Gissan Skrevet 18. september 2006 Rapporter Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Leste i illustrert vitenskap en stund tilbake om hvordan man kunne lage en lader, til mobilen, gjennom et batteri, tror det var 12V, kan det stemme? Er helt blank på alt som har med dette å gjøre. EDIT: Spørsmålet da. Er det noen som vet hvordan man kan lage noe slikt. Er altså et batteri med en ledning til telefonen eller mp3-spilleren din som kan lade i opptil 2 timer. Var inni en liten eske. Kunne bestille pakken fra internett, 140 kroner tror jeg. Finner ikke igjen bladet. Endret 18. september 2006 av tissedam Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 18. september 2006 Rapporter Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Vil tro at noe slikt består av f.eks. 9V batteri, en mostand og en zener diode. Hvis du f.eks. skal lade med 5.6V kan du velge en 5.6V zener diode og så burde det funke. Skal se om jeg ikke får tegnet opp en liten krets... edit: Hvis det var 12V fra batteri betyr det at man seriekobler 8 AA batterier f.eks. vil jeg anta (Får ferdige batteriholdere til dette). Endret 18. september 2006 av b_cybe Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 18. september 2006 Rapporter Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Må ha en motstand forran zener dioden for å regulere strømmen, finner denne ved: R=V/I Fra databladet til zenerdioden ser jeg at zener dioden fra elfa har en anbefalt reversestrøm på 5mA, finner da mostanden: R=12V/0.05 = 240 Ohm. Vil tro du bør bruke mostander mellom 240-300. Bør ikke ha altfor høy motstand heller da det kreves en viss reverse strøm. Koblinger er som vist: Kanskje ikke den beste tegningen da jeg måtte bruke gimp og ikke tok meg altfor god tid, ligger sikkert tilsvarende ute på nett. Du må så lodde på utgangen fra denne til f.eks. en plugg for mobil eller USB plugg f.eks., er dog viktig at du vet hvilken pinne du skal koble til. edit: Vareliste som du trenger fra elfa: Varenummer Ant Beskrivelse 70-053-90 1 5.6V zener diode (evt. andre spenninger) 69-551-24 2 Batteriholder Evt. kan du kjøpe sånn 9V batteri kontakt med ledning (finner ikke varenummer i farten) for sammenkobling mellom de to, skal da koble i serie så du kobler da plus fra den ene holderen til minus på den andre holderen. Og fra minus på den andre holderen til pluss på den første. Dette gjøres for å oppnå 12V. Endret 18. september 2006 av b_cybe Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. september 2006 Rapporter Del Skrevet 18. september 2006 Man får jo kjøpt ferdige spenningsregulatorer. Disse vil være enklere å kople enn zenerdiode og motstand. Man slipper også å tenke på størrelse på motstand da alt dette er i regulatoren. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 19. september 2006 Rapporter Del Skrevet 19. september 2006 Leste i illustrert vitenskap en stund tilbake om hvordan man kunne lage en lader, til mobilen, gjennom et batteri, tror det var 12V, kan det stemme? ... Finner ikke igjen bladet. 6887412[/snapback] Sikker på at det ikke var Popular Science? Jeg leste nemlig om det samme i vår, i PopSci. De kalte det en dingselader, og det var nettopp en tråd her på forumet om nøyaktig det samme! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå