h00v3r Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Kunstgress er en helt grei erstatning for gress, er ikke store forskjeller. Der jeg merker forskjell på er at du kan få hardere støt, på kneledda, ryggen. Driver du og switcher mellom gress og kunsgress mye, kan det bli en belastning for både rygg og kne. Men sånn jevnt over skal det ikke ha mye å si. Det værste med kunstgress er når du tar sklitaklinger, du får faen men brannmerker. Men men, kunstrgress er digg det, plages ikk av det jeg, har litt problemer med knea etter en overgang, men gikk greit. Lenke til kommentar
Budbringer Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 kunstgress er helt jævlig å spille på. jeg var på kunstgress cup i april og jeg ødela knæra mine på det. sleit ut knæra og orka ikke å spille Lenke til kommentar
intheass Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg hater kunstgress. Det aller største problemet er at du må spille på en annen måte: - Ballen henger "fast", det gjør det mye vanskeligere å drible/finte - Du skyter/passer på en annen måte fordi ballen ligger mye lavere i "gresset" i forhold til det som er normalt (ekstremt dårlig forklart), det gjør at presisjonen blir dårligere og du får ikke nok kraft i skuddet. Og du sparker mye oftere rett i bakken. - Skal du sklitakle får du ikke bare brannsår, men du sklir også mye kortere, og det gjør at du må mye nærmere motstanderen for å skli. Og det er ikke like gøy. - Foten henger fast når du vender, og det gjør deg mer utsatt for skader. - Får vondt i ryggen av det. - Får vondt i knærne av det. Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg synes det lange kunstgresset er mye bedre, og mye mykere, enn det korte, harde kunstgresset. Men en helt plettfri gressbane, uten masse ugress og løvetann og trekløver (og firkløver), men bare gress, og uten syk drenering. Altså, ren gressbane, i vater, er det beste som finnes å spille fotball på. Lenke til kommentar
h00v3r Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg hater kunstgress. Det aller største problemet er at du må spille på en annen måte:- Ballen henger "fast", det gjør det mye vanskeligere å drible/finte - Du skyter/passer på en annen måte fordi ballen ligger mye lavere i "gresset" i forhold til det som er normalt (ekstremt dårlig forklart), det gjør at presisjonen blir dårligere og du får ikke nok kraft i skuddet. Og du sparker mye oftere rett i bakken. - Skal du sklitakle får du ikke bare brannsår, men du sklir også mye kortere, og det gjør at du må mye nærmere motstanderen for å skli. Og det er ikke like gøy. - Foten henger fast når du vender, og det gjør deg mer utsatt for skader. - Får vondt i ryggen av det. - Får vondt i knærne av det. 6897369[/snapback] Kan ikke si at alt dette er riktig. -Dårligere presisjon på kunstgress, aldri i verden. Banen er rett, og den er ikke seig sånn at ballen henger igjen. Hvis den gjør det burde du søke om ny kunstrgressbane. På en gressbane er det mye lettere å få en feil pasning. Det er lettere å skape ugjevnheter i gress, og da kan det sprette og drit. -Ballen henger ikke igjen! -Foten henger ikke fast når du vender(bane er det du spiller på) Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 - banedekket er en miljøbome? Asfalt og gummi? - Kunstgress er ikke mye hardere en gress, småå forskjeller. - Siste punktet viser hvor totalt lite kunnskap du har om fotball Herregud, mann, bor du under en stein eller? At oppmalte gummidekk er en miljøbombe er det ikke noen tvil om. Det har i den senere tid vært diskutert i ulike medier. Om du ikke er enig, så blir det Statens Forurensingstilsyn, Folkehelseinstituttet, Norsk Institutt for Luftforskning, Norsk institutt for Vannforskning og meg mot deg. Det er ikke småå forskjeller mellom naturlig og unaturlig gress. Det siste punktet var ment som en liten spøk. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg hater kunstgress. Det aller største problemet er at du må spille på en annen måte:- Ballen henger "fast", det gjør det mye vanskeligere å drible/finte - Du skyter/passer på en annen måte fordi ballen ligger mye lavere i "gresset" i forhold til det som er normalt (ekstremt dårlig forklart), det gjør at presisjonen blir dårligere og du får ikke nok kraft i skuddet. Og du sparker mye oftere rett i bakken. - Skal du sklitakle får du ikke bare brannsår, men du sklir også mye kortere, og det gjør at du må mye nærmere motstanderen for å skli. Og det er ikke like gøy. - Foten henger fast når du vender, og det gjør deg mer utsatt for skader. - Får vondt i ryggen av det. - Får vondt i knærne av det. 6897369[/snapback] Kan ikke si at alt dette er riktig. -Dårligere presisjon på kunstgress, aldri i verden. Banen er rett, og den er ikke seig sånn at ballen henger igjen. Hvis den gjør det burde du søke om ny kunstrgressbane. På en gressbane er det mye lettere å få en feil pasning. Det er lettere å skape ugjevnheter i gress, og da kan det sprette og drit. -Ballen henger ikke igjen! -Foten henger ikke fast når du vender(bane er det du spiller på) 6897448[/snapback] Finnes enkelte kunstgressbaner der det lugger litt når du skal løpe eller f.eks snu deg, hvis du skjønner? Lenke til kommentar
wilai Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Eulogy, hva er det du snakke om? Aldri hørt at foten henge fast, det med at ballen henger igjen er vel litt sant Lenke til kommentar
............... Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 - banedekket er en miljøbome? Asfalt og gummi? - Kunstgress er ikke mye hardere en gress, småå forskjeller. - Siste punktet viser hvor totalt lite kunnskap du har om fotball Herregud, mann, bor du under en stein eller? At oppmalte gummidekk er en miljøbombe er det ikke noen tvil om. Det har i den senere tid vært diskutert i ulike medier. Om du ikke er enig, så blir det Statens Forurensingstilsyn, Folkehelseinstituttet, Norsk Institutt for Luftforskning, Norsk institutt for Vannforskning og meg mot deg. Det er ikke småå forskjeller mellom naturlig og unaturlig gress. Det siste punktet var ment som en liten spøk. 6897465[/snapback] Ja, de har sett på om dette kan vær helse og miljø skadelig, men jeg har ikke hørt noe om dette etterpå? Bare litt at man få kreft, em ndet er avbekrefta. Har du noen kilder til dette? en artikkel eller noe sånt? + kunstgresset gjør at man kan ha høyere presisjon med ballen + lettere å finte fordi ballen "hopper og spretter" ikke så mye + lett tak på banen så man glir ikke så mye + man kan spille alle årstider + det er mykt, ja det mener jeg. Og jeg har spilt mye på grus og gress + dettte er positivt for unge norske spillere som nå kan spille hele året, sånn som for eks unge i spania. Og vi kan nå et høyere nivå i tippeligaen og flere spillere internasjonalt(veldig på lang sikt) Men jeg er enig i, at ikke no, kan slå en perfekt gress bane! Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Det er ganske mange linker her. Lenke til kommentar
............... Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Det er ganske mange linker her. 6899834[/snapback] og der står det bare om hvordan topp idretten er negativ til dette. Og selvfølgelig noe om at det kan være smittefarlig.. men: Nasjonalt Folkehelseinstitutt konkluderer med følgende: ”Vi kan ikke se at kunstgress fører til økt risiko for infeksjoner i sår eller overføring av virus som smitter via blod i forhold til baner med naturgress eller grus. På generelt grunnlag anbefaler vi standard rutiner for stell av sår for å forebygge sårinfeksjoner. Det finnes allerede standard retningslinjer for å forebygge blodsmitte innen kontaktidretter.” Svarbrevet er undertegnet av avdelingsdirektør Preben Aavitsland og overlege Bjørn G. Iversen. Står også noe om at de vil ha rapporter osv, men ikke noe som konkludere hvor "ekstremt" farlig kunstgress er.. Endret 20. september 2006 av beneiro Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Da har du ikke lest alle linkene. Jeg har forresten aldri brukt smittefare som noe argument mot kunstgress. Jeg liker selvfølgelig ikke tanken på å skli rundt på en unaturlig matte, full av malte gummidekk, som igjen er hjem for spytt, blod, snus, tiss og annet gørr. Lenke til kommentar
hrmpf Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Kunstgress er helt greit å spille på. Kan gjøre vondt innimellom ved takklinger Lenke til kommentar
............... Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Da har du ikke lest alle linkene. Jeg har forresten aldri brukt smittefare som noe argument mot kunstgress. Jeg liker selvfølgelig ikke tanken på å skli rundt på en unaturlig matte, full av malte gummidekk, som igjen er hjem for spytt, blod, snus, tiss og annet gørr. 6900047[/snapback] jeg orker jo ikke lese gjennom alle linkene. men hvor står det at det er miljøfarlig da? Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Niso gir vel en lang faen i miljø, så vidt jeg vet. Men det er lov å tenke selv: Bildekk regnes som miljøfarlig avfall. Skal du kaste brukte dekk, må dette kun skje hos kommunens mottak. Med mindre du maler de opp og hiver de på en kunstgress bane, da. Da er det jo plutselig ikke farlig lenger ... Lenke til kommentar
............... Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Niso gir vel en lang faen i miljø, så vidt jeg vet. Men det er lov å tenke selv: Bildekk regnes som miljøfarlig avfall. Skal du kaste brukte dekk, må dette kun skje hos kommunens mottak. Med mindre du maler de opp og hiver de på en kunstgress bane, da. Da er det jo plutselig ikke farlig lenger ... 6900165[/snapback] Jeg trenger ikke tenke selv på sånne saker. Hvis ingen har ærklært det helsefarlig, eller som en såkalt miljøbombe så skal det være trygt. De har nok tatt noen tester og prøvd litt før så mange barn er på en bane. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Moderne kunstgressdekke er veldig bra. Dere som snakker om at ballen lugger eller at foten henger igjen må ha spilt på gamle kunstgressdekker som ikke er vedlikeholdt skikkelig. Det som er kjipest med kunstgress er at det ser latterlig ut på TV Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Eulogy, hva er det du snakke om?Aldri hørt at foten henge fast, det med at ballen henger igjen er vel litt sant 6898576[/snapback] At foten eller skoen henger litt igjen. olsen: Nye kunstgressbaner kan også lugge litt. Lenke til kommentar
Budbringer Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 spretten på kunstgress er også fucka. hvis man tar en sklitakling så får man gummi kuler i bokseren og i øyet(og andre teite steder) Lenke til kommentar
Are.......... Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 + kunstgresset gjør at man kan ha høyere presisjon med ballen + lettere å finte fordi ballen "hopper og spretter" ikke så mye + lett tak på banen så man glir ikke så mye + man kan spille alle årstider + det er mykt, ja det mener jeg. Og jeg har spilt mye på grus og gress + dettte er positivt for unge norske spillere som nå kan spille hele året, sånn som for eks unge i spania. Og vi kan nå et høyere nivå i tippeligaen og flere spillere internasjonalt(veldig på lang sikt) Men jeg er enig i, at ikke no, kan slå en perfekt gress bane! 6898728[/snapback] Helt enig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå