pluto68 Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Kjøpte meg X1900GT for en uke siden, og ble litt forvirret da jeg så at det var 513MHz på GPU og 1314MHz på minne. Etter å ha lest en del tester visste jeg at X1900GT skulle ha 575/1200 på GPU og minne, og at det skulle være R580PRO eller XL. Men etter å ha lest dette var forvirringen litt mindre og jeg forstod jeg at jeg hadde fått av de nye kortene: http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=66...ime=0&endtime=0 Er det noen andre som har erfaring om hvordan de nye kortene klokker, og hva den store forskjellen på kortene er ? Er helt noob på ATI siden dette er det første jeg har Endret 18. september 2006 av pluto68 Lenke til kommentar
Changis Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 kunne du tatt en kopi av biosen til meg? last ned ATi WinflashATi Winflash start winflash og trykk save, deretter last opp fila her. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 det jeg kunne forstå av artikkelen du linka til var at de har opna en pixsel shader, klokka ned gpu og klokka opp minne. for å oppnå mer stillegående vifter og no andre greier. skal vist ikke ha noe å si på ytelse. mulig jeg tar feil.. tilig på morran og vansklig engelsk Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Kjøpte meg X1900GT for en uke siden, og ble litt forvirret da jeg så at det var 513MHz på GPU og 1314MHz på minne. Etter å ha lest en del tester visste jeg at X1900GT skulle ha 575/1200 på GPU og minne, og at det skulle være R580PRO eller XL. Men etter å ha lest dette var forvirringen litt mindre og jeg forstod jeg at jeg hadde fått av de nye kortene: http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=66...ime=0&endtime=0 Er det noen andre som har erfaring om hvordan de nye kortene klokker, og hva den store forskjellen på kortene er ? Er helt noob på ATI siden dette er det første jeg har 6885538[/snapback] Kan du si helt sikkert at de nye X1900GT korta er RV570 evnt. R570 og ikke R580? Står det noen detaljer i driverne? Lenke til kommentar
pluto68 Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Nei, jeg er nok mindre sikker nå, jeg skulle nok satt et spørsmålstegn ved overskriften. I ATITool står det at det er R580LE kjerne på mitt kort, og det er satt til 513/1314. Jeg leste dette, og så i ettertid at det var mer spørsmål enn informasjon. http://forums.techpowerup.com/showpost.php...646&postcount=5 Men jeg undrer meg litt over de kan forandre spesifikasjonene uten å informere kundene om at produktet har blitt forandret. Det står fortsatt i alle nettbutikene at kjernen er på 575 og minnet på 1200. Endret 20. september 2006 av pluto68 Lenke til kommentar
Changis Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 ta av vifta, toerk av goop'en og se hva kjernen er og hva minnet er Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Nei, jeg er nok mindre sikker nå, jeg skulle nok satt et spørsmålstegn ved overskriften. I ATITool står det at det er R580LE kjerne på mitt kort, og det er satt til 513/1314. Jeg leste dette, og så i ettertid at det var mer spørsmål enn informasjon. http://forums.techpowerup.com/showpost.php...646&postcount=5 Men jeg undrer meg litt over de kan forandre spesifikasjonene uten å informere kundene om at produktet har blitt forandret. Det står fortsatt i alle nettbutikene at kjernen er på 575 og minnet på 1200. 6897392[/snapback] Da vet i ihvertfall at det fortsatt er de "dårlige" R580-kjernene som brukes. Siden de har satt ned kravet for akseptabel kjernefrekvens for dette skjermkortet med 10% vil de klare å bruke enda flere av disse "halvfungerende" kjernene. Siden de får solgt flere av kjernene sine tjenere de mer penger, evnt. blir skjermkortene billigere. (Og man vil få med HDMI på flere av korta for samme pris) Prisforskjellen mellom 1200MHz og 1314MHz kapabel RAM er ganske liten... Noen produsenter og noen butikker er snille og sier ifra om endringen. Ytelsesforskjellen ligger i området +- 0-2% i nogenlunde normale opplsninger med 4xAA så det er ikke akkurat verdens undergang. Likevel er det jo litt teit da. Endret 20. september 2006 av oddarne84 Lenke til kommentar
pluto68 Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Hehe, nå har jeg prøvd å klokke kortet litt og må si det var DYKTIG skuffende. Enten gjør jeg det totalt feil, ellers er kortet crap. De nye X1900GT er jo som allerede kjent sånn ca 512Mhz på kjernen og 655Mhz på minnet. Jeg bruker ATITool til å klokke med, og det jeg begynner med er å klokke minnet ned til 600Mhz for å være sikker, før jeg starter med med å klokke kjernen. Jeg fikk klokket kjernen opp til 578 før det ble artifacts, og satte så ned til 570 før jeg begynte å klokke minnet. Jeg tok det så gradvis i fra 610 og oppover. Jeg var også påpasselig at kortet hadde max varme hele tiden mens jeg testet for artifacts. Når jeg så når 620Mhz på minnet, svartner det på skjermen og jeg må restarte. Dette er første ATI kortet jeg har kjøpt, og må si jeg er meget skuffet over denne handelen. Jeg forstår jo nå i ettertid hvorfor man valgte å selge de så billig som gjør. Hadde jeg vært litt mer våken, så hadde jeg glatt kjøpt et 7900GS i stedet. Jeg var litt nysgjerrig på å prøve ATI for første gangen, men at det skulle bli siste var litt overraskende. Men kortet klarer spesifikasjonene på 575/600, så da skal men vel ikke klage Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Akkurat det kunne man nesten dedusert seg til på forhånd. Det må være en grunn til at de valgte å klokke ned kjernen. På en annen side så fikk du nøyaktig den ytelsen du betalte for. Jeg skjønner godt du er skuffet men overklokking har ofte mer med flaks å gjøre enn med kunnskaper. Jeg har hatt både Ati og nVidia og har hatt både flaks og uflaks med begge deler... Lenke til kommentar
pluto68 Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Men det jeg ikke helt forstår, er at i de aller fleste testene på det gamle kortet så klarer det alt i fra 590 til 620Mhz på kjernen og 700-800Mhz på minnet. Så det må da være endel forandringer på dette nye kortet ? Endret 20. september 2006 av pluto68 Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Sannsynligvis renser de bare ut de kjernene som ikke klarte 575MHz på ordentlig og trygt vis med passe god klaring. Når det gjelder minnet, såååå. De har byttet PCB-design også. Færre volt-regulatorer... Endret 20. september 2006 av oddarne84 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå