Gå til innhold

Kjølende effekt, (vind)

Anbefalte innlegg

La oss si att det er enn varm sommerdag & vindstille, og at det måler ca.30 Celsius overalt.. Og du vil ta deg enn tur på motorsykkelen og få litt vind på deg, for kjølende effekt.

Men hvordan "kjøler" vinden, når motorsykkelen er i fart? det er 30Celsius overalt, og vindstille.. :hmm:

Håper på vitenskaplig svar .. hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det same prinsippet som gjer at ei kjølevifte kan redusere driftstemperaturen på til dømes ein PC-prosessor eller eit skjermkort: Det varmen som vert stråla ut vert fjerna fortare enn om lufta hadde vore stilleståande. Så sjølv om lufta har same temperatur som den omkringliggjande atmosfæren vil ein likevel få ein kjølande effekt.

Meir om dette kan du til dømes finne her: http://www.learner.org/exhibits/weather/act_windchill/ eller http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_chill

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
La oss si att det er enn varm sommerdag & vindstille, og at det måler ca.30 Celsius overalt.. Og du vil ta deg enn tur på motorsykkelen og få litt vind på deg, for kjølende effekt.

Men hvordan "kjøler" vinden, når motorsykkelen er i fart? det er 30Celsius overalt, og vindstille..  :hmm:

Håper på vitenskaplig svar .. hehe

6883204[/snapback]

Om du kjører fort gjennom luften eller om luften "kjører" fort forbi deg, blir det samme. Luften passerer deg uansett i stor fart.

Lenke til kommentar

Det er vel slik at når luften "står i ro" rundt kroppen din, så utstråler kroppen mer varme enn lufta klarer å kjøle. Men dersom lufta kontinuelig blåser på kroppen blir varmen man utstråler ført bort med en gang og kroppens temperatur (eller ihvertfall huden) går mot luftas temperatur. I dette tilfellet altså 30 grader, som er mindre enn 37 grader. Man blir dermed nedkjølt.

Endret av buskbjørn
Lenke til kommentar
Det er vel slik at når luften "står i ro" rundt kroppen din, så utstråler kroppen mer varme enn lufta klarer å kjøle. Men dersom lufta kontinuelig blåser på kroppen blir varmen man utstråler ført bort med en gang og kroppens temperatur (eller ihvertfall huden) går mot luftas temperatur. I dette tilfellet altså 30 grader, som er mindre enn 37 grader. Man blir dermed nedkjølt.

6884133[/snapback]

"utstråler" blir vel litt feil her - utstrålingen er den samme uansett om du er i ro eller ikke - den er kun avhengig av temperaturen til det strålende legemet (og et par andre ting).

Det det går på, er ledning av varme. Dersom du setter en stekepanne på en varm kokeplate, ledes varme fra kokeplaten til stekepannen, og stekepannen blir varm.

Det samme skjer når du kjøles ned av vind - du er varm, lufta er kald(ere). Når du står stille i forhold til lufta, varmer du opp lufta rundt deg, så du får et "varmt luftlag". Siden luft leder varme dårlig, har du nå et varmt lag med luft rundt deg som ikke er særlig mye kaldere enn deg, og som ikke slipper varmen videre. Så du holder deg varm.

Men dersom du beveger deg i forhold til lufta - vind eller fartsvind - så har du hele tiden kald luft rundt deg, som suger varme. Du rekker aldri å bygge opp noe varmt luftlag.

I tillegg kommer det at du har fukt på huden din, og når denne fordamper så blir du kaldere. Men når du har hatt ett og samme luftlag rundt deg i lenger tid, så kan det ikke fordampe mer, og fordampingen stopper. Men dersom det blåser, så kan det ikke bygge seg opp et "damplag" rundt deg som hindrer videre fordampning.

Lenke til kommentar

6884133[/snapback]

"utstråler" blir vel litt feil her - utstrålingen er den samme uansett om du er i ro eller ikke - den er kun avhengig av temperaturen til det strålende legemet (og et par andre ting).

Det det går på, er ledning av varme. Dersom du setter en stekepanne på en varm kokeplate, ledes varme fra kokeplaten til stekepannen, og stekepannen blir varm.

Det samme skjer når du kjøles ned av vind - du er varm, lufta er kald(ere). Når du står stille i forhold til lufta, varmer du opp lufta rundt deg, så du får et "varmt luftlag". Siden luft leder varme dårlig, har du nå et varmt lag med luft rundt deg som ikke er særlig mye kaldere enn deg, og som ikke slipper varmen videre. Så du holder deg varm.

Men dersom du beveger deg i forhold til lufta - vind eller fartsvind - så har du hele tiden kald luft rundt deg, som suger varme. Du rekker aldri å bygge opp noe varmt luftlag.

I tillegg kommer det at du har fukt på huden din, og når denne fordamper så blir du kaldere. Men når du har hatt ett og samme luftlag rundt deg i lenger tid, så kan det ikke fordampe mer, og fordampingen stopper. Men dersom det blåser, så kan det ikke bygge seg opp et "damplag" rundt deg som hindrer videre fordampning.

6884643[/snapback]

Jeg skrev da ikke at utstrålingen forandrer seg? Jeg sa bare at den energien som da blir liggende igjen i lufta nært kroppen blir ført bort igjen med en gang.. Derfor forsvinner varmen og vi blir nedkjølt! Var ihvertfall det jeg mente å si. :cool:

Lenke til kommentar
men hvis det er 38 grader, så vil man vel ikke fryse, eller?

6885797[/snapback]

Nei. Jeg har selv prøvd å kjøre i åpen bil en gang det var rundt 35 grader, og uansett hvor fort jeg kjørte hadde fartsvinden ingen avkjølende effekt. Det var en ganske merkelig opplevelse faktisk.

Lenke til kommentar

6885797[/snapback]

Nei. Jeg har selv prøvd å kjøre i åpen bil en gang det var rundt 35 grader, og uansett hvor fort jeg kjørte hadde fartsvinden ingen avkjølende effekt. Det var en ganske merkelig opplevelse faktisk.

6885919[/snapback]

Det samme skjedde en kamerat av meg som skulle "avkjøle" seg med en tur på motorsykkelen sin. Det var 38 grader og sol!! Han fikk et aldri så lite heteslag. Bra han kuttet kjøringen før det svartnet for ham.

Og ja! det var selvfølgelig ikke i Norge!

Knut

Lenke til kommentar

er også en ting jeg lurer på, 38 grader burde være en behagelig tempratur for kroppen, da det er denne tempraturen kroppen selv holder, så hvorfor er det varmt når det er 38 grader?

vet at man ikke holder 38 grader på huden, men det burde jo være en grei tempratur å oppholde seg i uansett...

Lenke til kommentar
er også en ting jeg lurer på, 38 grader burde være en behagelig tempratur for kroppen, da det er denne tempraturen kroppen selv holder, så hvorfor er det varmt når det er 38 grader?

vet at man ikke holder 38 grader på huden, men det burde jo være en grei tempratur å oppholde seg i uansett...

6893271[/snapback]

Kroppen produserer jo tross alt varme hele tiden, hvis mer varme produseres enn det som kan ledes vekk (noe som unektelig er vanskeligere ved høye temperaturer) er det ikke rart det føles varmt.

Lenke til kommentar

6885797[/snapback]

6885919[/snapback]

Det samme skjedde en kamerat av meg som skulle "avkjøle" seg med en tur på motorsykkelen sin. Det var 38 grader og sol!! Han fikk et aldri så lite heteslag. Bra han kuttet kjøringen før det svartnet for ham.

Og ja! det var selvfølgelig ikke i Norge!

Knut

6893219[/snapback]

Haha! Den historien var god, eg hadde fått panikk visst jeg hadde vore på den sykkelen.. hehe! Merkelig det der..

Så foreksempel enn radiator på enn bil får +90 Celsius varm luft på seg, (i stor hastighet) vil dette kjøle ned vannet Ca.10 C.? (Vatnet i enn varm motor er Ca 100 Grader under trykk.)

Takker for mangen gode svar! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
nei, bare ned til 90°C, med mindre den er lekk da :p

6896674[/snapback]

Hehe!

Så med andre ord visst man legger seg i vann med temperaturen 32 grader, vil man ikkje overleve?(må ligge enn stund self.)hehe! fordi vann "leder" energien bedre...

Endret av Landkrabben
Lenke til kommentar
Kroppen din er 38ºc.

Om vinden ute er 30º, vil varmen utveksles fortere dess raskere vinden passerer deg.

Sitter du i ro, utveksles også varmen, men sirkulerer ikke luften rundt deg, blir luften rundt deg varmere, og du kjøles ikke like fort.

6883746[/snapback]

Vil du være greit død ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...