Gå til innhold

Partisjonert disk, vises aldrig "Healthy?"

Simkin

Anbefalte innlegg

ok, da bare spør jeg en gang til.. er det virkelig nødvendig å gjøre dette? vil jeg merke noe i ytelse f.eks? eller kan jeg risikere å få tregere/korrupte mapper i fremtiden?

Merk det rosa feltet F: inni det blå velg delete locical partition + apply

Merk extended partisjonen og velg delete partition + apply .

det står bare delete..

trykker jeg på delete får jeg to valg:

delete

og

delete secure erase

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok, da bare spør jeg en gang til.. er det virkelig nødvendig å gjøre dette?

Nei , det er ikke absolutt nødvendig .

Men som diskutert (som også Hårek har sett) er det mindre sjangs for at det skjer noe krøll med basic/primary partisjon vs extended med logical .

Er du ukonfertabel mht til dette og uerfaren bør du kanskje droppe det eller få en til å hjelpe deg på stedet.

vil jeg merke noe i ytelse f.eks? eller kan jeg risikere å få tregere/korrupte mapper i fremtiden?

Ytelse vil ikke være forskjellig mellom en standard partisjon og en extended m/logical drives.

Ang. spm om secure erase , er det unødvendig .

En annen ting , det er unødvendig å bruke partition magic til dette .

Dette da disk behandling utfører samme operasjoner .

Lenke til kommentar

er det vanli att c: fort blir fragmentert?

bare i løpet av noen timer så gikk c: fra 0 fragmented files og 0 acsess fragments, til 500fragmented files og 1100 acsess fragments på bare noen timer.. og jeg fikk Warning! this partition is heavenly fragmented

defragmenterte, og etter noen minutter begynner filer og bli fragmentert igjen

post-49079-1158676736_thumb.jpg

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Det er nok fordi diskkeeper lar det bli igjenn hull (ubrukt plass i partisjonen) og når filer igjen skal skrives blir de delt opp til litt her og der .

Man må bruke en defragger som kan konsolidere free space og pakke disken for å få en forbedring av dette .

Sette ned størrelsen på nettleser cachen din kan også hjelpe , temporære cachede sider blir kontinuerlig skrevet til C: disken .

Eks: I øyeblikket har jeg folder \temporary internet files størrelse på 145MB , antall filer = 11738 i 15 subfolders .

Lenke til kommentar
så jeg skal bare slette partisjonen altså? å opprette en ny? så enkelt som det?

det skal jeg nok klare.. men når jeg har sletta partisjonen, blir den ikke borte da? den slår seg vel ikke automatisk sammen med c:?

quoter meg selv her..

jeg bare sletter partisjonen, thats it? blir den ikke borte da? hvordan oppretter jeg en ny da hvis den blir borte? eller blir den ikke det?

Lenke til kommentar

quote=Freeman84,20/09-2006 : 15:33]

jeg bare sletter partisjonen, thats it? blir den ikke borte da? hvordan oppretter jeg en ny da hvis den blir borte? eller blir den ikke det?

6900877[/snapback]

Du sletter partisjonen. Den blir borte. PartitionMagic vil vise det slettede området som Unallocated Space e.n.s.

Deretter kan du høyreklikke i det tomme området og velge Create ...

Men om det er verdt å konverte en Extended Partition, det vet jeg ikke.

Jeg har i en årrekke brukt å ha en Primary, Active (bootable) partisjon og en Primary, Extended partisjon med to-tre-fire Logical Partitions inni. Mer enn en gang har jeg bitt i det sure eplet, slettet C:-partisjonen, opprettet den på nytt, og reinstallert Windows der. Og filene mine har alltid vært på D:, E. og F:.

No problemo.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å gjøre det. Vet ikke om syar2003 har forandret mening nå, men jeg tviler på at extended lager problemer. Det er i alle fall ingen logisk grunn til det.

Vi er dog enige i at det er noen som får merkelige problemer, men det kan skyldes mange ting.

Lenke til kommentar

Har ikke forandret mening egentlig .

Har siden lang tid tilbake kun brukt primary basic partitions ved oppdeling og kommer til å fortsette med det både i privat/jobb sammenheng (better safe than sorry motto).

Ser egentlig ingen grunn til å bruke extended med <4 partisjoner pr.disk anyway.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kan jo nevne at det er mange som har fått et uventet problem fordi de har brukt flere primary.

Hvis man tar en reinstallsjon og stryker ut/lager ny C: partisjon så vil installasjonsprogrammet lage en ny extended, da den ser at det allerede finnes en primary. Man får da byttet om drev-bokstaver, og D: partisjonen lar seg ikke formatere lenger.

Det er det samme hva man bruker, de uerfarne får problemer uansett hvis man bryter 'reglene'. Erfaring får man av å ha gått i fella og lært av det.

Lenke til kommentar

okey.. da lar jeg det være slik, så satser jeg på att det går bra..

men angående MTF.

gjør det noe om jeg utvider MTF fila nå å da? altså det går ikke hver gang, men nå er det tredje gang jeg får valget om å gjøre det, altså valget står der når jeg går inn i properties noen ganger.. kan jeg gjøre dette uendelig? er det bra? eller bør jeg ikke gjøre det så ofte? har ikke dette valget hver gang.. men med noen dagers mellomrom så kan jeg utvide MTF fila..

jeg kan også velge størrelsen manuelt..

noen innspill her?

post-49079-1158884240_thumb.jpg

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
bump  :innocent:

6917842[/snapback]

Freeman84 , du er ikke free lenger. Diskkeeper har fanget deg.

Hvis diskkeeper har ikke noe rare metoder for å utvide den MFT, og som windows finner seg i, så det er ikke farlig å utvide den. Du mister bare litt plass.

Hvis du ser på de data som kommer fram, er MFT 64% freespace.

Det er ingen fare for at den blir fylt opp.

Meste parten av files som er der er på grunn av windows. Mange små files har funnet plass inn i der. Ikke bare navn av filen men heile file.

Det er andre ting som du kan gjøre for å optimalisere ytelsen, vedrørende disken din.

Da tenker på en del av de egenskapene som NTFS file system har, som å holde oppdateringer for filer, dot8.3 funksjon og annet.

Hvordan du gir navn en på folder og de filene som lagres der betyr en god del og.

Prefetch folder bør tømmes i bland, page file kunne flyttes, den er altid fragmentert, og ellers andre tiltak.

Men alt dette henger i sammen og alt avgjøres ut fra hva du bruker systemet ditt for.

Skal du optimalisere, må du se alt under et, ikke enkelte tiltak.

Når det gjelder den utvidet partition, så er det riktig nok ikke nødvendig å fjerne, samtidig som det er så riktig at du behover ikke den hvis ikke mer enn 4 partisjoner plasseres på disken.

Det er poenget med den utvidet, å ha mulighet til mer enn 4.

Men om du velger å ha en eller to logiske stasjoner der på grunn at du har lyst til det, så er det selfølgelig helt greit.

Som sagt er ikke nødvendig å defragmentere så ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...