Lapskausen Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Skal nå kjøpe nytt anlegg så ville bare høre om dette er et bra oppsett: Forsterker (Tarantula TRA960.4) = http://installbay.no/product_info.php?cPat...products_id=139 Høytalere (Tarantula TRC.6) = http://installbay.no/product_info.php?cPat...products_id=449 Subwoofer x2 (Tarantulla T4-10) = http://installbay.no/product_info.php?cPat...products_id=157 Vil den forsterkern klare å kjøre begge subwooferne samt høytalerne eller vil jeg evt trenge enda en forsterker? På forhånd takk for alle svar! Lenke til kommentar
Defus Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Jeg ville anbefalt deg å kjøpe en ny forsterker ja. Subbene skal ha 800 watt rms hver, og den der forsterkeren klarer bare å gi hver subb 480 watt rms. Med så lite watt tror jeg resultatet blir skuffenede. For å drive det der trenger du en forsterker som kan gi ut 1200 til 1600 watt rms, eller har en stor strømforsyning.. Lenke til kommentar
Lapskausen Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 Takker for svar, har du noen andre tips istedenfor den forsterkeren der? tror ikke jeg har plass til mere en 1 i bilen. Helst noe i samme prisklasse! Lenke til kommentar
Lapskausen Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 evt hvis jeg går ned på disse http://installbay.no/product_info.php?cPat...products_id=155 (500 watt) subbene vil 480 watt kanalen klare dem fint da eller blir det fortsatt dårlig lyd? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Altså det som kan skje er at forsterkeren blir litt kortpustet av og til. Med det sagt har jeg kjørt to subber på 400 watt rms på en forsterker med 2x 425watt rms, og så lenge jeg ikke forlangte for mye gikk det greit. Men skulle jeg ha subbene til å spille så høyt som mulig var ikke forsterkeren sterk nok. Subbene vil klare seg på det der, men ta det litt rolig når du spiller, og lytt/se deg fram til når subbene ikke tåler mer. Det er subbene som blir ødelagt av forliten forsterker. Lenke til kommentar
Lapskausen Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Skjønner hva du mener ja, http://installbay.no/product_info.php?cPat...products_id=136 den har jo 2 500 watt (2 ohm) utganger til subwooferne, og 2 250 watt utganger til 200wat høytalerne burde vel funke litt bedre det oppsettet der? Edit: argh la ikke merke til at den bare var 2 kanals! Endret 18. september 2006 av Lapskausen Lenke til kommentar
Lapskausen Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 Noen som har erfaring med Pyle forsterkere? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Dette er ikke en fire kanaler, men en to kanaler. Hvis du brokobler denne ville den drevet de subbene du viste til sist godt. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Glem alt dette watt-tullet. Tarantula TRA960.4 vil antageligvis greie begge subbene på to av kanalene brokoblet, i tillegg til frontsettet på de to andre kanalene i stereo. Soundstream lager kraftige og strømsterke forsterkere og denne har en dempningsfaktor på over 500. At det er mer krevende å drive høyttalere på 800W enn 400W er bare tull! Selvfølgelig vil du få mer trøkk i bassen med en kraftigere forsterker, men hvis Tarantula TRA960.4 gir noe bortimot det den lover tror jeg nok du vil få bra fart i bassen din allikevel. Defus har rett i at en for liten forsterker er farligere enn en veldig stor forsterker, selv om Watt-angivelsen på forsterkeren er høyere enn på høyttalerne. Spiller forsterkeren med et rent og forvreningsfritt signal betyr det fint lite hvor mange watt høyttalerne er på. De vil etter all sannsynlighet overleve lell. Blir forsterkeren kortpustet og begynner å forvrenge å klippe signalet, betyr heller ikke mye hvor mange watt høyttalerne er på. De vil etter all sannsynlighet ikke overleve lell. Satt litt på spissen, men ikke langt unna det virkelige liv. Det som skjer når en forsterker ikke orker mer er at den klipper signalet. Hvis du ser for deg en sinuskurve tegnet på et papir så er høyden på kurven spenning og vi kan si at tykkelsen på kurven(streken) er strømmen. Dette gir tilsammen effekt. (Watt)P=(spenning)U*I(strøm) Hvis ikke forsterkeren greier å gi nok watt har den allikevel den spenningen som trengs. Det er strømmen det skorter på. Greier den ikke å fylle hele kurven med strøm vil den klippe signalet så vi står igjen med en vannrett strek, altså likestrøm. Da er vi over på statisk belastning og likestrømsmotstanden i en høyttaler er en del lavere en impedansen. Det fører til mye høyere varmegang i spolen en ved vekselstrøm, som jo musikksignalet består av. Etter en tid med likestrøm vil spolen til slutt brenne av. Som sagt, watt er en oppgivelse på høyttalere som er rimelig intetsigende. Jalla har også en link som viser at watt-angivelser på forsterkere heller ikke alltid har rot i virkeligheten. De erfaringene jeg har tilsier at Soundstream er et seriøst og bra merke, og jeg tror ikke du går deg bort om du prøver oppsettet i startinnlegget. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Må sette meg ned en gang å lese litt mere om forsterkere en gang. Men lærte noe nytt i dag også hva bør dempingsfaktoren være da ? Endret 19. september 2006 av Defus Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Må sette meg ned en gang å lese litt mere om forsterkere en gang. Men lærte noe nytt i dag også hva bør dempingsfaktoren være da ? 6892530[/snapback] Det er flere ting i oppbygningen av forsterkeren som gjør at man får forskjellig dempingsfaktor uten at ytelsen blir dårligere eller bedre, men gode kraftige forsterkere generellt har dempingsfaktor fra 200-300 og oppover. Dempingsfaktor kan sammenlignes med dreiemoment i en bensin/diesel-motor. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Så det betyr at Rockforden min med litt over 200 er på grensen Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Så det betyr at Rockforden min med litt over 200 er på grensen 6892688[/snapback] Ikke sikkert det. Er som sagt flere ting som spiller inn her. Dynabel har også en forsterker med dempingsfaktor på 200 og den er ganske hissig. Er du fornøyd med lyd og trøkk spiller det ingen rolle heller. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 problemet mitt er at jeg aldri blir fornøyd Har holdt fast på rockford forsterkerene mine en god stund nå fordi jeg ikke finner noe bedre til overkommelig pris ennå Men kjenner jeg jalla rett, sitter jeg vel snart med sinfoni forsterkere, og et forbrukslån Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå