Gjest Slettet+142 Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) hei.. har et problem her.. eg har laget et lte program som skal hjelpe meg med å gjøre noe drittlekser i heimkunnskap, men har lyst å få det lagret til fil, så... noen som kan hjelpe meg med å få resultatet i denne koden inn i en fil? (windows) resultatet er det som står imellom "------------------------------------------"-cout'ene mine + to cout'er linjer til // // // #include <string> #include <iostream> #include <cstdlib> #include <cmath> #include <iomanip> #include <cctype> using namespace std; int main(){ double protein; double fett; double karbo; double energi; double total_g; string vare; double total; cout << endl << "Når du skal angi et desimaltall; bruk punktum(.) som komma, ellers vil det bli feil! " << endl << endl; //protein, karbo, fett, total(+++) cout << "Hvilket produkt spiste du? "; getline(cin, vare); cout << endl; cout << "Angi proteiener pr. 100 gram i gram: "; cin >> protein; cout << endl; cout << "Angi karbohydrater pr. 100 gram i gram: "; cin >> karbo; cout << endl; cout << "Angi Fett pr. 100 gram i gram: "; cin >> fett; cout << endl; cout << "Hvor mye spiste du av \"" << vare << "\" angitt i gram(!) ? "; cin >> total_g; cout << endl; cout << "Hvor mye Energi (angitt i kJ) pr. 100 gram \"" << vare << "\" inneholder... "; cin >> energi; cout << endl; total = protein + karbo + fett; double protein_pr; double karbo_pr; double fett_pr; protein_pr = (protein / total) * 100; karbo_pr = (karbo / total) * 100; fett_pr = (fett / total) * 100; double protein_kj; double karbo_kj; double fett_kj; protein_kj = (protein_pr * energi) / 100; karbo_kj = (karbo_pr * energi) / 100; fett_kj = (fett_pr * energi) / 100; double energi_total = (energi / 100) * total_g; string betegnelse; if(energi_total > 1000){ betegnelse = "mJ"; energi_total = energi_total / 1000; } else if(energi_total < 1){ betegnelse = "J"; energi_total = energi_total * 1000; } else betegnelse = "kJ"; cout << endl << endl << endl << endl; cout << "---------------------------------------------------------------------------" << endl; cout << "Du har spist: " << vare << endl << endl; cout << endl; cout << "\"" << vare << "\" inneholder pr. 100g: " << endl << "-----------------------------------------------------" << endl; cout << endl; cout << "Proteiner: " << protein << "g, altså " << protein_pr << "% av næringsinnholdet, altså " << protein_kj << "kJ..."; cout << endl << endl; cout << "Karbohydrater: " << karbo << "g, altså " << karbo_pr << "% av næringsinnholdet, altså " << karbo_kj << "kJ..."; cout << endl << endl; cout << "Fett: " << fett << "g, altså " << fett_pr << "% av næringsinnholdet, altså " << fett_kj << "kJ..."; cout << endl; cout << endl << "---------------------------------------------------------------------------" << endl; cout << endl << endl; double t_fett = (fett / 100) * total_g; double t_karbo = (karbo / 100) * total_g; double t_protein = (protein / 100) * total_g; double t_fett_pr = (fett_pr / 100) * total_g; double t_protein_pr = (protein_pr / 100) * total_g; double t_karbo_pr = (karbo_pr / 100) * total_g; double t_fett_kj = (fett_kj / 100) * total_g; double t_karbo_kj = (karbo_kj / 100) * total_g; double t_protein_kj = (protein_kj / 100) * total_g; cout << "---------------------------------------------------------------------------" << endl; cout << "Du har spist: " << vare << endl << endl; cout << endl; cout << "\"" << vare << "\" inneholder TOTALT (" << total_g << " gram) " << endl << "-----------------------------------------------------" << endl; cout << endl; cout << "Proteiner: " << t_protein << "g, altså " << t_protein_pr << "% av næringsinnholdet, altså " << t_protein_kj << "kJ..."; cout << endl << endl; cout << "Karbohydrater: " << t_karbo << "g, altså " << t_karbo_pr << "% av næringsinnholdet, altså " << t_karbo_kj << "kJ..."; cout << endl << endl; cout << "Fett: " << t_fett << "g, altså " << t_fett_pr << "% av næringsinnholdet, altså " << t_fett_kj << "kJ..."; cout << endl; cout << endl << "---------------------------------------------------------------------------" << endl; cout << endl << endl; cout << "Total energi pr. 100g var: " << energi << "kJ." << endl; cout << "Total energi som du spiste, var " << energi_total << betegnelse << "." << endl; cout << endl << endl << endl << endl; system("pause"); return 0; } //(antall% <ganget med> antall som skal regnes prosent ut ifra) / 100( %) // //eks: (50% * 200) / 100 = 100 /* string alt; alt.insert(alt.length(), "\n\n\n\n"); alt = "---------------------------------------------------------------------------" + "\n"; alt.insert(alt.length(), "Du har spist: " + vare + "\n\n"); alt.insert(alt.length(), "\n"); alt.insert(alt.length(), "\"" + vare + "\" inneholder pr. 100g: " + "\n" + "-----------------------------------------------------" + "\n"); alt.insert(alt.length(), "\n"); alt.insert(alt.length(), "Proteiner: " + protein + "g, altså " + protein_pr + "% av næringsinnholdet, altså " + protein_kj + "kJ..."); alt.insert(alt.length(), "\n\n"); alt.insert(alt.length(), "Karbohydrater: " + karbo + "g, altså " + karbo_pr + "% av næringsinnholdet, altså " + karbo_kj + "kJ..."); alt.insert(alt.length(), "\n\n"); alt.insert(alt.length(), "Fett: " + fett + "g, altså " + fett_pr + "% av næringsinnholdet, altså " + fett_kj + "kJ..."); alt.insert(alt.length(), "\n"); alt.insert(alt.length(), "\n" + "---------------------------------------------------------------------------" + "\n"); alt.insert(alt.length(), "\n\n"); alt.insert(alt.length(), "Total energi pr. 100g var: " + energi + "kJ." + "\n"); alt.insert(alt.length(), "Total energi som du spiste, var " + energi_total + betegnelse + "." + "\n"); cout << alt; alt > "C:\\text.txt"; */ PS: eg e temmelig C++ noob, så kan være koden over e veldig "idiotisk" altså... koden vil mest sannsylnlig bli oppdatert litt etter litt håper på hjelp og takker for alle svar Endret 18. september 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) http://www.cppreference.com/cppio/constructors.html #include <iostream> #include <fstream> #include <string> using namespace std; int main(){ fstream output("testtttt.txt", ios::out|ios::trunc); string name; unsigned int age; cout << "type in your name and press enter: "; cin >> name; cout << "type in your age and press enter: "; cin >> age; // write to file. output << name << endl; output << age << endl; output.close(); // now we open the recently created file and read in the values again. fstream input("testtttt.txt", ios::in); string name_from_file; unsigned int age_from_file; input >> name_from_file; input >> age_from_file; cout << "the data read from the file was '" << name_from_file << "' and '" << age_from_file << endl; input.close(); return 0;} lars@ibmr52:~/programming/c$ g++ -Wall -g std-c++-file-io.cpp -o std-c++-file-io && ./std-c++-file-iotype in your name and press enter: Lars type in your age and press enter: 26 the data read from the file was 'Lars' and '26 lars@ibmr52:~/programming/c$ cat testtttt.txt Lars 26 Endret 19. september 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) tusen takk men mens tråden kanskje blir sett; noen som kan hjelpe meg med å få legt datoen (dd.åå) inn i en variabel "string dato"? eg kan og si at eg har sett her, men at eg ikkje skjønner strukturen og kordan eg får det til å virke (me = c++ noob) Endret 19. september 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Forsøk selv først da; sjekk man 3 ctime eller http://www.cppreference.com/stddate/index.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) ehm.. eg endret innlegget litt over... gidd u se på då? evt. hjelpe meg med det? og; eg kjører windows på akkurat denne maskinen går det forresten an å legge output/resultat fra en system()-kommando inn i en variabel? då kan eg jo bare bruke som et eksempel her string dato = system("DATE /T"); - noe som det kommer feilmelding på Endret 19. september 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) #include <iostream> #include <ctime> using namespace std; int main(){ unsigned int const MAXSIZE = 50; char str[MAXSIZE]; time_t t = time(0); strftime(str, MAXSIZE, "%b.%y", gmtime(&t)); string result = str; cout << "current date: " << result << endl; return 0;} lars@ibmr52:~/programming/c$ g++ -g -Wall std-time-date.cpp -o std-time-date && ./std-time-datecurrent date: Sep.06 edit: Om du tar en titt her http://www.cppreference.com/stddate/strftime.html så ser du at du kan hente ut andre data rundt dette med tid også. Endret 19. september 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 tusen takk for hjelp.. (igjen ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå