Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen detter ut..

Anbefalte innlegg

Har fått ny pc som blant annet består av følgende (kjøpt løst og satt sammen av en kyndig person):

Asus P5B DLX/WIFI-AP, P965, Socket-775,

Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5,

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz

Gainward GeForce 7900GT 512MB,1,2ns

Samsung 20" LCD Syncmaster 204B TCO03, 1600x1200,5ms,VGA/DVI,800:1

Denne maskina fikk jeg hjem like før helga og har ikke rart med programmer på den, men kjører Oblivion på full spiker hva gjelder grafikk og annen ytelse og det er helt rått å se på :p

Men: Etter å ha stått på en time eller to begynner (og dette skjer ved start av ett eller annet spill eller annet program, f.eks. IE) skjermen å miste bildet innimellom og vise meldingen "Not optimal resolution" i et blink. Lyden er der, maskina ser ut til å gå normalt når dette skjer. Etter hvert så kommer blinkene oftere og oftere og til slutt må jeg bare slå av maskina. Det har hendt et par ganger at skjermen bare blir helt svart og såvidt flimrer og viser den nevnte meldingen i noen hundredeler..

Jeg MENER å ha installert alle medfølgende drivere og programmer som fulgte med HK og SK. Jeg har også sjekket tempen på skjermkortet og det ser ikke ut til å være overbelastet (lå på 45 grader, riktignok uten noen programmer som kjørte)

Tips til hva som kan være problemet, eller innstillinger som kan endres på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg MENER å ha installert alle medfølgende drivere og programmer som fulgte med HK og SK. Jeg har også sjekket tempen på skjermkortet og det ser ikke ut til å være overbelastet (lå på 45 grader, riktignok uten noen programmer som kjørte)

6886385[/snapback]

Jeg merker meg ordet "medfølgende". Anbefaler at du laster ned nyeste driverversjoner til skjermkortet, og hovedkort.i samme slengen. Jeg vedder en gammel boksershorts på at det gjør susen :)

Lenke til kommentar

Jeg har siste versjon av Forceware så det er ikke noe problem, jeg satte ned skjermoppløsninga til 1280x1024 og flimringa er vekke. Så snart jeg stiller tilbake til 1600x1200 starter blinkinga like etterpå. men å kjøre på redusert oppløsning er ikke noe alternativ, alt blir veldig uklart. Sleit litt av hva som skulle installeres av drivere på Asus.com angående HK. Tar med skjermen på jobb i morgen og får prøvekjørt den der mot noe som kan drive den. takk uanz :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, ja :(

Etter å ha spekulert litt rundt omkring så sendte jeg kortet i retur til Norek og etter to uker hadde de såvidt fått registrert det som mottatt.. Etter en telefon til support der fikk jeg kreditert det gamle og fikk forsikringer om at systemet mitt skulle klare å drive en Gainward 7950GX2, så da bestilte jeg det (penger er ikke noen flaskehals :-) )

Etter å ha fått satt det i maskina så startet det så bra den første timen men så starta jaggu samme blinkinga på nytt; "Not optimum mode" Ifølge håndboka til skjermen skyldes dette:

"Du får denne meldingen når signalet fra skjermkortet overskrider den maksimale oppløsningen og frekvensen som skjermen kan håndtere korrekt.

Juster den maksimale oppløsningen og frekvensen som skjermen kan håndtere korrekt. "

Det samme skjer altså med to forskjellige skjermkort, begge krever jo endel ressurser men med 600w strømforsyning BURDE det være nok.

Jeg har lest andre steder på forumet at mulig årsak kan være spenningsregulator på skjermkortet som blir for varm og gir for høy spenning? med tilhørende feil signal?

Eller kan det være at strømforsyninga gir for lite antall Ampere på kursen til skjermkortet?

Bare så det også er sagt; skjermen har en nativ oppløsning på 1600x1200, det er ved forsøk på å kjøre på denne oppløsningen det går galt, setter jeg ned til 1280x1024 er slutter blinkinga.

(hadde et program som overvåket spenninga på de enkelte kretsene på PSU'n men hvor ble d av det..)

Lenke til kommentar
Har fått ny pc som blant annet består av følgende (kjøpt løst og satt sammen av en kyndig person):

Denne maskina fikk jeg hjem like før helga og har ikke rart med programmer på den, men kjører Oblivion på full spiker hva gjelder grafikk og annen ytelse og det er helt rått å se på  :p

Men: Etter å ha stått på en time eller to begynner (og dette skjer ved start av ett eller annet spill eller annet program, f.eks. IE) skjermen å miste bildet innimellom og vise meldingen "Not optimal resolution" i et blink. Lyden er der, maskina ser ut til å gå normalt når dette skjer. Etter hvert så kommer blinkene oftere og oftere og til slutt må jeg bare slå av maskina. Det har hendt et par ganger at skjermen bare blir helt svart og såvidt flimrer og viser den nevnte meldingen i noen hundredeler..

6886385[/snapback]

Funnet noe løsning på problemet ditt? Har nesten de samme specsene som deg og opplever akkurat det samme!

Ta en titt på denne posten. Jeg har prøvd så godt jeg kan å beskrive hva som skjer.

Lenke til kommentar

Denne maskina fikk jeg hjem like før helga og har ikke rart med programmer på den, men kjører Oblivion på full spiker hva gjelder grafikk og annen ytelse og det er helt rått å se på  :p

6886385[/snapback]

Funnet noe løsning på problemet ditt? Har nesten de samme specsene som deg og opplever akkurat det samme!

Ta en titt på denne posten. Jeg har prøvd så godt jeg kan å beskrive hva som skjer.

7169097[/snapback]

Ett muligens godt tips fra Norek var å prøve å bytte ut den passive Chipsett-kjøleren med den medfølgende vifta, saksbehandleren der kjørte samme hovedkort og hadde satt på vifta med godt resultat :thumbup:

Sjekker dette i ettermiddag og ser hva som skjer

Lenke til kommentar

På Samsung sine sider står det følgende:

If changing the refresh rate does not solve your flickering problem, then most likely the backlight in your monitor is failing and you will have to get your monitor serviced. To set up a service appointment, call Samsung Customer Care at 1-800-Samsung (1-800-726-7864). Have the model number and serial number of your monitor on hand when you call.

Kan dette være noe?

Endret av Pacmac
Lenke til kommentar

Skjermen er neppe problemet, jeg lurer også på hvor på Samsumg sine sider dette sto, jeg sleit med å finne fram :cry: Det jeg nok prøver uansett er å anskaffe en kobberkjøler med vifte fra Swiftech siden skjermkortet er så digert at det stopper endel av luftgjennomstrømmingen. Flere på forumet har lignende problemer som meg, lurer på om de har anskaffet vifte til chipsettet. Som jeg feilaktig trodde så var ikke den vifta som lå i eska til HK tenkt på chipsettet men en annen heatsink.

Endret av navicom
Lenke til kommentar

Hurra :-)

Etter montering av stor kjøleribbe med egen vifte på chipsettet så ble alt av blinking borte, nå får skjermen de signalene den skal og alt ser bare deeeeilig ut igjen, tempen på de skjermkortet gikk også ned rundt tre grader (signalet som har fri bane??)

Til de andre som sliter med artifacts og blinkende skjerm; prøv med litt ekstra kjøling på chipsettet, det kan hjelpe, og ekstra kjøling har aldri vært feil :!:

Takker uansett for velmenende svar, nå skal jeg bare vente på Vista for å få full dreis på maskineriet..

edit: det var denne som gjorde susen: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MCX159CU&mcat=c181

Endret av navicom
Lenke til kommentar
Hurra :-)

Etter montering av stor kjøleribbe med egen vifte på chipsettet så ble alt av blinking borte, nå får skjermen de signalene den skal og alt ser bare deeeeilig ut igjen, tempen på de skjermkortet gikk også ned rundt tre grader (signalet som har fri bane??)

Til de andre som sliter med artifacts og blinkende skjerm; prøv med litt ekstra kjøling på chipsettet, det kan hjelpe, og ekstra kjøling har aldri vært feil :!:

Takker uansett for velmenende svar, nå skal jeg bare vente på Vista for å få full dreis på maskineriet..

edit: det var denne som gjorde susen: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MCX159CU&mcat=c181

7247120[/snapback]

Så gøy å se at du fikk det til! Nå venter jeg på å få hovedkortet mitt i retur, så skal jeg plugge inn skjermen.

Hvilket hovedkort er det du har? Mulig jeg trenger mer kjøling jeg også, har et Asus P5N 32 SE Deluxe. Hvor skal denne ribben eventuelt monteres?

Lenke til kommentar

Hmm.. etter det jeg kan se, Pacmac så er ditt HK (vare 323228 hos komplett?) utstyrt med en egen heatsink (brikkesettet er vel boksen det står Asus på i nedre venstre hjørne på bildet jeg kan se, om det er den andre så er det heatsink på den og..) slik at den kjøleren jeg kjøpte neppe passer hos deg.

Mitt HK hadde en liten kobberfarget aluribbe (se nede til venstre på bilde av vare 321779 hos komplett) og den brakk vi løs (spratt veggimellom når den løsna :ermm: ) og satte på den nye kjølevifta.

Så nå går det an å spille Oblivion på maks instillinger igjen der jeg fullførte Main Quest i går kveld :thumbup: (som muligens sistemann i Norge..) Det var rett og slett en nytelse å se på avslutningen og med lyden på maks satt jeg med gåsehud hele sekvensen.

Lenke til kommentar
Hmm.. etter det jeg kan se, Pacmac så er ditt HK (vare 323228 hos komplett?)  utstyrt med en egen heatsink (brikkesettet er vel boksen det står Asus på i nedre venstre hjørne på bildet jeg kan se, om det er den andre så er det heatsink på den og..) slik at den kjøleren jeg kjøpte neppe passer hos deg.

Mitt HK hadde en liten kobberfarget aluribbe (se nede til venstre på bilde av vare 321779 hos komplett) og den brakk vi løs (spratt veggimellom når den løsna :ermm: ) og satte på den nye kjølevifta.

Så nå går det an å spille Oblivion på maks instillinger igjen der jeg fullførte Main Quest i går kveld :thumbup: (som muligens sistemann i Norge..) Det var rett og slett en nytelse å se på avslutningen og med lyden på maks satt jeg med gåsehud hele sekvensen.

7260401[/snapback]

Det stemmer det du sier.

Fulgte det med to små vifter ekstra til kortet ditt? Det gjorde det nemlig på mitt, men det var satt på en advarsel: "For use in junction with Passive Cooler or Water Cooler ONLY"

Er usikker på om jeg kan bruke disse... :hmm:

Uansett er det veldig fint at du fikk til skjermen din!

Endret av Pacmac
Lenke til kommentar

Hei igjen

Har nå fått igjen hovedkortet mitt og har satt sammen maskina på nytt. Den starter i hvert fall :p

I manualen til hovedkortet står det noe jeg ikke har sett før (hm...). Kjører jeg en Inten Core 2 Duo prosessor anbefales det en chassis vifte i tillegg til kjøreribbene og CPU heat sinken.

Kanskje dette kan være med på å hjelpe på problemet mitt med tanke på at en kjøleribb hjalp for deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...