Gå til innhold

Dagens datawebshopping - det kamuflerte bruktmarke


Anbefalte innlegg

Dagens datawebshopping - det kamuflerte bruktmarkedet

 

Jeg kjenner en som jobber på lageret i en av Norges største webshopbutikker som selger datadeler. De mottar altfor mange varer i retur fra kunder, og her er hvordan de har valgt å gjøre det for å ikke gå med for mye tap:

 

Varer kommer i retur som en del av et lovverk i Norge som gir alle fjernkjøpere en rettighet som er 14 dagers åpent kjøp. Du har lov til å sende produktet tilbake til butikken innen 14 dager og få full kompensasjon - til og med dersom produktet er brukt. Det er ikke påkrevd at produktet sendes tilbake i original innpakning, og det kan ha slitasjer som følge av 14 dagers normalt bruk.

 

Butikken har et internt system:

 

- Varer som kommer i retur uten fullstendig original innpakning, legges ut som demovare.

- Varer som kommer i retur og er godt pakket inn i original innpakning, hvilket de fleste returvarer gjør, legges rett ut til hovedlageret som ny vare.

 

Hva betyr dette?

- At det er stor kjangs for at den varen du kjøper er brukt!

Hva medfører dette?

- At den varen du kjøper har ikke blitt pent behandlet og kan være slitt eller delvis defekt.

Hvordan defekt?

- Elektriske komponenter behandles med antistatisk hånd/fotlenke, ellers er det 50 % kjangs for at mikrobaner brennes på grunn av statisk elektrisitet. Harddisker er veldige følsomme for vibrasjoner.

Hvilke komponenter er mest sårbare?

- CPU, minnebrikker, skjermkort, harddisker, hovedkort og andre ekspansjonskort med mikroprosessorbrikker.

Hvem rammes?

- Kunden som får andrehåndskomponenter, fordi disse komponentene har større odds for feil enn komponenter som kommer rett fra fabrikk. Kunden vil med stor odds få ustabil PC eller ustabile komponenter.

 

...

 

Han som jobber på lageret kaller dagens datawebshopper for ”det kamuflerte bruktmarkedet” og har en personlig statistikk som viser at de fleste komponentene som kommer tilbake som feilvare/reklamasjon, er andrehåndsprodukter som en annen kunde har tilbakelevert med angrefristloven til å begynne med.

 

De tilbakesendte varene som legges ut som nye varer, blir forseglet på nytt og eventuelt renset med Q-tips og teknisk sprit for støv og fett.

 

Er dette butikkenes feil?

 

Selv om det er en økonomikynisk foretningsvirksomhet, kan man forstå hvorfor det gjøres. Om alle tilbakesendte varer ble solgt som demo, hadde butikkvirksomheten mistet avanse for alle angrereturer, ergo mistet stor inntekt fordi markedet er prispresset med minimal avanse og det er snakk om enorme salg hos de største virksomhetene.

 

Hvem har den egentlige skylden?

 

Det norske lovverket! Norske forbrukere må bli sett på som åndssvake, ettersom vi har et lovverk som beskytter forbrukerne mot seg selv. Er du ute etter et hovedkort, så er du ute etter et hovedkort! Angrefristloven beskytter åndssvake mennesker og de som eventuelt skulle ramle innom en webshop i beruset tilstand og bestilt i hytt og pine. Øvrig har du de som missbruker systemet: "Æsj, dette var ikke noe stas allikevel." "Æsj, fikk 20 poeng lavere enn forventet i 3dmark." Loven er destruktiv mot både forbrukerne og det økonomiske markedet, og er en lite gjennomtenkt lov som burde hatt unntak når det gjelder hyperfølsomme mikroprosessorer og likedans silikonbrikker.

 

Han som jobber på lageret anbefaler derfor å bestille varer som ikke er på lager og ikke har vært på lager de siste 14 dagene etter at lagerstatusen ble tom. Da får du en vare rett fra fabrikken. Tid- og resurskrevende, men kan sikre deg et ”nytt” og feilfritt produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er delvis enig med deg, men det er sammtidig en viktig lov med tanke på forbrukerens rettigheter.

Det er lett å bli lurt/villedet eller missforstå når du kjøper noe utenfor ordinært utsalgsted.

Jeg har selv returnert en Sandisk sansa som jeg hadde gjort grundig research før jeg kjøpte, men da jeg fikk den svarte den alikevel overhodet ikke til forventningen.

kansje en måte å gjøre det på hadde vært å si at disse varene SKAL være pent behandles og retrneres i orginaleske, og også SKAL selges som demovare, så får heller første kunde være med på kostnaden for dette, det er alikevel bedre for kunden enn å sitte med et produkt kansje til tusenvis av kroner han/hun ikke ønsker

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Veldig enig i det trådstarter skriver. Vi har en lov som i utgangspunktet bare er til for å beskytte oss, men som i mange tilfeller slår tilbake på oss, da nettbutikker og lignende ofte ikke har andre muligheter for å overleve på knøttsmå marginer.

 

Forbrukerne skal selvfølgelig komme i første rekke, men det må tas litt hensyn i andre enden; på butikkene som får alle varene i retur.

Lenke til kommentar

 

Hva betyr dette?

- At det er stor kjangs for at den varen du kjøper er brukt!

Hva medfører dette?

- At den varen du kjøper har ikke blitt pent behandlet og kan være slitt eller delvis defekt.

Hvordan defekt?

- Elektriske komponenter behandles med antistatisk hånd/fotlenke, ellers er det 50 % kjangs for at mikrobaner brennes på grunn av statisk elektrisitet. Harddisker er veldige følsomme for vibrasjoner.

Hvilke komponenter er mest sårbare?

- CPU, minnebrikker, skjermkort, harddisker, hovedkort og andre ekspansjonskort med mikroprosessorbrikker.

Hvem rammes?

- Kunden som får andrehåndskomponenter, fordi disse komponentene har større odds for feil enn komponenter som kommer rett fra fabrikk. Kunden vil med stor odds få ustabil PC eller ustabile komponenter.

 

 

- Stor sjangs for at det er brukt? Hvor mange prosent av varene som kjøpes returneres og selges ikke som demo?

- Hva får deg til å si at varen ikke har vært pent behandlet? Det kan da fint hende den har vært det?

- Må behandles med statiks lenke? Det er ikke min erfaring, jeg har behandlet en stor mengde datakomponenter, og kan bare huske en gang en komponent har dødd "av seg selv", så om det er 50% sjangse for å brenne en slik bane (har du en kilde på dette?), så har det tydligvis ingen(?) praktisk effekt i de fleste tilfeller.

- Med stor odds få ustabile komponenter? Hva baserer du det på? Er det engang større sannsynlighet for at komponentene har feil? Jeg har faktisk opplevd DOA oftere enn at en komponent har gått i stykker etter mer en 14 dager.

 

Om alle komponentene følger med delen er det vel også grunn til å anta at det ikke er så usannsynlig at komponenten ikke er brukt i det hele tatt?

 

Jeg synes det virker som du overdriver litt hvor dramatisk det er å få en brukt komponent her, selv om man såklart foretrekker noe nytt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...