Gå til innhold

XFi lydkort og bruk av minne.

Anbefalte innlegg

Joda å kjøpe et dedikert lydkort vil jo i de fleste tilfeller ikke bare gi bedre lyd men også avlaste cpu. Dette er totalt motsatt av hva som creative's XFi kort tilbyr.

Joda lyden er god den, men det følger med alt for mye unødvendig dill dall, og selv om jeg under installasjonen av drivere fjernet alt som ikke direkte kunne linkes til selve driveren ( fjerna media source osv) så sitter jeg nå her med ikke mindre enn 7 ekstra prosesser :no: Av de jeg til nå har søkt meg gjennom har jeg kommet fram til at XFi kortet har lagt til disse...

NotiMan.exe = 4840 KB

CTXFIHLP.EXE = 6268 KB

CTHELPER.EXE = 7104 KB

CTXFISPI.EXE = 4564 KB (headphone autodetektor)

CTDVEDET = 4696 KB

DLLML.exe = 9396 KB (to av disse kjører samtidig på totalt = 9396 + 7200 kB, er foresten en prosess som skal styre dll utvidelser så vidt jeg har funnet ut)

Total:

44068 kB

Altså sluker XFi ca 45 MB av det totale minnet på maskinen, for ikke å nevne noen prosent cpu bruk i tide og utide.

Dette blir iallefall siste gang jeg kjøper lydkort av creative.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda å kjøpe et dedikert lydkort vil jo i de fleste tilfeller ikke bare gi bedre lyd men også avlaste cpu. Dette er totalt motsatt av hva som creative's XFi kort tilbyr.

Joda lyden er god den, men det følger med alt for mye unødvendig dill dall, og selv om jeg under installasjonen av drivere fjernet alt som ikke direkte kunne linkes til selve driveren ( fjerna media source osv) så sitter jeg nå her med ikke mindre enn 7 ekstra prosesser  :no:  Av de jeg til nå har søkt meg gjennom har jeg kommet fram til at XFi kortet har lagt til disse...

NotiMan.exe = 4840 KB

CTXFIHLP.EXE = 6268 KB

CTHELPER.EXE = 7104 KB

CTXFISPI.EXE = 4564 KB   (headphone autodetektor)

CTDVEDET = 4696 KB

DLLML.exe = 9396 KB  (to av disse kjører samtidig på totalt = 9396 + 7200 kB, er foresten en prosess som skal styre dll utvidelser så vidt jeg har funnet ut)

Total:

44068 kB

Altså sluker XFi ca 45 MB av det totale minnet på maskinen, for ikke å nevne noen prosent cpu bruk i tide og utide.

Dette blir iallefall siste gang jeg kjøper lydkort av creative.

6888154[/snapback]

45MB er jo ingenting da!

Hadde jeg vært deg så hadde jeg vært glad for at den brukte opp det, fordi det betyr at Lydkortet har mer enn bare en liten finger inni spillet på programvaresiden, og på maskinvare siden.

Nå er det jo også slik at nettlesere gjerne bruker langt over 45MB, og spill kommer gjerne opp i 700-800MB, så hva 45MB gjør for deg kan jeg ikke se. (med mindre du har en maskin med svært lite minne)

(348MB er jo anbefalnigen til "minimumskravet" til XP)

Selv om den bruker opp 45MB betyr ikke det at ytelsen synker i spill. (faktisk er det stikk motsatt med X-FI)

Så, kan ikke helt se argumentene for at det er dårlig.....

Det har også det desidert størrste og beste programvare, og har 10ganger mer funksjoner (som er nyttige) enn noe annet lydkort.

Mer minnebruk betyr heller ikke mer CPU bruk.....

du kan også skru av "headphone detecteren"

Så totalt 40MB er jo ingenting. :roll:

(f.eks at jeg har opera oppe mens jeg spiller gir meg kanskje 0,1mindre FPS (og da snakker vi kanskje 100MB forbruk)

Mens X-FI gir kanskje 4-5FPS MER

+ at du må trekke ifra det et "vanlig" lydkort trekker av minnet.

Så sitter du nok ikke i mange få MBene ekstra X-FI tar opp.

Men igjen, så kan man ikke dømme et program til å kreve mye selv om det krever minne. 40MB er jo uhorvelig lite i den store sammenhengen uansett...

Selv om Super PI legger ann 2KB av minnet så betyr det ikke at det ikek krever mye CPU bruk. :roll: (legger ann 100% av CPUen)

Som sagt, ser jeg ikke helt hvorfor du sier X-FI gir lavere ytelse, når det praktiske viser stikk motsatt....

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...