Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fikk lønning uten å ha jobbet

Lanka

Anbefalte innlegg

Jeg er nå inne i førstegangstjeneste. Jeg sa ifra til sjefen min. Jeg har fortsatt jobben. Og jeg har nå vært inne i 5 uker. Plutselig idag akkurat en måned etter min sist mottatte lønning fikk jeg en lønnslipp. Jeg trodde det var noe feil, men jeg fikk altså penger inn i banken også. Er dette riktig?

Jeg har snakket med noen venner av meg, men de sier at jeg skal beholde pengene. Jeg har lyst til å levere pengene tilbake, siden de ikke er mine. Men jeg vet ikke om det er sånn at jeg får noen penger fordi jeg avtjener førstegangstjeneste. Om arbeidsgiver er pliktig til å gi sånt. Hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er nå inne i førstegangstjeneste. Jeg sa ifra til sjefen min. Jeg har fortsatt jobben. Og jeg har nå vært inne i 5 uker. Plutselig idag akkurat en måned etter min sist mottatte lønning fikk jeg en lønnslipp. Jeg trodde det var noe feil, men jeg fikk altså penger inn i banken også. Er dette riktig?

Jeg har snakket med noen venner av meg, men de sier at jeg skal beholde pengene. Jeg har lyst til å levere pengene tilbake, siden de ikke er mine. Men jeg vet ikke om det er sånn at jeg får noen penger fordi jeg avtjener førstegangstjeneste. Om arbeidsgiver er pliktig til å gi sånt. Hva burde jeg gjøre?

6882455[/snapback]

Jeg kan ikke skjønne hva du klager etter :no:

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne hva du klager etter  :no:

6882498[/snapback]

Jeg beholder ikke penger som ikke er mine. Derfor klager jeg. Syns det er uærlig, men vet ikke om lovene tilsier at man får "en månedslønn" som backup for de lusne kronene man tjener i forcen.

Lenke til kommentar

6882455[/snapback]

Ta kontakt med sjefen og informer om dette at du har mottatt lønn, kan hende du mottar lønn etterskuddsvis som var tildels vanlig tidligere.

Er du heldig kan det hende du får beholde pengene hvis det var en feilutbetaling og summen ikke så stor.

Lenke til kommentar

Min erfaring med slikt er at slikt alltid finnes ut av.. Om du ikke har tenkt å si ifra, så ikke rør pengene.. De aller fleste firmaer har en avtale med banker og får tilbakeført penger ved feilutbetalinger.. Privatpersoner er ikke så heldig.. Samtidig kan dem finne på å trekke når du er i en periode med lite penger, og plutselig er du i 0..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Loven sier ingenting om at man skal få økonomisk støtte fra arbeidgiver fordi man går over til luselønna til forsvaret.

6882721[/snapback]

Faktisk det stikk motsatte. Man har ikke krav på lønn fra Forsvaret hvis man mottar lønn (som overstiger 2000,- i måneden, tror jeg det var) fra det sivile.

Lenke til kommentar

Hvis fagforeningen har kranglet lenge for enlan endring og dere har fått høyere lønn gjelder de nye reglene fra de begynte å krangle, altså vil en få mer for det en allerede har jobbet etter kranglinga begynte, men før den var ferdig.

Kan være noe slikt om du fortsatt er ansatt der (Lønnjusteringene gjelder ofte ikke om du er i oppsigelsesmåneder), men siden du har begynt i militæret er det vel mer sannsynlig at sjefen tror du har sluttet og utbetalt feriepenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...