Joakim Gjerde Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Hei! Jeg har nå planer om å kjøre opp serveren min som router til en begrenset del av nettverket. Lurte derfor på om det var mulig å sette en router før serveren, for å få flere linjer før serveren. Følte det ble en tungvin forklaring men håper dere skjønner den.. Virker det f.eks hvis jeg bare setter statisk ip til serveren? Mvh Joakim Gjerde Endret 18. september 2006 av joakim@hortensgutta Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 En av de må funke som dhcp-server, den andre ikke. Om begge står med dhcp vil det bli IP-tull desverre. Om du vil kjøre serveren som router setter du trafikk til boxen og setter routeren uten dhcp. Hvilken ISP har du? Jeg har foreksempel nextgentel og måtte gå inn i routeren for å fortelle den at routeren jeg har satt etterpå skulle styre all trafikk innen LAN. Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 Greit nok at jeg kan sette routeren uten dhcp, men da har jeg jo ikke noe mulighet til å ha to linjer før serveren som var hele poenget. Ingen andre muligheter? Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 :!:Bump:!: Mvh Joakim Gjerde Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Du kan jo sette opp routeren som DHCP begrenset til et visst antall adresser og gi serveren en fast ip basert på mac-adresse. Deretter lar du serveren stå som DHCP også, men lar den dele ut et annet adresse område? Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Legger med en tegning av hvordan jeg vil ha det. Den første pcen skal få ip av routeren. Det skal også serveren. Men serveren skal dele iper til resten av nettverket, altså til aksesspunktet og til switchen. Kan det løses på måten du beskrev? Noen annen måte å gjøre det på? Som sagt er det en 2k3 server som blir brukt. Og vil helst holde meg til det da mine linux kunskaper ikke strekker til Mvh Joakim Gjerde Endret 30. september 2006 av joakim@hortensgutta Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Har ikke testet akkurat det, men kan ikke forstå hvorfor det ev. ikke skal funke? La routeren stå som DHCP og dele ut f.ks. rangen x.x.x.5 - 10 hvorav serveren får en fast adresse basert på mac adressen. Deretter lar du serveren stå som DHCP også og dele ut adressene x.x.x.11 og oppover... Er imidlertid usikker på hvordan dette settes opp i w2k3... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå