Gå til innhold

Får jeg bytte TV'en i en annen modell?

Anbefalte innlegg

Hei! Før fotball-VM kjøpte jeg meg 32" LCD hos El-kjøp. Jeg fikk lovnader om at den skulle være egnet til å se fotball på, men i ettertid viser det seg at det kun gjelder fotball som sendes i 4:3-format (TV3). Letterbox-formatet til Nrk og TV2 over det analoge kabel-tv-nettet takler den ikke, det hakker med jevne mellomrom.

Jeg vet jeg har somla "litt", og sendte mail til El-Kjøp først i forrige uke. Jeg venter i spenning på svaret, og i mellomtiden... Tror dere jeg får lov til å bytte den i en annen modell, når jeg ble lovet at den skulle funke fint til fotball? Burde jeg få lov? Utålmodigheten selv her, mens jeg venter på svaret fra El-Kjøp :)

-A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg anser det som at du har ventet litt for lenge.

Fotballvm er jo slutt for seriøst lenge siden.

6886349[/snapback]

Ja, har tenkt tanken selv også. Men dette er ikke første gangen jeg har kontaktet El-Kjøp om dette. Selv om det sikkert ikke finnes noen historikk på dette, har jeg snakket med deres support på telefon 2 ganger tidligere, for å få tips til feilretting. Jeg har også brukt tid på å søke på alskens forum etter hjelp og forklaringer på problemet. Ikke vet jeg om det hjelper meg overfor El-Kjøp men..

-A

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Oisann. Ja, her har du to problemer... For det første er det litt uklart hva du mener med at den ikke funker til fotball -synes heller kabelleverandøren din høres litt suspekt ut.

I alle tilfeller har du nok reklamert for sent. Av hensyn til selger skal du reklamere innen rimelig tid og det kan du ikke sies å ha gjort når du venter over tre måneder.

Slik jeg forstår det kan ikke dine henvendelser til elkjøp i tiden før selve reklamasjonen anses å være en reklamasjon. Selv om man ikke stiller så særlige krav til selve reklamasjonens form og innhold bør det gå frem at du reklamerer og ikke bare spør om hjelp. Moralen er at du heller bør reklamere en gang for mye enn en for lite. Hvis du er redd noe er galt så send en mail eller et brev der du forklarer at du reklamerer på produktet så slipper du diskusjon senere om at du har reklamert for sent. Og husk -bevis! Muntlige reklamasjoner bør man unngå - send en mail!

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

At den "ikke funker" var lite presist. På TV3 er fotballsendingene helt prikkfrie, og bildet kan meget vel bli helt perfekt, også på Nrk, hvis jeg går til anskaffelse av digital dekoder. Selger var imidlertid klar over at jeg har analogt kabel-tv, og mente TV'en skulle være velegnet til fotball. Da er det skuffende å konstatere at bildet hakker ved fotball i letterbox, når kameraters sammenlignbare modeller ikke gjør det.

3 mnd er lenge å vente med å sende ordentlig reklamasjon pr skjema på el-kjop.no. Her har jeg kanskje somla for mye, i søken etter om det skyldes feil på TV'en, hvorfor det skjer på Nrk og ikke TV3, osv osv.

Lenke til kommentar

Nja, det fungerer jo, det går an å se fotball på den, men det fungerer ikke så bra som forventet. Det er irriterende når bildet med jevne mellomrom blir grovkornet og går over i en slags slow motion light. Det varer bare i 5-10 sek av gangen, men like fullt...

Endret av Axl@hw
Lenke til kommentar

Fra forbrukerportalen.no:

"Forbrukerkjøpsloven sier at klage innen to måneder alltid vil være tilstrekkelig, men både kjøper og selger vil normalt være tjent med at du reklamerer så fort som mulig."

Nå gikk det ca 3 mnd før reklamasjonsskjemaet ble fylt ut på el-kjop.no, men jeg får prøve å argumentere med at jeg ringte de 2 ganger før det var gått 2 måneder.

Me fer sjå :)

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke det er noe galt med TV'en, og jeg er enig i at det har med signalene å gjøre. Alle kanaler er helt fine, bildet er upåklagelig, også ved fotball i 4:3-format, men fotball som sendes i letterbox-format over analogt kabel-tv-nett gjør at TV'en kontinuerlig må jobbe fort for å skalere og prosessere bildet. Og det er her jeg tror det skorter. Bildet hadde nok blitt tipp-topp med digital dekoder, jeg får vurdere det om reklamasjonen ikke fører til noe.

Hvorfor mase med dette og ikke bare kjøpe no' digitalt no' med én gang? Ut fra hva selger fortalte mener jeg den skulle fungert med analogt kabel-tv også.

Lenke til kommentar

Men den fungerer jo - bare ikke 100% perfekt.

Det høres veldig rar ut den feilen din - har du en annen tv du kan teste med på din linje? Feks vanlig crt?

Kan gjerne være signalet ditt som rett og slett hakker og - det opplever jeg med canal+ sine premier leaguesendinger - at det plutselig henger 2 sekunder o.l...samme skjer hos pappa, han har parabol fra canal digital, jeg har kabel fra upc (digital).

Lenke til kommentar
Jeg tror heller ikke det er noe galt med TV'en, og jeg er enig i at det har med signalene å gjøre. Alle kanaler er helt fine, bildet er upåklagelig, også ved fotball i 4:3-format, men fotball som sendes i letterbox-format over analogt kabel-tv-nett gjør at TV'en kontinuerlig må jobbe fort for å skalere og prosessere bildet. Og det er her jeg tror det skorter. Bildet hadde nok blitt tipp-topp med digital dekoder, jeg får vurdere det om reklamasjonen ikke fører til noe.

Hvorfor mase med dette og ikke bare kjøpe no' digitalt no' med én gang? Ut fra hva selger fortalte mener jeg den skulle fungert med analogt kabel-tv også.

6893346[/snapback]

Jeg har digital parabol og en 29" 4:3 CRT tv. Den viser uhyre dårlig bilde på fotballkamper i widescreen-format (f.eks. Tippeligaen fra TV2). Strekene på fotballbanen blir veldig rare og hakkete. Om det er tv'en min eller sendingen som gjør at bildet blir så rart vet jeg dog ikke.

En annen ting er at de fleste fotballsendinger blir komprimert maksimalt slik at bildekvaliteten er svært dårlig. Har spesielt merket dette på Champions League på TV3 og Premier League fra Canal+. Gresset på fotballbanen består stort sett av digre grønne firkanter helt uten fargenyanser.

Lenke til kommentar

Når det gjelder tv'en så kommer det vel av av dekoderen er av billig type. Hva slags tv er det forresten?

Jeg har tidligere plagdes vanvittig med min lokale elkjøp (på Sortland, butikken er full av sauer), men da jeg ringte dem sentralt fikk jeg god service. Fikk en eller annen leder på tråden som sa jeg skulle få byttet tv'en siden jeg var blitt fortalt av selger at den skulle være suveren opp mot dvd, noe den viste seg å ikke være. Jeg la ut 14000 for den crt-tv'en for noen år siden. Hadde da hatt tv'en i over 3 måneder.

Ditt tilfelle er vel i samme gate.

Sier igjen: butikken ville ikke gjøre en dritt, ikke engang ringe oslo for å få noen løsning på problemet mitt. Måtte ringe de selv, og de sa de aldri hadde hørt noe fra butikken, og de hadde sågar prøvd å kontakte butikken selv! Så ikke gi deg hvis butikken stanger.

Lenke til kommentar

TV'en er en LG RZ32LZ55.

Jeg fikk svar fra El-Kjøp igår, jeg ble oppringt av en fra butikken hvor jeg kjøpte den. Han hevdet, som selger, at TV'en min var velegnet til å se fotball på, og at det var ingen garantier for at en dyrere TV ville håndtere et (kanskje litt dårlig) analogt signal noe bedre enn min LG gjør. Han mente det ville bedre seg når Nrk og TV2 går over til å sende i ekte 16:9, og ikke letterbox som de gjør nå. Da slipper TV'en all skaleringa i tillegg til annen prosessering.

Han sa også at 30 dagers full returrett ikke gjaldt etter 3 mnd, noe den opplagt ikke gjør. Jeg ønsket ikke å benytte meg av full returrett og få pengene tilbake, jeg ønsket å reklamere fordi jeg mente den ikke var så egnet som selger sa, og få betale et mellomlegg for å få en annen TV. Dermed er vi over på reklamasjon og ikke full returrett.

Jeg kunne krangla på det med reklamasjon kontra returrett, men gjorde ikke det igår. Om jeg skal krangle på det, får jeg bestemme meg, og det litt kjapt! Ingen grunn til å la det gå 4 mnd ihvertfall.

Et alternativ er digital-tv fra UPC, men jeg ser på ymse forum at folk ikke er helt fornøyd med dekoderen fra UPC, en Motorola fra 2001.

-A

Lenke til kommentar

Til info så skal den STC'en (ja de kaller det for en set top computer...) byttes ut nå før jul. Dette vet jeg fordi jeg snakket med UPC i går angående nettopp dette problemet og hun sa at de hadde et internt prosjekt gående hvor de skal bytte ut alle Motorola dekoderne med en ny og bedre.

Sikkert noen brukere her som jobber i UPC som kan bekrefte dette :)

Lenke til kommentar

Det er absolutt et alternativ, å kjøpe digital dekoder fra UPC.

Fyren på El-Kjøp sa at jeg snart ville få ekte 16:9 i kabelnettet også, men forutsetter ikke det nettopp en digital dekoder eller parabol? Han nevnte dette som en av endringene fra 16/9 på Nrk. Jeg trodde dataoen bare symboliserte en overgang til 100 % 16:9, og ikke endring på letterbox-formatet for de med vanlig kabel-tv. Et digitalt bakkenett er vel på veg, men ikke akkurat "snart"... Anyone?

-A

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...