Gå til innhold

Partisjonert disk, vises aldrig "Healthy?"

Simkin

Anbefalte innlegg

Har en Seagate 320 Gb som er Partisjonert 58/239

men i diskeeper 10 så vises disken aldrig som "Healthy".. kjører defrag hver dag.. altså ingen av partisjonene er Healthy

er dette vanlig? Samsung disken min som ikke er partisjonert er "Healthy"

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leser hva som står kan du snart ikke legge fler filer til C: (du får da delayed file write) da MFT er allerede brukt opptil 88% .

Som vist er anbefalingen å expandere MFT og defragmentere den .

Pefectdisk fra Raxco ville fixet dette for deg uten problem .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er greit nok med det som syar2003 skriver men:

Se om du finner diskkeeper defrag service under tjenester i administrative verktøy og forandre til manuelt oppstart samt at du stopper den.

Deretter skal du bruke cmd for å utføre windows defrag med: ”defrag.exe C: -v ” for å få rapport om volumet som er lik som …analyser..

Se på den og deretter utføre en ”defrag.exe C: ”

Når det gjelder MFT og 88% som er brukt så er det ikke mye å miste sovn for.

De er mange brukere ute der, som har en brukt % som er tilnærmet 99 %.

Windows vil utvide den MFT når den er oppbrukt og jeg tror det blir ingen problemstilling for deg i hvert fall.

Når det gjelder Diskkeeper konfigurasjon, for HVER DAG defrag, så du har vel en vannlig PC du eller? Helt unødvendig å overdefragmentere etter min oppfattning, om ikke du gjør ikke noe annet enn å installere og avinstallere programmer eller pakker ut annet crap.

Men alt er avhenging av hva du bruker systemet ditt for og hvordan. Av det jeg kan se, du har så vidt begynt å bruke den.

Men før du starter med noe, registrere alle data vedrørende MFT , utføre en defrag.exe

Og deretter utvider du MFT via diskkeeper og kontrollere igjen data vedrørende det. Dvs. finne ut om Diskkeeper overdriver eller ikke.

Om ikke via diskkeeper kan du sette en annen verdi i registeret vedrørende det, men det skal man helst gjøre rett etter OS installasjon eller om du definere den område i MB under formateringen med andre verktøy og før windows installasjon, eller om du legge de innstillingene i installasjonsfilene.

Når det gjelder E: disken du har ikke behov for å ha den som aktiv hvis det er ikke andre systemer du har der og du bruker Bios for å starte fra.

Lenke til kommentar
Hvis du leser hva som står kan du snart ikke legge fler filer til C: (du får da delayed file write) da MFT er allerede brukt opptil 88% .

Som vist er anbefalingen å expandere MFT og defragmentere den .

Pefectdisk fra Raxco ville fixet dette for deg uten problem .

åja, nå ser jeg det..

tok nå og gjorde så MFT ble utvida.. så nå står det healthy på begge partisjoner :cool:

men kan noen forklare hva MFT er? og hvordan dette fungerer?

legger ved et bilde der jeg kan utvide MFT, hva bør jeg gjøre her? hva bør jeg sette det til?

etter å ha gjort MFT fila større på begge partisjoner får jeg dette:

(dette er samme harddisk)

C: Congratulations! there are no excess file or directcory fragments on this volume

F: This is an Slightly fragmented volume, men det står Healthy der

det jeg er optatt av er om dette vil påvirke ytelse i f.eks spill? da jeg har installert dette på C:

post-49079-1158602514_thumb.jpg

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

MFT data er flere filer/records i en egen reservert HD sone med metadata om NFTS filesystemet og dets filer.

Er det ikke mere plass i sonen kan man som sagt få problemer med NTFS volumet .

Som wiberos sier kan MFT sonen utvides men mange har fylt partisjonen sin slik at MFT ikke kan "grow" , da får man feil som "delayed files writes" osv.

Om MFT se :

http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/ntfs/archFiles-c.html

(lettere forklaring enn ms technet o.l)

Lenke til kommentar
Som wiberos sier kan MFT sonen utvides men mange har fylt partisjonen sin slik at MFT ikke kan "grow" , da får man feil som "delayed files writes" osv.

å hvordan unngår jeg å fylle partisjonen slik att ikke MTF kan grow? går dette på hvor mye ledig plass det er på harddisken, eller kan jeg gjøre så MFT ikke kan "grow" selv om det er igjen plass på partisjonen?

har nå fylt opp 15GB av 58GB på C: ,som jeg har som system..

å en ting til, så lenge jeg har delt harddisken i to, har jeg da 2 stk MFT? eller er det bare en?

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

MFT sonen er satt til 12,5% under opprettelse av partisjon.

MFT (master file table) vokser automatisk inne i den reserverte sonen , men når sonen er full kan man ikke bare lage den større.

Det som ofte skjer for folk er at XP hvis diskplassen utenfor den reserverte MFT sonen går full , begynner xp å lagre alle filer inne i MFT sonen .

Da får man gjerne etterhver de problemene jeg nevnte .

12,5% skal egentlig holde i massevis hvis man i tille har en defragmenter app

som defregger MFT tilbake til kontinuerlig inne i den reserverte sonen.

Jeg pleier alltid å la være å fylle en partisjon helt opp , prøver alltid å ha minst 20% ledig til enhver tid .

Man unngår alltid slike problemer og det er også lettere/reskere å total defragmentere med litt slakk i plassen.

MFT sone ligger på hver sin partisjon .

Håper du har lagt partisjon 2(resten) som basic (primær) partisjon og ikke extended .

Extended er sub partisjon av primary og reinstallered du f.eks C: vil du miste alle de logiske partisjonene i extended siden partisjonsdataene for exstended(utvidet) ligger i MBR på primær partisjonen.

Lenke til kommentar
12,5% skal egentlig holde i massevis hvis man i tille har en defragmenter app

som defregger MFT tilbake til kontinuerlig inne i den reserverte sonen.

gjør diskeeper dette når jeg kjører defrag? eller I-FAAST defrag?kjører dette hver dag

Håper du har lagt partisjon 2(resten) som basic (primær) partisjon og ikke extended .

Extended er sub partisjon av primary og reinstallered du f.eks C: vil du miste alle de logiske partisjonene i extended siden partisjonsdataene for exstended(utvidet) ligger i MBR på primær partisjonen.

litt gresk for meg dette her, men her er et bilde fra partition magic, å det ser ut til att det ikke er system partisjonen som er extended.. kan jeg gjøre om dette? vil det ha noe å si?

post-49079-1158625329_thumb.jpg

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

12,5% av C:'s 60GB er fast (reservert til MFT) .

Diskkeeper kan muligense automatisk redusere dette , det vet jeg ikke.

F: Partisjonen din MP3 / Film har du laget som logisk partisjon inne i en extended (bad choise) og denne partisjonen går tapt hvis du reformatterer C : (eller C: feiler) .

Jeg ville flyttet alt innhold på F: midlertidig til din E:

Slettet F : , laget den pånytt som en primary basic partisjon , da har den sin egen MBR og er helt uavhengig av C: partisjonen og du sikrer dataene .

Lenke til kommentar
eg ville flyttet alt innhold på F: midlertidig til din E:

Slettet F : , laget den pånytt som en primary basic partisjon , da har den sin egen MBR og er helt uavhengig av C: partisjonen og du sikrer dataene .

ok..

har som du har sett, Partition Magic 8 å rutte med.. hvis du er kjent med det programmet, kan du da forklare meg steg for steg hva jeg gjør?

så skal jeg flytte alt over på den andre disken i morgen.. har hørt PM8 kan være ustabil, risikerer jeg å ikke få boota opp? kan jeg klusse det til?

hvis du gidder å forklare meg hvordan, hadde det vært kjempefint.

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Partition magic 8 funker fint med ntfs v5 (windows xp) .

Kopiere data du vil ta vare på vha min datamaskin/explorer fra F: -> E:

Merk det rosa feltet F: inni det blå velg delete locical partition + apply

Merk extended partisjonen og velg delete partition + apply .

Du har nå ~ 244GB unallocated space .

Høyreklikk inne i den og velg dreate new partition og påse at det blir primary/basic (tror det er en rullegardin) .

Det er vel det hele .

Har du installert programmer eller liknende på F: vil du måtte reinstallere de etterpå selvfølgelig .

Så lenge du lar systemdisken C: være uberørt skal du ikke få noen problemer .

PM8 er ikke ustabilt , har selv brukt den i mange år , men siste året gått over til Paragon . Ikke for noen spesiell grunn men er nå blitt vant til denne .

Det er som regel at folk ikke vet helt hva de gjør som skaper ryker om at partition magic er ustabilt osv , eller at de bruker en piratversjon fra

nettet f.eks med lavere versjons nummer som ikke er godkjent for XP og NTFS 5 .

Eller gjør andre operasjoner som f.eks å slette C: (primær) og selvfølgelig forsvinner extended , men det er ikke partition magcic sin feil .

Du kan også oppdatere den med patch til 8.1 for å bli kvitt evt. bugs som er i 8.0.

http://service1.symantec.com/SUPPORT/power...Document&seg=hm

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
... denne partisjonen går tapt hvis du reformatterer C : (eller C: feiler) .

Jeg ville flyttet alt innhold på F: midlertidig til din E:

6891903[/snapback]

Nøler litt her, vet at du har høy kompetanse, men får ikke det du sier til å stemme.

En extended partisjon er da ikke relatert til en primary på noen måte, og kan ikke 'forsvinne' slik.

MBR er separat struktur på hver fysisk disk (ligger ikke i partisjonen). MBR har plass til 4 uavhengige partisjoner, som kan være primary eller extended. Har man extended så peker den på en ny tabell som kan inneholde flere partisjoner.

At man formaterer en partisjon kan da ikke påvirke en annen.

Hvis man fjerner en extended partisjon så forsvinner de logiske, men det er jo logisk.

Å ha en primary og en extended er svært vanlig, det er det man får hvis man partisjonerer i Windows installer, da har man ikke noe valg.

Lenke til kommentar

Kanskje det var litt dårlig forklart .

Lista med personer som etter reinstalleasjoner , slettet/gjenopprettet systemdisk som har mistet alle sine logiske stasjoner er lang .

Systemet er oppe igjen med enten en tom partition RAW e.l .

Mater Boot record inne holder 4 partisjonstyper med start/end offset som du sier

og data om partisjonene og logiske stasjoner linking .

Av en eller annen grunn har extendeds's logiske en tendens til å forsvinne i etterkant av enkelte operasjoner eller feilsituasjon.

Jeg stoler naturligvis da ikke 100% på extended med logiske drives og benytter

vanlige .

Det er ikke noe problem å lage basic standard partisjoner fra diskmgmt eller wizard .

Hvis man ikke må ha flere enn 4 partisjoner på en disk ser jeg ingen grunn til å ikke bruke inntil 4.stk primary/basic partisjoner for å slippe et eventuelt problem

med mistede logiske i extended ved en eller annen anledning .

Lenke til kommentar

Har også lagt merke til at det er mange som har slike problemer som du nevner, men har ikke funnet noen grunn til hvorfor. Det har aldri skjedd for meg, og jeg pleier å ha endel extended.

Vet heller ikke om det bare er logiske partisjoner som blir korrupt, eller om det er flere typer feil som ligger bak.

Fant nettopp denne som sier det samme som du sa:

... a hard disk may only have four true partitions, also called primary or physical partitions. Any additional partitions must be logical partitions that are linked to (or are part of) one of the primary partitions.

http://www.dewassoc.com/kbase/hard_drives/...boot_record.htm

Men da er vi vel enige, dette er dårlig forklart og skrivefeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...