Gå til innhold

Medias konstitusjonelle ansvar.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva vil du vi skal diskutere? Om media er seg sitt konstitusjonelle ansvar besvisst, om de har et slikt ansvar, om de er for tabloide...? Eller om vi bør endre den konstitusjonelle prosess, eller systemet med negativ parlamentarisme? Ut fra emnetittelen er det vel medias rolle du vil ha en debatt om...?

Geir :)

6886753[/snapback]

Jeg vil ha en diskusjon rundt det faktum at media neglisjerer et viktig ansvar.. ;)

Lenke til kommentar

Det er verken medias oppgave eller ansvar å informere folket om en regjerings forslag til grunnlovsendringer. Sist jeg sjekket, var verken VG, Dagbladet eller andre store aviser en statlig institusjon.

Kanskje den sittende regjeringen bør fremme et lovforslag som forplikter aviser å søke frem og trykke offentlig informasjon?

Btw: Trådstarter, innleg gjerne til debatt på en mer kløktig måte enn dette. Greit nok at du har lest en artikkel, men skriv nå et startinnlegg hvor du heller snakker om innholdet i artikkelen og hva som gjorde deg provosert.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Den må kanskje det, i dette tilfellet en artikkel med mange gode poeng men også med vesentlige mangler. :)

6887972[/snapback]

Men vi som mot- eller meddebattanter må jo ha en påstand å støtte oss på når vi skal argumentere for vårt standpunkt i saken. En artikkel viser jo kun artikkelforfatterens eller distribusjonsredaksjonens mening om en gitt sak, og gir oss ingen grobunn for en yrende diskusjon om emnet, da forfatteren ikke kan tilbakevise hverken sine eller våre påstander angående emnet.

Endret av Marley
Lenke til kommentar
Den må kanskje det, i dette tilfellet en artikkel med mange gode poeng men også med vesentlige mangler. :)

6887972[/snapback]

Men vi som mot- eller meddebattanter må jo ha en påstand å støtte oss på når vi skal argumentere for vårt standpunkt i saken. En artikkel viser jo kun artikkelforfatterens eller distribusjonsredaksjonens mening om en gitt sak, og gir oss ingen grobunn for en yrende diskusjon om emnet, da forfatteren ikke kan tilbakevise hverken sine eller våre påstander angående emnet.

6888199[/snapback]

skalvise..

Trådstarter heter "ulrikft"

Artikkelforfatter heter "ulrik F. Thyve"..

Mon tro om det KAN være samme person.. Igjen: jeg overvurderte publikum.. ;) Jeg får prøve igjen senere..

Lenke til kommentar
skalvise..

Mon tro om det KAN være samme person.. Igjen: jeg overvurderte publikum.. ;) Jeg får prøve igjen senere..

6889122[/snapback]

Du trenger ikke være nedlatende. Det er en detalj jeg overså. Skal lese artikkelen når jeg får tid, så skal du få tilbakemelding.

Lenke til kommentar
skalvise..

6889122[/snapback]

Du kunne jo ha åpnet med "Jeg har skrevet en artikkel om media og deres dekning av viktige saker. Hva mener dere om saken?"

Er det noe jeg sjeldent legger merke til, så er det hvem som står oppført som skribent for en avisartikkel.

Men men. Du har skrevet en god artikkel med mange viktige poeng. Jeg er ikke enig med deg angående "plikter og oppgaver". Avisene har en plikt, og det er å lytte til vær varsom-plakaten. Utover det har en avis sitt eget politiske standpunkt og sin egen visjon om hva som skal være dekningsområde for sakene de fører.

Kanskje vi kan legge skylden på NTB? De har jo tross alt en jobb som går ut på å videreformidle saker av viktighet.

Lenke til kommentar

Ingressen er noe som brukes til å fange leserens oppmerksomhet. For meg tjente den kun til å trekke litt på skuldrene. Så tok jeg å leste siste avsnitt og forventet og finne en slags konklusjon, men ble ikke særlig klokere. Interessen forsvant.

Jeg leser gjerne noe som ikke er tabloid, men ikke hva som helst. Det må være kvalitet i det. Hvis du har noe å bidra med må du gjerne skrive, men ikke lev i den tro at godt innhold gjør presentasjonen uvesentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...