inaktiv000 Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Jeg trenger en backup løsning for å ta kopi av data ca. hver uke. Lagringsmediene bør ha en viss størrelse, helst over 50 GB. Løsningen bør være støttet av de mest vanligste programmene, og man må kunne la den ta automatisk backup ved hjelp av forhåndsinnstilte rutiner. Hastighet er ikke et spesielt krav. Noen som har et forslag? Jeg har en tape streamer på 30 GB (komprimert, 2:1), hvor "echo" software følger med. Likte ikke softwaren i det hele tatt, bugger og har et dårlig brukergrensesnitt. Dessuten blir man nødt til å bytte taper underveis, noe som blir vanskelig da backup helst skal trenge tilsyn én gang i uken. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Du skriver ikke noe om hvilken hardware eller software du skal kjøre dette på. For 50 GB på et media, så er det enten DLT eller SLR baserte løsninger som teller. Dette er relativt dyre løsninger, men er det dette du trenger så kommer du vanskelig utenom. Et alternativ er å ta backup på to media, på to streamere. Hvis du trenger å ta backup av 50 GB i dag, så tror jeg nok en løsning som tar 50 GB ukomprimert vil være å anbefale, slik at du har noe å "vokse" på. Det er også en del typer data som komprimerer dårlig. Av software, så er de to største Veritas og Arcada. Jeg ser at Arcada blir levert med en del utgaver av streamerene. Har selv gode erfaringer med Arcada. Edit: typo [ Denne Melding var redigert av: sofTest på 2002-10-30 21:55 ] Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Det kommer sannsynligvis til å kjøre på Windows av et eller annet slag, men hva slags streamer det blir vet jeg ikke. Vi har allerede en OnSteram 15/30 GB, noe som kanskje blir litt lite. Echo programvaren er heller ikke tilfredsstillende. Ser at løsninger som tar noe særlig mer enn dette blir veldig mye dyrere. [ Denne Melding var redigert av: cecolon på 2002-10-31 08:46 ] Lenke til kommentar
Laka Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Kjøre x antall IDE/SCSI disker i RAID 1 er vel ikke å forakte. Men vil også anbefale deg en NAS/SAN løsning, hvis dere har behov for stor lagringsplass. Kopi fra mitt svar på tråden http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=63380&forum=61 Kjøre x antall IDE/SCSI disker i RAID 1 er vel ikke å forakte. Men vil også anbefale deg en NAS/SAN løsning, hvis dere har behov for stor lagringsplass. NAS (network attached storage) er vel det du først kan se etter. For det først fordi SAN krever en egen lisens, dyrt, er avhengi av høyhastighet og rever mye av diskene. NAS er en boks du kobler til nettverket, og som har en oppgave - fillagring. Bruker normalt styringsprogramvare, dvs. lett å drifte. Quantum SnapServer 1000/2200/4100/12000 tilbyr deg lagringsplass fra 40-960GB, i prisklassen 6000-159000Kr. Hvis dette faller av interesse kan du kontakte StoreWell Norge AS på telefon 23178200 http://www.storewell.com Lenke til kommentar
OBF Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg trives godt med Backup Exec fra Veritas. Har også installert Exchange agent som lar deg restore enkeltpostbokser, Oracle agent som sørger for fullgod backup av databasen, og disaster recovery agenter som lar deg ta backup av systemet. Lenke til kommentar
Prof. Balle Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det viktigste først: hvis alt går til hv..... hvor lang tid har du til restore? hva skal du ta backup av? (db,små filer, store filer) hva skal du ta backup fra? (hw,os osv) skal du ta backup av flere server? hvor mange genrasjoner trenger du?(tape rotasjon) backup vindu? hvor ofte? budsjett? Henrik Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Som tidligere nevnt så er DLT eller SLR baserte løsninger nok det sikreste med tanke på hvor "Gamle" disse teknologiene er. Det vil si at de er godt utprøvd og annerkjente som sikre og stabile medier. DLT har nok et litt bedre rykte en DLT selv om jeg tviler på at det er noe forskjell i dag. SLR mediene slet litt med holdbarehet tidligere. De som nevner NAS/SAN løsninger glemmer en ting. det du trenger er muligheten til å ta med deg måned/års taper ut av huset og lagre eksternt. Er ikke vits med backup hvis backupen brenner opp i samme brannen som ødelgger serveren din :wink: Så er det også nevnt hvilke hensyn du skal ta: Skal du brukke ferrest mulig medier så er icremental backups det beste. Men er også den dårligste løsningen den ganen du får bruk for backupen din. Skal du ha kortest mulig restore ved "Disaster recovery" så er Full Backup det beste, men bruker sinsykt mye medier. Mitt i mellom og nok det som er mest brukt i dag, Differensial backup, Her tas det backup av kunn det som endret seg fra hoved backup den uken. Si du tar full backup på mandag. Da sammenlignes de påfølgende backupene ut over uken med en liste over de som ligger på denne backupen og kunn de filene som har endrett seg blir tatt med på backupen. Når det gjelder software så vil jeg anbefale at dere velger en løsning fra en av de store Arcserve / Veritas er vel to av de mest utbredte. Kjører selv Arcserve og syns den har den fuksjonalitet/stabilitet som skal til for å sove godt om natten :smile: Kjører også DLT 40/80 bånd og er så heldig å ha en HP Surestore Autoloader slik at jeg bare trenger å bytte taper en gang i uken. Håper det hjalp litt.. ble hvist litt langt men .. G. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: hvis alt går til hv..... hvor lang tid har du til restore? Å få ordnet dette på én dag vil være fordelaktig.. Quote: hva skal du ta backup av? (db,små filer, store filer)hva skal du ta backup fra? (hw,os osv) Dokumenter (word, excel osv), mail etter hvert (skal lagres sentralt), prosesseringsdata (nærmere 50 GB) Quote: skal du ta backup av flere server? Ja, hvertfall med det første. De er mappet opp til stasjonsbokstaver på backup serveren. Quote: hvor mange genrasjoner trenger du?(tape rotasjon) Bytter vel tape en gang i uken med en to uker gammel tape. Beholder nok i tillegg én tape hver måned eller liknende. Quote: budsjett? Ikke fastsatt, men mange titusener er nok umulig. Takk alle sammen =) Lenke til kommentar
Laka Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 09:24, skrev Gaute:Som tidligere nevnt så er DLT eller SLR baserte løsninger nok det sikreste med tanke på hvor "Gamle" disse teknologiene er. Det vil si at de er godt utprøvd og annerkjente som sikre og stabile medier.DLT har nok et litt bedre rykte en DLT selv om jeg tviler på at det er noe forskjell i dag. SLR mediene slet litt med holdbarehet tidligere.De som nevner NAS/SAN løsninger glemmer en ting. det du trenger er muligheten til å ta med deg måned/års taper ut av huset og lagre eksternt. Er ikke vits med backup hvis backupen brenner opp i samme brannen som ødelgger serveren din :wink:Så er det også nevnt hvilke hensyn du skal ta:Skal du brukke ferrest mulig medier så er icremental backups det beste. Men er også den dårligste løsningen den ganen du får bruk for backupen din.Skal du ha kortest mulig restore ved "Disaster recovery" så er Full Backup det beste, men bruker sinsykt mye medier.Mitt i mellom og nok det som er mest brukt i dag, Differensial backup, Her tas det backup av kunn det som endret seg fra hoved backup den uken. Si du tar full backup på mandag. Da sammenlignes de påfølgende backupene ut over uken med en liste over de som ligger på denne backupen og kunn de filene som har endrett seg blir tatt med på backupen.Når det gjelder software så vil jeg anbefale at dere velger en løsning fra en av de store Arcserve / Veritas er vel to av de mest utbredte. Kjører selv Arcserve og syns den har den fuksjonalitet/stabilitet som skal til for å sove godt om natten :smile: Kjører også DLT 40/80 bånd og er så heldig å ha en HP Surestore Autoloader slik at jeg bare trenger å bytte taper en gang i uken. Håper det hjalp litt.. ble hvist litt langt men .. G. Hva mener du? Brenne opp? Måned/års taper ut av huset :???: Hva snakker du om? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 09:36, skrev LasseAndreK:Hva mener du? Brenne opp? Måned/års taper ut av huset :???: Hva snakker du om? Hvis NAS/SAN løsningen står plassert i bedriftens lokaler, har man ingen sikkerhets kopi i tilfelle brann o.l. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Masse disker i RAID 1 er bullshit, ikke backup! Man skal kunne ta backup-media ut, og putte den i brannsafe o.l. Her på jobben bruker vi LTO. Hver tape tar 100/200GB (200 komprimert) Streameren koster 30-40.000, men kommer da med gode garantiordninger. Vår har røket en gang, men vi fikk levert en ny i løpet av 4 timer. Tapene koster også en del, det er faktisk en stor del av kostnaden! Vi har gode rutiner, med backup langt tilbake i tid, og taper til dette kostet ca 35.000. hver tape koster ca 800-900 kr. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 09:40, skrev cecolon: Quote: Den 2002-10-31 09:36, skrev LasseAndreK: Hva mener du? Brenne opp? Måned/års taper ut av huset :???: Hva snakker du om? Hvis NAS/SAN løsningen står plassert i bedriftens lokaler, har man ingen sikkerhets kopi i tilfelle brann o.l. Er det så sensetiv og viktig data et dere er redde for hva som vil skje hvis brann? NAS/SAN trenger jo ikke å oppbevares i samme lokaler som bedriftens ansatte/maskiner. Regner med at dere kjører 10/100 Switchet nettverk. TP cat 5/6 har jo støtte for opptil 100m. Du har du muligheten til å plassere NAS/SAN 100m unna. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Vi bruker Tandberg DLT 40/80 GB og har 10 backuptaper. man,tirs,ons,fre pluss 6 * torsdag som vi oppbevarer utenfor huset. Programvare Veritas Backup Exec. Dette har fungert ypperlig. Anbefales! Lenke til kommentar
Howie Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 09:48, skrev LasseAndreK: Quote: Den 2002-10-31 09:40, skrev cecolon: Quote: Den 2002-10-31 09:36, skrev LasseAndreK: Hva mener du? Brenne opp? Måned/års taper ut av huset :???: Hva snakker du om? Hvis NAS/SAN løsningen står plassert i bedriftens lokaler, har man ingen sikkerhets kopi i tilfelle brann o.l. Er det så sensetiv og viktig data et dere er redde for hva som vil skje hvis brann? NAS/SAN trenger jo ikke å oppbevares i samme lokaler som bedriftens ansatte/maskiner. Regner med at dere kjører 10/100 Switchet nettverk. TP cat 5/6 har jo støtte for opptil 100m. Du har du muligheten til å plassere NAS/SAN 100m unna. Det du tenker på er så overkill at det er direkte morsomt :smile: Hele poenget med SAN/NAS er sentralisert lagring for å gjøre ting lettere/mer effektiv. SAN/NAS er ikke designet for å være en feilsikker backup løsning av produksjonsdata, det er faktisk ikke ment som en backup løsning overhodet. Folk som utnytter slike teknologier (meg inkludert) kjører dataene fortsatt inn på tape som en backup - hva skal man ellers gjøre om man får filkorrupsjoner eller den uunngåelige slettingen som brukerne ved feiltakelse gjør. Dersom man ikke kjører data over på tape og sender det et sted er man komplett idiot og bare ber om et problem på et senere tidspunkt (...neste gang Ole Nordmann på regnskap trykker DEL). Dessuten, personen er ute etter en backup løsning av en lagringsløsning han allerede har, ikke mer lagring han ikke trenger. Forøvrig, når i all verden begynte SAN løsninger å kreve en egen lisens? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 10:23, skrev Howie: Quote: Den 2002-10-31 09:48, skrev LasseAndreK: Quote: Den 2002-10-31 09:40, skrev cecolon: Quote: Den 2002-10-31 09:36, skrev LasseAndreK: Hva mener du? Brenne opp? Måned/års taper ut av huset :???: Hva snakker du om? Hvis NAS/SAN løsningen står plassert i bedriftens lokaler, har man ingen sikkerhets kopi i tilfelle brann o.l. Er det så sensetiv og viktig data et dere er redde for hva som vil skje hvis brann? NAS/SAN trenger jo ikke å oppbevares i samme lokaler som bedriftens ansatte/maskiner. Regner med at dere kjører 10/100 Switchet nettverk. TP cat 5/6 har jo støtte for opptil 100m. Du har du muligheten til å plassere NAS/SAN 100m unna. Det du tenker på er så overkill at det er direkte morsomt :smile: Hele poenget med SAN/NAS er sentralisert lagring for å gjøre ting lettere/mer effektiv. SAN/NAS er ikke designet for å være en feilsikker backup løsning av produksjonsdata, det er faktisk ikke ment som en backup løsning overhodet. Folk som utnytter slike teknologier (meg inkludert) kjører dataene fortsatt inn på tape som en backup - hva skal man ellers gjøre om man får filkorrupsjoner eller den uunngåelige slettingen som brukerne ved feiltakelse gjør. Dersom man ikke kjører data over på tape og sender det et sted er man komplett idiot og bare ber om et problem på et senere tidspunkt (...neste gang Ole Nordmann på regnskap trykker DEL). Dessuten, personen er ute etter en backup løsning av en lagringsløsning han allerede har, ikke mer lagring han ikke trenger. Forøvrig, når i all verden begynte SAN løsninger å kreve en egen lisens? SAN ikke NAS krever egen lisens jo. Hvis du er interessert å å høre hvor jeg har dette fra kan du enten kotakte RaidTec - dems RaidTec S14p (tru den heter det) f.eks. kan du spørre om. Men pcworld skrev også en artikkel om dette - kontakt dem! Er litt enig med deg - NAS/SAN = fillagring. Mulig jeg overså hva personen etterspurte i tråden :smile: Lenke til kommentar
Howie Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 10:30, skrev LasseAndreK:SAN ikke NAS krever egen lisens jo. Hvis du er interessert å å høre hvor jeg har dette fra kan du enten kotakte RaidTec - dems RaidTec S14p (tru den heter det) f.eks. kan du spørre om. Men pcworld skrev også en artikkel om dette - kontakt dem! Er litt enig med deg - NAS/SAN = fillagring. Mulig jeg overså hva personen etterspurte i tråden :smile: Snakket heller med mine kontakter i 24H på EMC som er store nok på området, og den eneste formen for lisens man må ha er i tilknytning til en produkt lisens på den løsningen selskapene leverer. Med andre ord man kan fint sette sammen en egen SAN løsning uten noen form for lisens annet enn GPL/Linux. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Nei, nå tenker du på NAS. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 NAS/SAN er nok uaktuelt ja. Det vi leter etter er en god backup løsning. Kravene er endret, vi kommer til å hente data fra flere maskiner (>5) og den samlede datamengden kommer nok til å overskride 50 GB en del. Budsjettet er ennå ikke fastsatt. Lenke til kommentar
Howie Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 11:03, skrev LasseAndreK:Nei, nå tenker du på NAS. Nei, det gjør jeg ikke. Bortimot hvem som helst kan sette sammen et NAS. Det er en gjeng på 2cpu.com forumet som holder på med nettopp det å sette sammen SAN vha forskjellige komponenter som fiberkort til servere, switcher, scsi disker, backplanes mm. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Gogabit nettverkskort i serverene. Egen backupserver med giganett. - Legato. Done. Koster kanskje litt, men da får du fart, tilbakeføring av filer er neste on-the-fly, og ypperlig oppgraderingsmulighet opp mot robot senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå