Gå til innhold

Gebyrer ved kjøp i utlandet

Anbefalte innlegg

Vet om en som fikk 2x290,- i gebyrer da han kjøpte fra utlandet ...

Da fikk han toll gebyr og post gebyr eller noe sånt ...

Er det nødvendig, er det noen metoder å slippe det på ?

hadde nemlig tenkt å kjøpe fra utlandet men vet ikke om jeg gidder nå lenger ...

Slepper jeg toll og post gebyr om jeg henter det i sverige ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet om en som fikk 2x290,- i gebyrer da han kjøpte fra utlandet ...

Da fikk han toll gebyr og post gebyr eller noe sånt ...

Er det nødvendig, er det noen metoder å slippe det på ?

hadde nemlig tenkt å kjøpe fra utlandet men vet ikke om jeg gidder nå lenger ...

Slepper jeg toll og post gebyr om jeg henter det i sverige ?

6884532[/snapback]

jepp du slipper toll og gebyrer for ock hente i sverige :)

Lenke til kommentar

Hvis du bestiller varer fra utlandet og totalverdien er over 200 kr, blir varen tollklarert og momsbehandlet. Du vil få et gebyr på selve behandlingen som varierer mellom fraktselskapene (fra 49 og oppover for hver pakke). Så må du betale moms (25%) og toll hvis varen er tollbelagt.. (få varesorter som er det..)

Så hvis du handler datautstyr for 1000 kr, inkl frakt og eksp. gebyr, får du moms (250kr) + beh.gebyr (ca 49 kr++) Da blir minsteprisen på totalt 1299 kr...

Men holder du deg under 200 kr, slipper du alle gebyrer og moms...

:roll:

Lenke til kommentar
Hvis du bestiller varer fra utlandet og totalverdien er over 200 kr, blir varen tollklarert og momsbehandlet. Du vil få et gebyr på selve behandlingen som varierer mellom fraktselskapene (fra 49 og oppover for hver pakke). Så må du betale moms (25%) og toll hvis varen er tollbelagt.. (få varesorter som er det..)

Så hvis du handler datautstyr for 1000 kr, inkl frakt og eksp. gebyr, får du moms (250kr) + beh.gebyr (ca 49 kr++) Da blir minsteprisen på totalt 1299 kr...

6887979[/snapback]

Nå skla jeg kjøpe for 450$ så det blir ca. 3700,- med moms men jeg har ikke råd til å betale gebyrer itelegg ..

Har familie i sverige så da hvis jeg sender det ditt betaler jeg kun 450$ pluss svensk moms og ikke noe gebyrer ?

Lenke til kommentar

6887979[/snapback]

Nå skla jeg kjøpe for 450$ så det blir ca. 3700,- med moms men jeg har ikke råd til å betale gebyrer itelegg ..

Har familie i sverige så da hvis jeg sender det ditt betaler jeg kun 450$ pluss svensk moms og ikke noe gebyrer ?

6888002[/snapback]

Kikk litt på DENNE siden da....

:thumbup:

Lenke til kommentar
Skal lese igjennom den noen ganger til spå forstår jeg den sikkert bedre [Er tross alt bare 15år :roll:]

Men betaler jeg ikke svensk moms da og hva var det de mente med \å få tilbake moms penger etter at man hadde hentet den i sverige ?

6888099[/snapback]

Det viktige her er om du bestiller fra EU eller ikke.

Dersom du bestiller fra EU, så kan du sende den til sverige og få refundert momsen. Litt usikker på hvordan du gjør det i praksis.

Dersom du handler utenfor EU så kan du like godt sende den til Norge da du må betale moms og gebyr til Sverige.

Lenke til kommentar
Skal lese igjennom den noen ganger til spå forstår jeg den sikkert bedre [Er tross alt bare 15år :roll:]

Men betaler jeg ikke svensk moms da og hva var det de mente med \å få tilbake moms penger etter at man hadde hentet den i sverige ?

6888099[/snapback]

Det viktige her er om du bestiller fra EU eller ikke.

Dersom du bestiller fra EU, så kan du sende den til sverige og få refundert momsen. Litt usikker på hvordan du gjør det i praksis.

Dersom du handler utenfor EU så kan du like godt sende den til Norge da du må betale moms og gebyr til Sverige.

6888243[/snapback]

Får du refundert momsen MÅ du betale norsk moms.

Ved forsendelse innen EU (fra EU til Sverige betaler du avsenderlandets moms og slipper svensk moms.

Trådstarter oppgir verdien i dollar (US?). Dermed er det vanlig fortolling inn i Sverige også (svensk moms + tollbehandlingsgebyr og evt. tollsatser).

Lenke til kommentar
Får du refundert momsen MÅ du betale norsk moms.
Hvis man har vært ute av landet i mere enn 24 timer og fører varen over grensen som reisegods er det ikke noe slikt krav. Er man ute av landet i mindre enn 24 timer, dog, må varen allerede være beskattet i EØS for å avgiftsfritt kunne innføres til Norge.
Lenke til kommentar
Ok men det er jo bedre å betalle 17% VAT [moms] enn 25& her i norge hvis jeg får sendt den til Sverige ;)
Innenfor EU betaler du MVA til mottagerlandet uavhengig av hvor varen er sendt fra (ellers ville differensiert MVA være konkurransevridende til fordel for landende med lav avgift), og MVA i Sverige er 25%.

Det er et unntak for butikker som leverer i et så lavt volum til mottagerlandet at den totale vareverdien er på under ca. €100.000, men for butikker det er aktuelt å handle fra for bestilling til Sverige vil sjeldent dette være tilfelle.

Lenke til kommentar
Ok men det er jo bedre å betalle 17% VAT [moms] enn 25& her i norge hvis jeg får sendt den til Sverige ;)
Innenfor EU betaler du MVA til mottagerlandet uavhengig av hvor varen er sendt fra (ellers ville differensiert MVA være konkurransevridende til fordel for landende med lav avgift), og MVA i Sverige er 25%.

Det er et unntak for butikker som leverer i et så lavt volum til mottagerlandet at den totale vareverdien er på under ca. €100.000, men for butikker det er aktuelt å handle fra for bestilling til Sverige vil sjeldent dette være tilfelle.

6891230[/snapback]

Jahaa

Så det betyr at hvis jeg bestiller for under 100K € så slepper jeg moms hvis jeg henter det i sverige ?

Tror ikke det blir noe problem å holde meg under den :p

Lenke til kommentar
Så jeg får utenlands moms (Fra det landet jeg bestiller fra) og det er det ?

Edit: Det å være i sverige i mer enn 24timer er ikke noe broblem da jeg bare kan ta meg en uke hos tanten min ;)

Om du bestiller noe til Sverige betaler du i 99% av tilfellene svensk MVA. Om du finner en selger som er villig til å ta papirmølla kan du få refundert den svenske momsen og avgiftisfritt innføre varer til inntill NOK 6000,-. Er selgeren svensk er det et fellesnordisk minstestav om at den enkelte vare må ha en verdi på minst 1000 kroner, eksklusive merverdiavgift,. og du *må* betale norsk MVA for å få tilbake den svenske. Altså lønner dette seg bare for varer som er dyrere enn 6000,- og billigere i Sverige enn i Norge.

Så det betyr at hvis jeg bestiller for under 100K € så slepper jeg moms hvis jeg henter det i sverige ?
Nei, nei, nei. Det betyr at hvis butikken selger for mindre enn €100.000 til Sverige *totalt* per år, så belaster selger deg avsenderlandets MVA-sats og ikke mottagerlandets.

Det billigste blir:

1. Kjøp vare fra EU via respektabel webshop, selger legger ved skjema for eksport fra EU.

2. Få den levert i Sverige, du blir belastet den svenske MVA-satsen fra selger.

3. Utfør varen fra EU ved en svensk tollstasjon og få fylt ut eksportpapirene.

4. Personlig frakt varen(e) avgiftisfritt over grensen så lenge de koster under 6000,-

5. Returner skjema til selger og vent på å få refundert 25%.

Det er dog:

A) Ikke alltid lett å finne butikker som tar papirmølla og merarbeidet ved dette.

B) Ikke altid like lurt å frasi seg den beskyttelsen norsk forbrukerlovgivning gir for å spare noen småkroner.

Lenke til kommentar
Får nok ikke kjøpt X1950XTX brukt der nei og jeg liker best å kjøpe fra bedrifter i utlandet da det ikke er så mye å gjøre om man blir svindlet ...

6890156[/snapback]

Nei, istedet går man glipp av alt som heter reklamasjonsrett og norske forbrukerrettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...