Gå til innhold

hva kan skje dersom noen kan kontonr ditt?

dTd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger ikke pinkode, trenger

• Navn på korteier (det som står på kortet)
  • Kortnummer
  • utløpsdato (MM/YY)

På de fleste sider med litt sikkerhet trenger de også

• Sikkerhetskode som er på baksiden av kortet (3 siffer).

Er forresten banken din litt bekymra for sikkerhet må du f.eks bruke kodekalkulator mm for å handle på nettet, slik som f.eks dnb har.

Lenke til kommentar

Uten at jeg er noen ekspert på feltet så er vel ikke akkurat kortnummeret så unikt som man skulle tro. Etter det jeg har observert så er de 8 første siffrene på kortnummer (i Norge i allefall) nummer som "identifiserer" banken du er kunde i. Dermed er det vare de siste 8 sifferene og utløps datoen som gjelder (hvis man vet hvordan bank svindler offeret har).

Lenke til kommentar
Men kortnummer og kontonr. er ikke det samme.

6888670[/snapback]

Helt riktig. Når man i tillegg trenger utløpsdato og de tre siste sifrene i signaturfeltet på kortet for å bruke det (på nett), er sannsynligheten utrolig liten.

MEN, det skjer at noen klarer å finne ut av det. De som driver med dette bruker en form for kortnummer-generator. Det de da gjør, er å prøve ut kortnummeret på ett lite beløp, feks $10. Går dette igjennom bruker de kortnummeret på ett mye større beløp. Dette er dog ikke noe kortinnehaver blir holdt ansvarlig for, og pengene vil bli erstattet av banken.

Lenke til kommentar
hvor står kortnr henn da?

kanskje jeg ikke har det på et ungdomskort? er det bare på visa og kredittkort eller?

det som står på mitt kort er kontroll nr og kontonr

6889034[/snapback]

Alle internasjonale kortnummere er på 16 siffer. Norske kontonummer er på 11 siffere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...