ingarsekkenes Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Jeg har fått meg et 156w tec element. Trodde jeg kunne bruke en av de gamle PSUene jeg har liggende, men det gikk ikke. Har et ATX PSU som ikke virket når jeg koblet på peltieren og pumpa. Det andre et et AT PSU. Hvis ingen kan gi meg et tips om hvordan jeg kan koble på AT PSUen, så trenger jeg å kjøpe meg et nytt. Hvor kraftig bør evt. et nytt ett å være? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Quote: ingarsekkenes skrev (2001-12-13 12:21):Jeg har fått meg et 156w tec element. Trodde jeg kunne bruke en av de gamle PSUene jeg har liggende, men det gikk ikke. Har et ATX PSU som ikke virket når jeg koblet på peltieren og pumpa. Det andre et et AT PSU. Hvis ingen kan gi meg et tips om hvordan jeg kan koble på AT PSUen, så trenger jeg å kjøpe meg et nytt.Hvor kraftig bør evt. et nytt ett å være? hvordan koblet du tec'et?? antakelig vis må det ha 18V eller noe så da må du bruke negativ spenning på "jord-siden" av tec'et. tec'ets jord til -5V og tec'ets + til +12V så får du +17V over tec'et. Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Hm, disse peltierene har en max innspenning på 15.6V, men de trenger neppe mer enn 12V for å yte best, gir du dem mer spenning produserer de bare mer varme og ikke nevneverdig mer kjøling. Det som er viktigere her er strømmengden elementet får, mener de trenger rundt 17-18a... sjekk psuene til du finner en som leverer nok strøm, men jeg vil tippe at du minimum trenger en 350W psu... Min 156W peltier kjøler fortreffelig på 12V med en Enermax 460W psu Lenke til kommentar
blackice Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Jeg kan kjøre min tec 156w på vanlig 12volt. Skal du kjøre den på 17v så trenger du sansylig vis en helt ny strømforsyning da -5v ikke klarer å håntere så mange volt. Prøvde selv på 24v da blei strømforsyningen stille. Glemte å skrive at jeg bruker en AT 200w. [ Denne Melding var redigert av: blackice på 2001-12-13 15:11 ] Lenke til kommentar
ingarsekkenes Skrevet 16. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2001 Hvordan vet jeg hvilke ledninger som gir -5V og - 12V og forsåvidt +5 og +12V? Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Quote: hvordan koblet du tec'et?? antakelig vis må det ha 18V eller noe så da må du bruke negativ spenning på "jord-siden" av tec'et. tec'ets jord til -5V og tec'ets + til +12V så får du +17V over tec'et. Dette virker ikke - det er ikke nok strøm på -5v til å forsyne noe som trekker mer enn ca. 4 Watt (avhengig av PSU). Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Quote: kingkong skrev (2001-12-16 18:57):Dette virker ikke - det er ikke nok strøm på -5v til å forsyne noe som trekker mer enn ca. 4 Watt (avhengig av PSU). jeg har ikke testet det i prakis, men slik jeg ser det får ikke den negative spenningen noen last siden den fungerer som jord. Det er mye viktiger hva den positive spenningen klarer å levere. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Quote: On 2001-12-17 08:58, Xell skrev: Quote: kingkong skrev (2001-12-16 18:57): Dette virker ikke - det er ikke nok strøm på -5v til å forsyne noe som trekker mer enn ca. 4 Watt (avhengig av PSU). jeg har ikke testet det i prakis, men slik jeg ser det får ikke den negative spenningen noen last siden den fungerer som jord. Det er mye viktiger hva den positive spenningen klarer å levere. Om du nå skulle finne på å kople en 156W (ca 12A) peltier fra +12V til -5V, vil du også få en strøm på 12A fra -5V til jord (eller motsatt). Og det er *litt* mer enn de rundt 0.5A som spenningsregulatoren tåler... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Quote: Flex skrev (2001-12-17 16:04):Om du nå skulle finne på å kople en 156W (ca 12A) peltier fra +12V til -5V, vil du også få en strøm på 12A fra -5V til jord (eller motsatt). Og det er *litt* mer enn de rundt 0.5A som spenningsregulatoren tåler... hvordan kan det gå 12A fra -5V til jord når denne ikke på noen måte er koblet til jord??. Som sagt her jeg ikke testet dette i praksis, men jeg så det på en modde-side. Han brukte det ikke til viftestyreing og ikke peltier, men så vidt jeg husker hadde han flere *fete* 120mm vifter på den, så etter teorien din skulle den trukket mer en hva -5V klarer å levere. grunnen til at jeg mente det kunne funke er at -5V ser ingen last, det er det kun 12V som gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå