Gå til innhold

Don't you know... there's nothing up there

Onkel

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet bare en øvelse i proporsjoner, linjer og sånt... Men etterhvert som jeg satt med det kom jeg til å tenke på den deilig kryptiske slutten på The Believer (en av de sikkert 20 filmene som er på topp 5 - lista mi). Så nå handler dette bildet om både døden og religion og alt mulig. Det har INGENTING å gjøre med at klokka er seks om morran eller at jeg har fått vin.

post-9200-1158552651_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blasfemi! Lampa er jo Gud!

Er det utbrenningen som er problemet? Tror ikke det blir så mye bedre med HDR, de lampene der er ikke pene. Skal prøve begge deler, men frykter at kapping ødelegger både diagonalen som lander i hjørnet, og fjerner det eneste kontrastpunktet til mørket i trappa (som er et religiøst liv... geddit? :yes: ).

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Blasfemi! Lampa er jo Gud!

Edit: Er det utbrenningen som er problemet? Tror dessverre ikke det blir bedre med HDR, de lampene der er ikke pene. Skal prøve å kappe, men frykter jeg mister både diagonalen som lander i hjørnet, og lampa som en slags kontrast til mørket.

Lampen burde heller vært i toppen av trappen, hvis den skal være med på bildet.

Ellers er jeg enig i at bildet bør croppes, du kan f.eks. la buen i trappen "gå videre" til hjørnet slik:

slik at resultatet blir omtrent slik:

(Fjernet også lysflekken kjapt, ikke noe kunsterisk arbeid, men viser vel hva jeg mener.)

Lenke til kommentar

Skjønner hva dere mener, og godt poeng å kappe der buen ville blitt avsluttet - det erstatter linja et stykke på vei. Takker.

Men samtidig... ikke for å gnåle over dette, men jeg skjønner ikke hvorfor lampa ikke faller i smak - og så unisont tilogmed. Smaken er som baken, men for meg blir motivet ganske amputert uten lampa. Noe med spennet mellom lyset og mørket, og uroen i at trappa IKKE går opp mot lyset, som jeg ble fornøyd med. Kan dere si litt mer?

Nå ser jeg at den er utbrent da, og dessuten at den står litt i ingenmannsland i forhold til resten. Har lurt på å forsterke det vertikale ved dra den en anelse nedover mot venstre, parallelt med den skrå linja, til lampa er helt i senter mellom høyre og venstre. Nei?

Lenke til kommentar

Jeg drar en Terry Gilliam, og bøyer meg for fokusgruppa...

post-9200-1158631168_thumb.jpg

...men føler meg misforstått av min samtid og gir senere ut en director's cut:

post-9200-1158631213_thumb.jpg

:tease:

Antagelig litt overkill, den HDR'en på lampa. Men den er idet minste litt mindre stygg, og bedre plassert. Dett får være dett.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Men samtidig... ikke for å gnåle over dette, men jeg skjønner ikke hvorfor lampa ikke faller i smak - og så unisont tilogmed.
Problemet var ikke at det var en lampe der men at den var stygg, overeksponert og tiltrakk seg all oppmerksomheten.

Når jeg så på bildet så oppdaget jeg lampa med en gang og tenkte, dårlig eksponering, slett arbeid, reflekser, kromatisk abberasjon. Jeg la knapt merke til trappa eller linjene.

Det er nok mulig at ideen din ikke fungerer uten lampa men den fungerer enda dårligere med den orginale lampa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...