lovegoat Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Jeg var ute å tok noen bilder her en dag, som så mange andre dager. Driver for tiden å tester mitt relativt nye 17-85 EFS f/4-5,6 IS USM. Jeg opplever utrolig store mengder kromatisk abberasjon med dette objektivet(synes jeg iallefall). Jeg har hatt en tråd om dette får, med noe varierende / uklare tilbakemeldinger. Noen her som har synspunkter? Andre med samme objektiv som kan melde om tilsvarende erfaringer? Jeg vurderer å gå tilbake med det for å få dette nærmere undersøkt. Opplever også (som nevnt i tidligere post) noe problemer med skarphet. Det kan godt være fokusproblemer og mine evner, men jeg opplever ikke slike problemer med mine andre objektiv. (trenger ikke påpeke at DSL-bilder gjerne trenger oppskarping i etterkant) Lenke til kommentar
F1_4 Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Canon's 17-85 IS USM har et stort problem når det gjelder CA så bare det er sagt. Lenke til kommentar
rogers Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Jeg var ute å tok noen bilder her en dag, som så mange andre dager. Driver for tiden å tester mitt relativt nye 17-85 EFS f/4-5,6 IS USM. Jeg opplever utrolig store mengder kromatisk abberasjon med dette objektivet(synes jeg iallefall). Jeg har hatt en tråd om dette får, med noe varierende / uklare tilbakemeldinger. Noen her som har synspunkter? Andre med samme objektiv som kan melde om tilsvarende erfaringer? Jeg vurderer å gå tilbake med det for å få dette nærmere undersøkt. 6889220[/snapback] EF-S 17-85IS har en del CA ved 17mm. Jeg bruker Photoshop CS2 til å fjerne dette. Det ligger i Adobe Camera RAW konverteren. Roger Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg har lett litt rundt etter bilder tatt med det objektivet og fant en god del bilder med samme problemet. Jeg fant også noen som virket betydelig bedre men det er vanskelig å si hvilken etterbehandling som er gjort. Lenke til kommentar
lovegoat Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Ja har lest på diverse forum rundt omkring, at dette objektivet sliter med CA. Det skal nevnes at dersom jeg går virkelig inn for det, kan jeg få til verre bilder (mtp CA) en dette. Bildet lagt ut her var ment som et gjennomsnittelig eksempel. Om dette er "verre" enn hva som er vanlig for 17-85 er imidlertid en annen sak. Merker uansett at jeg ikke er helt fornøyd med objektivet. Spørsmålet blir vel da om jeg får byttet objektivet hvis det ikke er noe ekstraordinært feil med mitt objektiv, men bare at serien har en "svakhet". Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Dette er jo verre enn mitt 18-70objektiv på 18mm med f3.5 dette! Men , fiksing i photoshop kan nok løse det ja.. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 oi. Dette er vel ikke særlig artig. Huff, nå fikk jeg dårlig magefølelse for dette objektivet. det ser jo ut som noe man har tatt med mobiltelefon... Lenke til kommentar
lovegoat Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Dette er jo verre enn mitt 18-70objektiv på 18mm med f3.5 dette! Men , fiksing i photoshop kan nok løse det ja.. 6902347[/snapback] Joda, enig i det. Men er kjedelig å ha brukt mange lapper på et objektiv, for å bare ende opp med noe en må bruke masse tid på å fikse. Min tanke med å kjøpe objektivet var vel å få minst mulig å fixe på Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Nestegang jeg skal til bergen skal jeg prøve å ta et bilde samme plassen på 18mm... Kan se i hvertfall hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå