Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Budsjett, er dette realistisk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Holder bare på å planlegg litt fremtid, og hvordan det blir om noen år når jeg begynner som lærling. Håper noen kan ha kommentarer på "budsjettet" under

 

* Boutgifter 4500 kr (sokkelleilighet)

* Mat 1000 kr (en måned)

* Internet: 500 kr (pr måned)

* Strøm 1000 kr (pr måned, regner med å bruke ved som hovedoppvarmingskilde)

* Bil 1000 kr

* Mobil/Tlf 200 kr

* Annet 500 kr

 

* Totalt 8 700 kr

 

* Antatt inntekt: 8762,50 kr (Borteboerstipend + lærling elektro)

 

 

På forhånd takk.

 

Edit: Obs, den havnet nok feil og skulle nok vært i Økonomi, så vis en moderator vil flytte, så hadde det vært greit!

Endret av chrisege
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mat, bil og annet bør oppgraderes betraktelig. Jeg regner mellom 2000 og 3000 for mat, ofte nær 2000 fordi det går i mye FirstPrice o.l.

 

Bil spørs jo helt på hvor mye du bruker den, men bare årsavgifter og forsikring dekker vel nesten opp for de 1000 du har satt opp i måneden.

 

Annet: Du må ha hygieneprodukter, øl/sprit, andre småting, osv. 500 kr ser realistisk ut på papiret, men det er sjelden det er så lavt om man regner sammen etter en måned.

Lenke til kommentar

1000 kr i mat er lite...

en måned er jo ca 30dager, 1000/30 er ca 33kr.

 

gå på butikken å kjøp middag, forkost og kveldsmat for 33kr, så ser du hva du får...

1000kr pr uke er mer realistisk

hvis du dropper bilen, ser det litt bedre ut...

 

Synes heller ikke mobil virker så realistisk, 200 er vel nesten bare månedsavgiften?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Om du ser bort fra faste avgifter på bil, tv-lisens(som man kan snike seg bortifra)

så ser det ikke så ille ut.. Mat må du øke litt, man lever greit på 1000-1500, men man blir fort lei den kosten(nudler/pasta/fiskepinner).. For å ha et "normalt" kosthold når man bor alene er 2500,- minimum, da er det lagt inn at man kanskje bestiller en pizza eller 2..

Lenke til kommentar

Jeg har nylig flytta ut. eller. 4 måneder siden.

 

Pr. mnd. bruker jeg nok ca. 2500 på mat/drikke. Da er sprit/øl og et par runder på byen ekskludert. Der forsvinner nok fort 1500-2000 kr. til

 

Så har jeg boutgifter på 3000 kr. (1500 i bokostnader + 1500 i nedbetaling av lån)

dette er inkludert fyring, så strømprisen er minimal. 400 kr. i kvartalet

 

Så er det månedskort for kollektivt. ca. 600 kr.

Mobiltelefon. 200 kr.

 

så går det jo alltid litt penger til hygieniske produkter. 500 kr.

 

 

2500

2000

3000

150

600

200

500

8950 kr.

 

Men er jeg streng med meg selv så klarer jeg å leve for 6000 kr. skal gå inn for det neste måned.

 

Forøvrig har jeg kun en nettoinntekt på drøyt 4500 kr. i måneden dette semesteret mens jeg går allmenn påbygning. Men jeg har spart opp så jeg kan bruke 5000 kr. til i måneden.

 

Men om du klarer deg med det tviler jeg på, iogmed at du har bil og 1500 kr. mer i boutgifter.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Takk for mange gode tilbakemeldinger.

 

Ser blant annet at en kommenterer at det bare er satt av kr 200 til mobil. Dette er jeg nok så sikker på at vil holde, da jeg vanligvis ligger på rundt 130 kr i måneden (inkl månedsavgift)

 

Ser at jeg har bergenet litt lite på enkelte områder, da får jeg rett og slett bare skaffe meg en kveld/helgejobb i tillegg!

 

Ja, ja godt det er lenge til. Får bare så hvordan det blir når det eventuelt en gang blir om noen år!

 

Flere kommentarer mottas med takk!

Lenke til kommentar

Litt oppdateringer.

 

Bo 4 500 kr

Mat 2 000 kr

Nett 458 kr

Strøm 1 000 kr

Bil 2 000 kr

Mobil 200 kr

Annet 1 000 kr

Ved 0 kr

 

Sum 11 158 kr

 

Inntekt 11 462 kr

 

+/- 304 kr i overskudd

 

 

Her er det tatt med en ekstra inntekt på kr 2700 kr

 

Noen som vet hva f.eks Telenor betaler for de som sitter på supportlinjen?

Endret av chrisege
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men jeg har troen på at det er mulig å få strømregninga under 1000 kr per måned.

Du får fremdeles ikke kjørt mye for 2000 kr, men nå har du hvertfall råd til å starte bilen.

 

Resten spørs da vel egentlig bare på om du klarer deg på det du har satt opp elle ikke. Lykke til ! :)

Lenke til kommentar
Litt oppdateringer.

 

Bo        4 500 kr

Mat      2 000 kr

Nett        458 kr

Strøm  1 000 kr

Bil        2 000 kr

Mobil      200 kr

Annet  1 000 kr

Ved            0 kr

 

Sum  11 158 kr

 

Inntekt 11 462 kr

 

+/- 304 kr i overskudd

 

 

Her er det tatt med en ekstra inntekt på kr 2700 kr

 

Noen som vet hva f.eks Telenor betaler for de som sitter på supportlinjen?

6898673[/snapback]

 

Siden du bor i sokkelleilighet går jeg ut i fra at du slipper nettleie? Da skal du fint klare å få strømmen under 1000 kr måneden.

 

Jeg tipper de som sitter på diverse telefonsuport har 115-120 kr timen pluss tillegg.

Lenke til kommentar

det er lurt å legge av en slant til uventede utgifter. Plutselig ryker noe på bilen, og så står du uten penger til å reparere.

---

Sånn ellers er det ikke så vanskelig å regne ut hva bilen koster deg. Du finner ut hvor mye du bruker bilen gjennomsnittlig.

 

Et vilkårlig eksempel: Si en kjører 8000 km/året hvor forsikringen koster 7000,-, bensinen er på snitt 12,00 og en bruker 0,8 l/mil.

forsikring 7000,-

årsavgift 3000,-

bensin (640 liter * 12,00kr) = 7200,-

 

Sett bort fra slitasjedeler, olje, frostvæske mm, koster dette ca 1500,- måneden. En får kjørt et stykke for 2000,- så lenge bilen holder seg.

Endret av paalov
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...