jocke Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Hei hå, Da var tiden kommet for å avtjene førstegangstjenesten. Mitt hjem for det neste året blir Heggelia leir i Bardufoss, 2 timer sør-øst for Tromsø. Her har vi trådløst nettverk over hele kaserna, men dette er desverre sperret. All internett går igjennom en ISA-server, hvorav alle som logger på proxyen, må ha eget brukernavn/passord. Alt av porter ser ut til å være sperret, og etter hva januarkontigentet sier, er det kun port 443 som er åpent helt ut. Port 80 ser ut til å gå mot transparent proxy, så da sitter man igjen med kun 443. De som allerede er her, har funnet noen programmer til Windows for å lage en workaround. Det innebærer en SSH-tunnell via port 443, som deretter deles på en lokal laget proxy, og deretter brukes et annet program for å kjøre all trafikk gjennom den lokale proxyen. Desverre finnes isje disse programmene til mac - dermed sitter eg her med et problem. Siden mac bygger på openbsd, har eg allerede ssh i systemet, men siden port 443 er utilgjengelig uten proxy-authentication fra isa-servern, funker isje ssh. Har kommet over et program/kodesnutt som heter Corkscrew, og skal gjøre nytten for seg. Da eg skulle installere denne, fikk eg en feilmelding om at eg manglet cc/gcc, noe eg isje klarte å fikse til mac (installerte Developer Tools, hvorav gcc3 og gcc4 var der, men funket fortsatt isje). Så, etter dette, la eg SSH-løsningen på is. Eg begynte videre å kikke på en VPN-løsning, og kom over OpenVPN, som funker på de fleste platformer, samt at serveren min hjemme har støtte for denne. Ryktene her sier at UDP er sperret, mens TCP er "åpent", dvs bare på port 443, samt transparent på 80. Finnes det noen programmer som gjør at eg kan sjekke om UDP er åpent? Utover dette sitter eg litt fast. Kunne egentlig tenkt meg å fått SSH-tingen til å fungere, så om noen veit hva den feilmeldingen skyldes, og hvordan eg evt. kan få den vekk, hadde det vært utmerket. Evt. andre som har tjenestegjort, eller fortsatt tjenestegjør i forsvaret, som har tips og råd til workarounds, er eg åpen for forslag. Et år uten skikkelig internett kommer eg isje til å takle :> Endret 17. september 2006 av jallakim Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Denne stenges. Dette er ikke stedet for å be om hjelp til å misbruke forsvarets (eller andre instansers) utstyr eller nettverk. Jeg vil anbefale trådstartet om å ta det opp med tillitsvalgte for å få internett, så kan de fronte saken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg