefale: Sett opp en egen PC i nettverket til lagring i tillegg til lagrings-serveren. Ta backup annen hver gang til disse maskinene. Ha noen monster IDE-harddisker i disse så tror jeg dette blir en billig, sikker og rask løsning. Bruk den programvaren som ble anbefalt tidligere. Kjøe backup f.eks hver natt til torsdag til LagerPC1 og hver natt til mandag på serveren. I tillegg kan du ta incremental for hver dag i hele uka. Ha fulle backup punkter f.eks 2 ganger per uke, 1 gang per uke for 1-4 uker siden, 1 gang per 1-6 måneder siden, og 2 backuper per år. Hvis datamengden er 50GB så vil det si at du alltid har 10 hele punkter for siste halvår + 6 incrementale for siste uke + 2 hele per år. Hardwaren kan f.eks se slik ut: Lager PC 1 uten disker: 4000 kr 6 stk 120GB disker i raid5 på HW-raid-kort 11.000 kr Server 1: har du fra før. 6 stk 120GB disker i raid5 på HW-raid-kort 11.000 kr Da har du 1200GB plass med backup. Det er plass nok for all backupen og ennå mengder med plass for de halvårlige backupene og voksende datamengde. Hvis du i tillegg komprimerer dataene (antar det er lett komprimerbare data det du nevner) så har du en god backup løsning for mange år fremover. Så kan du f.eks oppgradere til 500GB-disker og ny raid-adapter om 2-4 år hvis det begynner å bli fullt. Budsjett: 25-30.000 for HW og programvare. Alt går automatisk, lagrings-backupene står forskjellige plasser og er dermed sikret mot at den ene går føyken (brann, lyn, tyveri, kræsj, osv.) Backup og gjenopprettelse av 50GB på et slik system vil gå på ca 1 time på et 100Mbps nett. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Siden det ikke har blitt nevnt vil jeg ta med TSM(tivoli storage manegement), vi bruker det her jeg jobber til å ta backup av alle serverene våre(har både novell, nt og linux servere). Det fungerer helt fint, og det var ikke så veldig dyrt heller. Forsåvidt forstår jeg ikke hvorfor noen her foreslår SAN til backup, da er jo halve vitsen med SAN vekk...(weird) (ikke det at jeg er noe ekspert på verken backup-løsninger eller lagring forsåvidt) Lenke til kommentar
Prof. Balle Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Software Backupexec 8.6 på backupserver(server må ikke være for liten(masse minne)) Akkselerator agenter for filbackup på de andre serveren + andre agenter du måtte trenge(exchange,sql osv) switcha 100mbit net er et must. tape stasjon: hva med AIT 50/100Gbyte? DLT 40/80 blir litt lite og vokse på? kanskje en autoloader? vis du har penger gå for SDLT el. LTO. rotasjon: man-tors.=differensial fredag fullbackup bruk feks. 4 fredagstaper for og få ned restore tid. restore løsninger koster PENGER uansett! SW lisenser kommer du ikke unda, men du kan kjøpe en mindre tapestasjon og ta backup til disk i BE 8.6 og så spoole ut til tape( manuell byte av tape neste morgen) Mvh Henrik Lenke til kommentar
Prof. Balle Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Må bare Kommentere: Backupagenter/optioner Lisenser til San løsninger er Sinsykt dyre (+ 50000-100000) for en 5 server løsning) Et Gigabit backbone til serverparken er ingen dumt ide uansett, men ikke nødvendig i dette tilfelle. som jeg nevnte i forige meld. :Vis du vet at der kommer til og vokse er ikke en autoloader dum investering Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå