ltobiasb Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Hei! Jeg har en ca.20-25 meter lang tp-kabel fra kabelmodemet (NGT-sin Netopia) og inn til rommet mitt. Netopia-modemet er koblet til en Cisco 5-ports N-Way switch. Tp-kabelen til rommet mitt er delt i to, slik at jeg har laget en plugg på hver 4 tråder, ettersom nettverkskortet bare bruker 4 av de åtte trådene likevel. Begge pluggene er så koblet til switchen. På rommet mitt er kabelen igjen splittet med samme to plugger, og skjøtet med en skjøter på hver plugg, slik at den ene går inn i en ny tp-kabel til min stasjonære, og den andre til mitt 3Com Access Point 2000. Dette bruker jeg min bærbare på. Jeg har forsøkt å kjøre aksesspunktet alene, og da funker det helt fint å få tilgang på internett. Men med en gang jeg plugger inn kabelen til min stasjonære, funker den stasjonære sin internettilgang, men aksesspunktet får ikke internett. Det er også en tredje maskin som er koblet direkte til switchen med egen kabel, og den funker fint i begge tilfellene. Jeg tror muligens at 3Com aksesspunktet kan ha en 10Mbit/s interface, men resten har 100Mbits/s. Er det noen som vet hvorfor det ikke funker å splitte kabelen i to på den måten? Kan det ha noe med at 3Com'en er 10Mbits/s? Er takknemlig for alle svar! =) Tobias Lenke til kommentar
Solitaire Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Du skriver TP, men mener CAT5? http://www.ramelectronics.net/html/cat5_ca..._.htm#howtomake http://www.db.ece.ufl.edu/cat5.html [ Denne Melding var redigert av: Solitaire på 2002-10-30 18:19 ] Lenke til kommentar
ltobiasb Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 Det er Twisted Pair Category 5, ja, det stemmer. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Tror ikke det er helt heldig å splitte en Cat5 kabel på denne måten på grunn av støy mellom de to forbindelsene i en kabel. Ville heller satse på en HUB eller switch på rommet ditt. Alternativt, sette inn et nettverkskort til i den stasjonære, og konfigurere den som en router. Lenke til kommentar
aron Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Hvor mange ip-adresser abonnerer du på fra ngt? Om det bare er en så er det grunnen. Sett opp en router med innebygget switch. Routeren tar i mot ip fra ngt og fungerer samtidig som firewall og DHCP server for nettverket ditt. Du kan kjøre fast eller dynamisk ip internt og de interne maskinene blir skjult mot nettet. Har selv kjørt en router mot kabelnett og 3 interne maskiner. Norton personal firewall hadde ingenting å gjøre i den tiden... Router vil jeg aldri være foruten med bredbåndsaksess heretter. Du kan jo selvfølgelig sette opp en pc med 2 nettverkskort, men da blir jo denne en dedikert DHCP server og brannmur og annen bruk blir jo redusert mht, sikkerhet. [ Denne Melding var redigert av: aron på 2002-10-30 21:49 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå