Gå til innhold

Universal Studios Shuns Blu-ray. HD-DVD is winning


Straffa

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-NIoHlfL

Ok, min feil 45GB :blush:

 

Ja, det er da mere fornuftig å velge et produkt som kan skaleres med tanke på fremtiden, istedet for å ha enda en ny format-krig om 5 år?

 

I tillegg er det vel en mulighet at BD-R brukes i større grad til backup en HD-DVD.

6891789[/snapback]

 

 

Ja hvorfor nøye seg med kun 50/45 GB når man kan få så mye mer? La oss alle slå et slag for HVD (Holographic Versatile Disc) som vil minst ha en standarddisk på 200GB, kanskje 300GB, men med muligheter helt opp til 4 TB(ja, det er snakk om terrabytes). I følge wikipedia er diskene allerede lansert på markedet.

Endret av qoutor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F... til bråk om disse to formatene!

De begge kommer alt for tidlig, og begge vil floppe!

"Vanlige" folk som så vidt har fått begynt å få seg en fin film samling på DVD har ingen planer om å bytte ut den med det første!

 

Og en gang i fremtiden kommer ett nytt format til rett tid som banker filler av både HD-DVD & BR og vil bli den nye standaren!

Lenke til kommentar
Blu-ray har opptil 200GB kapasitet på den største disken. "Link"

6891674[/snapback]

Les det siste avsnittet én gang til:

That said, since the density of the bubbles is clearly different from that of a standard BD - hence the higher capacity - it's unclear whether a BD-compatible drive could actually read one of these things. And since the 200GB disc is not more part of the current Blu-ray Disc specification than this reporter is, you can argue that the 200GB disc, while technologically impressive, isn't about to allow anyone to cram the whole of the extended edition Lord of the Rings movies, extras and all, on a single, HD disc.

 

Ikke akkurat noe som er i masseproduksjon, og det er svært uklart om det faktisk vil være mulig å bruke slike plater i vanlige BD-spillere.

 

Og til den som før i tråden nevnte at sony ikke har hatt et format som har blitt en suksess ->Link

6891674[/snapback]

Umm, du legger ut en link til den samme artikkelen? Sony har foreløpig ikke hatt suksess med BD, den er knapt kommet på markedet.

 

Med tanke på ekstra materiale, fremtidig oppgradering av oppløsning på HD standaren, så håper jeg for forbrukerens del at vi slipper mellomløsninger som HD-DVD.

6891674[/snapback]

Hø? HD-DVD er da like lite eller like mye en mellomløsning som BD. Personlig synes jeg HD-DVD er en veldig god idé, hvor kostnadene reduseres ved at produksjonsprosessen er veldig lik som for DVD, og dataene ligger et godt stykke under overflaten (omtrent samme nivå som på DVD). På BD ligger dataene like oppunder overflaten og er mye mer utsatt for problemer pga riper. Nå ble det riktignok utviklet et beskyttelseslag for å unngå at BD-platene måtte puttes i caddies (noe som ville vært å gi "seieren" til HD-DVD med én gang), men dette er bare med på å gjøre produksjonsprosessen enda mer komplisert og enda dyrere.

 

Og vi har enda til gode å se noe særlig BD-disker i salg med mer kapasitet enn 25GB (så vidt jeg har fått med meg). 50GB er vel nettopp kommet på markedet (til en artig pris), men fram til nå har faktisk HD-DVD ledet i diskstørrelse i forhold til hva som faktisk er i tilgjengelig (nå er de oppe i 3-lagsplater med plass til 45GB med data).

Lenke til kommentar
er grenser for hvor lenge jeg vil sitte på gjerdet i påvente av utfallet.  :)

6889355[/snapback]

 

Bare det at Universal ikke vil støtte BR formatet sier jo egnetlig at krigen allerede er over.

Man vil få tilgang til omtrent alle filmene i HD-DVD mens 1000 vis av filmer som universal gir ut hvert år ikke vil bli tilgjenglig for BR.

 

Å leie en video og du må se etter om det er en universial film eller ikke, er jo helt idiotisk for de som har BR

6889393[/snapback]

 

Du har et godt poeng der. Vil alle filmselskapene gi ut filmene sine i HD-DVD? Er det ingen som er BD-eksklusive? I så fall er jeg helt med på argumentasjonen din, og håper salget i løpet av noen måneder vil avgjøre utfallet. :cool:

6889417[/snapback]

Sjå her:
Hundrevis av filmer

Og de er ikke snaue. Både Paramount, Warner, Studio Canal og Universal kunne love 40 titler allerede i høst. Og ytterligere 55 kommer på vårparten i 2007. Totalt finnes det nå 300 titler på verdensbasis. Det finnes til sammenligning et 30-talls Blu-ray titler så langt, med ca. 50 planlagt i løpet av høsten.

LINK

Alle de store filmstudioene støttar HD-DVD.

Det eg meinte, når eg sa det var bra for oss med 360, er at det er bra for oss med 360 - som har HDTV, og ser fram til filmar i skikkelig High-Definition.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar

Vel, eg håpar stadig at Bluray går av med sigeren, so slepp eg å kjøpe ein ekstra spelar for HD-DVD. Eg trur ikkje ting so avgjorte og sikre som enkelte skal ha det til. Uansett, når eg får PS3 har eg òg Bluray-spelar, so då blir det innkjøp av Bluray-filmar. :)

 

Men eg lurar på kor mykje av desse diskusjonane som eigentleg handlar om kva format som vil vinne, og kor mykje som berre handlar om å diskreditere PS3. PS3 har som kjent nokre ting XBox 360 har, so då blir det viktig å få fram kor verdilause desse tinga er.

 

Avanore, følger mindreverdskomplekset med i Core, eller må ein kjøpe Premium for å få det?

 

Kay

Lenke til kommentar

Faktum er at per idag har HD-DVD bedre kvalitet (ifølge reviews), flere titler og billigere spillere. Så viss ikke dette endrer seg så håper jeg HD-DVD vinner, jeg vil jo ha det beste formatet.

 

Angående all denne diskrediteringen av ps3. Hver eneste gang det er noe negativt om ps3/sony i mediene så hyler jo alle sony-gutta opp om at det er latterlig så mye negativ presse sony får, og at det er spredning av FUD fra microsoft. Hva får dere til å tro at Sony liksom holder seg for gode til dette? Har dere vanskelig for å tro at det faktisk kommer negative nyheter om sony, at sony ikke kan gjøre feil? For faktum er at negative nyheter er negative nyheter, og hittil har sony hatt mest av dette. Selv om dette nok vil endre seg/jevne seg ut når sony endelig får ut konsollen, og det begynner å komme bra spill.

 

Og jeg gidder vertfall ikke sette folk i bås ved å si at 360-folk er verre enn ps3-folk og må prøve å hakke ned på en konsoll de ikke har, at liksom ps3-gutta er engler som ikke hakker på 360?

Det er de ikke, de er like flinke til å dra frem at blu-ray er en megafordel, sammen med trådløst innebygd og cell og rsx, og alt annet rask bortsett fra det som teller da, spilla. For i dag er spilla som vi ser til begge konsollene knøtt like, de har ingenting som rettferdiggjør en krangel om hvilken konsoll som er overlegen, siden det vi har sett hittil er LIKT. Selv om RFOM krever 22 gb, er det ingenting vi har sett fra spillet som rettferdiggjør 22 gb, hverken grafisk eller på noen annen måte. Javisst er det en flott og lovende tittel, men det er da ingenting banebrytende!

 

Huff, denne posten eskalerte litt utenfor det jeg hadde tenkt, folk får ta til seg det de føler de fortjener :)

Lenke til kommentar
Huff, denne posten eskalerte litt utenfor det jeg hadde tenkt, folk får ta til seg det de føler de fortjener :)

6892458[/snapback]

Det er dessverre det folk gjer uansett...;)

 

Novel, eg trur du las litt meir inn i det eg skreiv enn eg prøvde å formidle. Der er folk på begge sider som kunne trengt ein "reality check". Eg berre observerar at enkelte forumbrukarar brukar påfallande mykje tid på å snakke om ein konsoll dei verken likar eller er interesserte i. Det kan godt hende det er like mykje hakking på XBox 360. Sidan eg generelt ikkje deltek i XBox360-trådar, ville eg ikkje vite om det. :)

 

Novel, attende til Bluray vs. HD-DVD: Eg har ikkje brukt mykje tid på å sette meg inn i det, men det lille eg har plukka opp peikar ikkje i verken den eine eller andre retninga. Slik eg har forstått det, er Bluray teknisk betre (lagrar meir data, det er vel det som er primært for ein slik teknologi), medan HD-DVD kostar mindre. I tillegg har HD-DVD eit forsprang på tilgjengelegheit av filmar, medan Bluray vil få ein fordel i tilgjengelegheit av spelarar, i det PS3 blir lansert. Støtta frå filmselskapa har eg ikkje danna meg eit bilete av. Det verkar som om det er nokon store namn på begge sider. Eg får gå over DVD-samlinga mi når eg kjem heim og sjå kor mykje som er Universal, Fox, eller Tristar. :)

 

EDIT: Når det gjeld kvaliteten, er ikkje dette eit spørsmål om codec? Eg meiner å ha fått med meg at dei tidlege Bluray-filmane har brukt MPEG2, so då er det klart at biletet ikkje vil sjå like bra ut som med ein meir moderne codec. Eg trur nokon av "lanseringsfilmane" til PS3 skulle komme med MPEG4, vi får sjå korleis det blir då.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Eg lurar på korleis folk kan referera til Bluray som teknisk overlegen - når den strengt tatt er dårlegare enn HD-DVD. Ikkje berre dèt; den har forbrukarfiendtleg kopisperre, og er ein god del dyrare. Kvalitet på lyd, og bilete er og betre på HD-DVD.

 

My two cents..

 

Edit; ang. codec forskjellar, skal eg ikkje uttala meg, då eg ikkje har noko særleg med kunnskapar-/innsikt på akuratt det området.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Huff, denne posten eskalerte litt utenfor det jeg hadde tenkt, folk får ta til seg det de føler de fortjener :)

6892458[/snapback]

Det er dessverre det folk gjer uansett...;)

 

Novel, eg trur du las litt meir inn i det eg skreiv enn eg prøvde å formidle. Der er folk på begge sider som kunne trengt ein "reality check". Eg berre observerar at enkelte forumbrukarar brukar påfallande mykje tid på å snakke om ein konsoll dei verken likar eller er interesserte i. Det kan godt hende det er like mykje hakking på XBox 360. Sidan eg generelt ikkje deltek i XBox360-trådar, ville eg ikkje vite om det. :)

 

Novel, attende til Bluray vs. HD-DVD: Eg har ikkje brukt mykje tid på å sette meg inn i det, men det lille eg har plukka opp peikar ikkje i verken den eine eller andre retninga. Slik eg har forstått det, er Bluray teknisk betre (lagrar meir data, det er vel det som er primært for ein slik teknologi), medan HD-DVD kostar mindre. I tillegg har HD-DVD eit forsprang på tilgjengelegheit av filmar, medan Bluray vil få ein fordel i tilgjengelegheit av spelarar, i det PS3 blir lansert. Støtta frå filmselskapa har eg ikkje danna meg eit bilete av. Det verkar som om det er nokon store namn på begge sider. Eg får gå over DVD-samlinga mi når eg kjem heim og sjå kor mykje som er Universal, Fox, eller Tristar. :)

 

Kay

6892526[/snapback]

 

 

Tror ikke jeg ville ha bekymret meg så altfor hardt over hvilke selskap som støtter hvem i første omgang, om hd-dvd taper kommer universal til å gå over til blu-ray og omvendt. Det er bare jævlig teit å ikke bli enig om en standard uansett. Burde hatt et felles styre som godkjente 1 standard når det blir slike kriger som hd-dvd vs blu-ray.

Lenke til kommentar
Edit; ang. codec forskjellar, skal eg ikkje uttala meg, då eg ikkje har noko særleg med kunnskapar-/innsikt på akuratt det området.

6892553[/snapback]

Det er ganske vesentleg om ein skal seie noko om kvaliteten på lyd og bilete...:)

 

Har du noko konkret angåande det med kopisperra? Eg har ikkje høyrt noko spesielt om dette før.

 

Kay

Lenke til kommentar
F... til bråk om disse to formatene!

De begge kommer alt for tidlig, og begge vil floppe!

"Vanlige" folk som så vidt har fått begynt å få seg en fin film samling på DVD har ingen planer om å bytte ut den med det første!

 

Og en gang i fremtiden kommer ett  nytt format til rett tid som banker filler av både HD-DVD & BR og vil bli den nye standaren!

6891851[/snapback]

 

I fremtiden bør man jo droppe hele greia med lagringsmedium på plater, og kjøre ting over nettet. Har jo 20Mbit allerede idag, det er jo nok til å streame HD-DVD, med en skikkelig filmtjeneste, ville dette vært en mye mer naturlig utvikling enn å satse på enda et nytt format.

 

Eneste man går glipp av er å vise frem samlingen i hylla, men tilgjengelighet, pris og ikke minst muligheten til å ha et "levende" format, som hele tiden utvikler seg og som kun trenger nye software-codecs vil jo være en mye bedre løsning enn å begrense seg til medier som krever spesifikke spillere.

Lenke til kommentar

Jeg er hvertfall i det store og det hele veldig enig med nacho i det han skriver. Det er selvfølgelig en god grunn til at 360 og PS3 blir trukket frem hver gang de nye formatene diskuteres, dette var vel også en av Sony's hensikter når de bestemte seg for å lansere Blue-Ray med PS3. Og så kan man diskutere opp og ned i mente hva som er det beste kjøpet, hvor mye 360-eiere kan spare på å gjøre ditt og datt, og hvor mange tusen kroner PS3-eiere blir snytt for hvis bare det formatet taper. Og alle de poengene er greie nok i seg selv, men det blir mye kverning frem og tilbake.

 

For min egen del forholder det seg slik nå; Jeg skal kjøpe meg en PS3 i mars, hadde selvfølgelig vært kjekt om Blue-Ray vant rotteracet, men har slått meg til ro med at innen rimelig tid vil jeg skaffe meg en standalone spiller uansett hvilket format som vinner. Jeg har ingen problemer med å se hvertfall de kortsiktige fordelene med HD-DVD, det er billigere å produsere, kvaliteten er svært bra, og spillerne vil ikke bli allverdens dyre. På den annen side støtter Blue-Ray spillerne akkurat de samme bilde- og lydformatene som HD-DVD, så kvalitetsmessig bør det ikke være store forskjeller nå som BR på nye filmer skal levere VC-1 og lossless audio.

 

Slik jeg ser det er det et stort spørsmål om pris involvert. Hvis Blue-Ray bruker for lang tid på å kutte kostnadene i produksjonsprosessen vil HD-DVD klart vinne, hvem er interessert i å betale 799$ for en BD-standalone (Samsung BD-P1000, billigste pris på nett) når de kan få en like god HD-DVD standalone til 399$? (Toshiba HD-A1) Fordelen til BD er og har alltid vært større lagringskapasitet, klarer de å utbytte dette i praksis og vise at de kan levere noe HD-DVD rett og slett ikke kan, vil de ha et stort fortrinn. Hvis ikke må BD satse alle kortene sine på PS3, og det er en risky deal. Det kan gå hvis PS3 faller nok i pris til at konsollen tar over en klar ledelse på kort tid, men det kan bli vanskelig nå som den ikke når julesalget i Europa.

 

Jeg hadde opprinnelig håpet at BD skulle vinne, mye av egeninteresse siden jeg skal ha PS3, og fordi jeg kan forestille meg store muligheter med så stor lagringskapasitet. Men ut fra situasjonen virker det som HD-DVD ligger et knappenålshode foran i racet. Men ingen av formatene har blitt sluppet til den store kundemassen her enda, og det er til syvende og sist den vanlige forbrukeren som bestemmer. Håper bare ikke forvirringen blir så stor som formatkrigen har lagt opp til, eneste det kan føre til er at ingen tør å satse på noen av formatene, og det taper alle på. Mye synsing i denne posten, men jeg har hvertfall satt meg som mål å prøve å ikke blande formatkrigen altfor mye med konsollkrigen lenger. Jeg håper på en løsning som vil gagne oss forbrukere, og ikke bare produsentene. :)

Lenke til kommentar
Novel, attende til Bluray vs. HD-DVD: Eg har ikkje brukt mykje tid på å sette meg inn i det, men det lille eg har plukka opp peikar ikkje i verken den eine eller andre retninga. Slik eg har forstått det, er Bluray teknisk betre (lagrar meir data, det er vel det som er primært for ein slik teknologi), medan HD-DVD kostar mindre.

6892526[/snapback]

Vel, det er et litt tveegget sverd. Blu-Ray kan lagre mer data fordi dataene ligger høyere opp på plate, for å si det veldig enkelt (laserstrålen har mindre å trenge igjennom), samt at linsen er litt bedre (les dyrere og vanskelig å produsere uten høy feilprosent ;) ). Samtidig blir diskene mer utsatt for potensielle ripeskader som også skader datalaget. Derfor ble det utviklet og lagt på et beskyttelseslag. HD-DVD ligner veldig på gode, gamle DVD, og har dataene lenger ned i platen. De er også designet slik at produksjonslinjer brukt til å produsere DVD-plater også kan brukes til HD-DVD-plater. En stor fordel. Når det gjelder hvor mye data som kan lagres, kommer det til slutt an på hvor mange lag man klarer å trykke ned i platen. Blu-Ray vil sannsynligvis kunne lagre mest, men HD-DVD-plater har rimelig raskt kommet med tre-lagsplater som lagrer nesten like mye som to-lagsplatene til Blu-Ray.

 

I tillegg har HD-DVD eit forsprang på tilgjengelegheit av filmar, medan Bluray vil få ein fordel i tilgjengelegheit av spelarar, i det PS3 blir lansert.

6892526[/snapback]

Personlig tror jeg den fordelen er oppskrytt. Men den diskusjonen har vi hatt her mange ganger. ;)

 

Støtta frå filmselskapa har eg ikkje danna meg eit bilete av. Det verkar som om det er nokon store namn på begge sider. Eg får gå over DVD-samlinga mi når eg kjem heim og sjå kor mykje som er Universal, Fox, eller Tristar. :)

6892526[/snapback]

Jeg tror uansett dette vil bli mindre interessant for oss forbrukere i det vi får spillere som støtter begge formater. Slike er allerede annonsert.

 

EDIT: Når det gjeld kvaliteten, er ikkje dette eit spørsmål om codec? Eg meiner å ha fått med meg at dei tidlege Bluray-filmane har brukt MPEG2, so då er det klart at biletet ikkje vil sjå like bra ut som med ein meir moderne codec. Eg trur nokon av "lanseringsfilmane" til PS3 skulle komme med MPEG4, vi får sjå korleis det blir då.

6892526[/snapback]

Hvorfor BD gikk for MPEG2 i starten er for meg et mysterium. De har i alle fall tatt til vettet og vil støtte både MPEG4 og VC-1 i den aller nærmeste framtid. Så codec-messig vil HD-DVD og BD være nokså like, også på lydsiden. Dermed vil det til slutt være den enkelte spiller som avgjør kvaliteten. Og her mener jeg selv PS3 vil komme til kort, i alle fall hvis tidligere erfaringer med spillkonsoll som filmavspiller skal være noen rettesnor. Å bruke PS2-en min som DVD-spiller har aldri vært aktuelt, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det er det et stort spørsmål om pris involvert. Hvis Blue-Ray bruker for lang tid på å kutte kostnadene i produksjonsprosessen vil HD-DVD klart vinne, hvem er interessert i å betale 799$ for en BD-standalone (Samsung BD-P1000, billigste pris på nett) når de kan få en like god HD-DVD standalone til 399$? (Toshiba HD-A1)

6892596[/snapback]

Ironisk nok støtter visst ikke Samsung BD-P1000 tolags BD-plater... ;)

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det er det et stort spørsmål om pris involvert. Hvis Blue-Ray bruker for lang tid på å kutte kostnadene i produksjonsprosessen vil HD-DVD klart vinne, hvem er interessert i å betale 799$ for en BD-standalone (Samsung BD-P1000, billigste pris på nett) når de kan få en like god HD-DVD standalone til 399$? (Toshiba HD-A1)

6892596[/snapback]

Ironisk nok støtter visst ikke Samsung BD-P1000 tolags BD-plater... ;)

6892625[/snapback]

 

Hehe, var ikke klar over det, men der har du kanskje et av knappenålshodene jeg nevnte. :!:

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg den fordelen er oppskrytt. Men den diskusjonen har vi hatt her mange ganger. ;)

Eg trur faktisk han er undervurdert, men eg er òg villig til å hoppe over akkurat den diskusjonen no. :)

 

Hvorfor BD gikk for MPEG2 i starten er for meg et mysterium. De har i alle fall tatt til vettet og vil støtte både MPEG4 og VC-1 i den aller nærmeste framtid. Så codec-messig vil HD-DVD og BD være nokså like, også på lydsiden. Dermed vil det til slutt være den enkelte spiller som avgjør kvaliteten. Og her mener jeg selv PS3 vil komme til kort, i alle fall hvis tidligere erfaringer med spillkonsoll som filmavspiller skal være noen rettesnor. Å bruke PS2-en min som DVD-spiller har aldri vært aktuelt, for å si det sånn...

6892604[/snapback]

Eg synest PS2-en fungerte greit som DVD-spelar. Kvaliteten var ikkje enorm, men han var heller ikkje elendig, og han har vore svært påliteleg (har fungert utan problem omtrent sidan lansering).

 

Eg er svært spent på kor bra PS3 blir som filmspelar, som du seier har ikkje konsollar vore all verda på dette området før. Men eg trur PS3 har dei føresetnadene som trengs, med skikkelege digitale utgongar, og stor prosesseringskraft. So då spørs det vel korleis programvara blir.

 

Kay

Lenke til kommentar
Avanore, følger mindreverdskomplekset med i Core, eller må ein kjøpe Premium for å få det?

 

Kay

6892380[/snapback]

 

Nei. Jeg hakker ikke på PS3. Men det er litt viktig å informere PS3 kundene at de mest sansynlig ikke vil se filmer fra Universal.

 

Sånn er det bare. At du blir pottesur og kommer med personangrep driter jeg langt i. Du kan for min del kjøpe 100 PS3, I dont care. Har du mye penger til å bruke på søppel så send gjerne noen penger til meg også, så kan jeg bruke dem til X360 :)

At HD-DVD vinner krigen så langt er det ingen tvil om akkurat nå

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Ok, min feil 45GB :blush:

 

Ja, det er da mere fornuftig å velge et produkt som kan skaleres med tanke på fremtiden, istedet for å ha enda en ny format-krig om 5 år?

 

I tillegg er det vel en mulighet at BD-R brukes i større grad til backup en HD-DVD.

6891789[/snapback]

 

 

Ja hvorfor nøye seg med kun 50/45 GB når man kan få så mye mer? La oss alle slå et slag for HVD (Holographic Versatile Disc) som vil minst ha en standarddisk på 200GB, kanskje 300GB, men med muligheter helt opp til 4 TB(ja, det er snakk om terrabytes). I følge wikipedia er diskene allerede lansert på markedet.

6891824[/snapback]

 

DVD skulle jo komme på markedet med 5gb. Men det valgte de vekk for andre egenskaper. Det ble jo bare 4.7gb, og 300mb var jo stor plass på den tiden.

 

Edit: leif på g

Endret av Fnix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...