frodegb Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Hei, her om dagen sluttet familiepcen å fungere, når en skrur den på starter viftene, men ikke noe mer en det, det kommer ikke noe pip, og den går ikke inn i bios. jeg tenkte først det var noe med skjermkortet så jeg prøvde å ta det ut og koble skjermen i skjermkortet på hovedkortet, men det ga samme resultat, også fikk jeg øye på at chipsetkjøleelementet på hovedkortet hadde gått løs i det ene festet så den hang ikke inntil der den skulle. da tenkte jeg at hovedkortet var ødelagt av overoppheting. enig? Jeg forstod det sånn på lillesøster at problemet ble oppdagen når hun skulle skru den på, og ikke at den plutselig streiket under bruk, og det er jo kanskje litt rart hvis det er snakk om overoppheting? hvem vet. Det ender vel med at jeg må kjøpe nytt hk og cpu. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 I BIOS skal det normalt være satt grenseverdier som hindrer at chipet blir svidd. Under kjøleribba er det smurt kjølepasta (goop) for å lede varmen fra chipet. Etter lang tid vil det tørke og miste ledeevne. I denne situasjonen har det nok dannet seg harde "nupper" som gjør at ribba ikke får kontakt med chipet. For å få kontakt igjen må en fjerne gammel goop og smøre på nytt (tynt lag). Hvis ribba ikke lar seg feste igjen, så kan den festes med termisk lim. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Jeg vet ikke hva det er akurat, men jeg vil tro at det er hovedkortet (av erfaring). Jeg hadde et Abit AW8-MAX, og jeg fikk vannkjølingsvæske på kortet, og da skjedde det samme som på ditt kort. Lenke til kommentar
frodegb Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 dæven, det er kjipt da. takk for svar da. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 At det ikke kom et eneste pip fra intern høyttaler er nok et dårlig tegn, mtp. svidd chip. Virker på det 'frodegb' skriver, at alarmen var enablet i BIOS. Kom kanskje en strømtopp som kverker kretser samma f... På en avslått maskin ville den trolig tatt systemet uansett kjøling. Overspenningsvern eller jordbryter er tingen kanskje? Eller var vedlikeholdet i kabinettet litt oversett? Tiden gikk og støvet pakka seg. Kjøler hang løs et par mndr. og tok tempen sakte opp mot alarmgrensen, og så power-on urk... Står maskina på gulvet og innunder noe f.eks., kan den dra inn betydelig mere støv enn bare 10cm opp. Det er ikke bekrefta enda at hovedkortet er gåent da. Én bra ting, at hvis hk er ferdig så taper en trolig ingen data. Det skal forresten mye til at cpu og hdd har gått føyka - Blir jo litt styr men ikke nødvendigvis så dyrt. Lenke til kommentar
frodegb Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Ja jeg testet hd i min maskin, den var i god stand. hvis prosessoren er intakt, så er saken den at den er socket 476, og det er jo gått av mote for en stund siden så det er vel kanskje best å kjøpe noe nyere, både hkort og prosessor da, med tanke på hva du får for pengene. jaja. dataen har stått på gulvet hele tiden ja, men det gjør jo mange pc'er som ikke streiker på den måten, det må være noe med den løsnede chipsetkjøleren tror jeg, eller en rekke uheldige hendelser som hopes opp til en katastrofal følge for hk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå