Gå til innhold

Lundgårsvannet - problem med abberasjon

lovegoat

Anbefalte innlegg

Jeg var ute å tok noen bilder her en dag, som så mange andre dager. Driver for tiden å tester mitt relativt nye 17-85 EFS f/4-5,6 IS USM. Jeg opplever utrolig store mengder kromatisk abberasjon med dette objektivet(synes jeg iallefall). Jeg har hatt en tråd om dette får, med noe varierende / uklare tilbakemeldinger. Noen her som har synspunkter? Andre med samme objektiv som kan melde om tilsvarende erfaringer? Jeg vurderer å gå tilbake med det for å få dette nærmere undersøkt.

Opplever også (som nevnt i tidligere post) noe problemer med skarphet. Det kan godt være fokusproblemer og mine evner, men jeg opplever ikke slike problemer med mine andre objektiv. (trenger ikke påpeke at DSL-bilder gjerne trenger oppskarping i etterkant)

post-104536-1158603000_thumb.jpg

post-104536-1158603010_thumb.jpg

post-104536-1158603018_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg var ute å tok noen bilder her en dag, som så mange andre dager. Driver for tiden å tester mitt relativt nye 17-85 EFS f/4-5,6 IS USM. Jeg opplever utrolig store mengder kromatisk abberasjon med dette objektivet(synes jeg iallefall). Jeg har hatt en tråd om dette får, med noe varierende / uklare tilbakemeldinger. Noen her som har synspunkter? Andre med samme objektiv som kan melde om tilsvarende erfaringer? Jeg vurderer å gå tilbake med det for å få dette nærmere undersøkt.

6889220[/snapback]

EF-S 17-85IS har en del CA ved 17mm. Jeg bruker Photoshop CS2 til å fjerne dette. Det ligger i Adobe Camera RAW konverteren.

Roger

Lenke til kommentar

Ja har lest på diverse forum rundt omkring, at dette objektivet sliter med CA. Det skal nevnes at dersom jeg går virkelig inn for det, kan jeg få til verre bilder (mtp CA) en dette. Bildet lagt ut her var ment som et gjennomsnittelig eksempel.post-104536-1158686853_thumb.jpgpost-104536-1158686872_thumb.jpg

Om dette er "verre" enn hva som er vanlig for 17-85 er imidlertid en annen sak. Merker uansett at jeg ikke er helt fornøyd med objektivet. Spørsmålet blir vel da om jeg får byttet objektivet hvis det ikke er noe ekstraordinært feil med mitt objektiv, men bare at serien har en "svakhet".

Lenke til kommentar
Dette er jo verre enn mitt 18-70objektiv på 18mm med f3.5 dette!

Men , fiksing i photoshop kan nok løse det ja..

6902347[/snapback]

Joda, enig i det. Men er kjedelig å ha brukt mange lapper på et objektiv, for å bare ende opp med noe en må bruke masse tid på å fikse.

Min tanke med å kjøpe objektivet var vel å få minst mulig å fixe på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...