Gå til innhold

Oppgradering; CPU, GPU, HK og RAM

xelA

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg har kommet i riktig kategori, moderatorene får bare flytte emnet..

Men saken er at jeg vurderer å oppgradere til neste lønning B) Egentlig hadde jeg planer om å vente, men siden hovedkortet har tatt kvelden, så kan jeg like godt gjøre det nå (i tillegg vil jo prisen på ram øke :( )

Som sagt i tittelen, vil jeg skifte ut skjermkort, hovedkort, prosessor og i tillegg legge til litt bedre (og mer) ram..

Her kommer dere inn.. Jeg har jo ikke satt meg så mye inn i hva som er best av de forskjellige produsenter, og hva som er mest overklokkingsvennlig.. (for jeg skal overklokke)

Men uansett, her er det oppsettet jeg hadde sett for meg;

Hovedkort:

Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2 - jeg ser den har mange awards, men er dette det beste i denne prisklassen hvis jeg skal ha SLI, mulighet for mye ram og samtidig mulighet til å overklokke?

Prosessor:

AMD AM2 X2 3800+, eventuelt til demopris- denne er jeg litt mer usikker på, vil det lønne seg å legge til litt kroner å gå for 4200+ (demovare her), eller er 3800+ mer overklokkingsvennlig? dvs. kan jeg klokke den til over 2.2 ghz, samtidig som det vil være stabilt?

Ram:

Her trenger jeg mye hjelp.. Jeg vil ha 1gb ram til maks 1500 kroner, så det blir vel noe rundt ddr2 pc6400? Jeg trenger anbefalninger til hvilke merker som er best i forhold til overklokking, og hva jeg skal se etter..

Skjermkort:

Jeg tenker å kjøre SLI i framtiden, men foreløpig kjøper jeg "bare" et skjermkort, pga økonomi :p Jeg sikler litt på dette kortet (7900GT), men dette er også litt ukjent terreng for meg, hvilken produsent er best og hvilke av kortene lønner det seg å kjøpe, er det for eksempel stor eller liten forskjell mellom gt og gs kortene, og vil det være mulig å klokke et gs kort opp i gt hastighet?

Jeg takker for alle svar :thumbup:

Endret av xelA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Skjermkort:

Jeg tenker å kjøre SLI i framtiden, men foreløpig kjøper jeg "bare" et skjermkort, pga økonomi :p Jeg sikler litt på dette kortet (7900GT), men dette er også litt ukjent terreng for meg, hvilken produsent er best og hvilke av kortene lønner det seg å kjøpe, er det for eksempel stor eller liten forskjell mellom gt og gs kortene, og vil det være mulig å klokke et gs kort opp i gt hastighet?

6881829[/snapback]

Jeg ville nok valgt XFX som produsent av skjermkort, da kortene deres er klokket høyere dvs. de går raskere. Men nesten uansett hvilken produsent du velger vil det lønne seg å bytte kjøler på skjermkortet. Det begrunner med at vifta/kjøleren som sitter på de fleste skjermkort, bråker og ikke er så vanvittig effektiv.

Lenke til kommentar
Jeg har vannkjøling, men jeg gidder ikke å sette på det på skjermkortet, det for mye styr allerede som det er... kan du anbefale noen spesielle kjølere (som er de mest støysvake, og som kjøler bra)?

6883492[/snapback]

Det med at du skal kjøpe XFX er jeg helt uenig i. De tar vanligvis bare ett kort, og setter opp frekvensen til en frekvens de vet det tåler, og så selger de det litt dyrere. Klokkepotensialet (den frekvensen du kan oppnå) ligger sjelden noe serlig høyere. spar heller de kronene.

En veldig bra (mest sannsynlig beste) skjermkortkjøler er: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319310

som ikke koster så altfor mye

Eller så kan du jo bruke denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311473

På minnesiden annbefaler jeg klart disse: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312054 2gb ram bør du ha, og disse klokker flott også.

Du kan spare litt inn ved å velge dette hovedkortet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322111

1600 kroner er veldig mye for ett AM2 hovedkort.

CPU, da kan du velge 4200 eller 3800 etter hva du vil betale.

Når jeg ser på skjermkort, blir det litt vanskeligere. 7900GS ville jeg ikke valgt, da det har deaktiverte pipelines, og derfor vil det ikke yte like bra som ett tilsvarende klokket 7900GT. Prøv heller dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324554

Vet jeg sa nei til XFX, men så er dette det billigste de har på komplett.

Vil du ha gode resultater med klokking, kan jeg nesten garantere att du får det da.

Men så har de ATI kort og. Dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320867

er 600 kroner billigere og yter nesten like bra som standard, men klokker ike like bra. Likevel er ikke 7900GT verd så mye mer. Ellers kan du se på http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324857 som yter mye bedre enn 7900GT som standard, og koster bare 200 kroner mer.

Ville nok anbefalt ett ATI kort. selv om du får både mye overklokking og SLI støtte med 7900GT.

Da burde du ok også bytte til ett slikt hovedkort, for å få støtte for 2 skjermkort.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt meg noe til under 7000 på denne oppgraderinga.. Jeg hører også på diverse steder at Intel har en knepen ledelse overfor AMD, både innen gaming og programmer.. Vil det lønne seg å bytte til Intel? Og hvilken prosessor burde jeg gå for da? På det "gamle" oppsettet mitt har jeg 1gb ram, men dette er ddr pc3200, vil den fungere i det nye hovedkortet?

Lenke til kommentar

Hold deg unna demo cpu hvis du skal klokke.De er kanskje sendt inn igjen på angrefrist fordi de klokker dårlig.

Skal du kjøre SLI engang i fremtiden,anbefaler jeg denne kjøleren på det varmeste.Bakdelen med Zalman i SLI er at det blir trangt mellom kortene,og da vil Zalman gå å "surre" i sin egen varme.Har prøvd både Zalman og Acellero i SLI,og Acellero holdt 16-18 gradere mindre på masterkortet enn Zalman! Det var med 2 stk. 7800GT kort.

Lenke til kommentar
Hold deg unna demo cpu hvis du skal klokke.De er kanskje sendt inn igjen på angrefrist fordi de klokker dårlig.

Skal du kjøre SLI engang i fremtiden,anbefaler jeg denne kjøleren på det varmeste.Bakdelen med Zalman i SLI er at det blir trangt mellom kortene,og da vil Zalman gå å "surre" i sin egen varme.Har prøvd både Zalman og Acellero i SLI,og Acellero holdt 16-18 gradere mindre på masterkortet enn Zalman! Det var med 2 stk. 7800GT kort.

6883966[/snapback]

Ok.. Men bråker den noe? Det forrige skjermkortet mitt var en flymaskin, og resten av pcen skal være vannkjølt. En bråkete vifte kan ødelegge all stillheten med vannkjølinga

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg har vannkjøling, men jeg gidder ikke å sette på det på skjermkortet, det for mye styr allerede som det er... kan du anbefale noen spesielle kjølere (som er de mest støysvake, og som kjøler bra)?

6883492[/snapback]

En Zalman VF900 bør gjøre susen. :thumbup:

Lenke til kommentar

6883966[/snapback]

Ok.. Men bråker den noe? Det forrige skjermkortet mitt var en flymaskin, og resten av pcen skal være vannkjølt. En bråkete vifte kan ødelegge all stillheten med vannkjølinga

6887184[/snapback]

Du hører ikke Accelero.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...