EggMan88 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Tenke jeg skulle kjøpe en backup løsning som skal fungere i hjemmet. Det skal brukes til følgende ting: - Backup av bilder, Filmer etc - Backup av skolearbeid og kritiske filer - Backup fra faren min sitt firma. Har satt opp følgende oppsett. Thecus N5200 NAS Server 3 x WD Caviar 500GB Diskene vil bli kjørt i Raid for og gjøre det mest mulig sikkert. Har følgende spm: - Hvilken Raid type er lurest med tanke på sikkerheten. - Er det noe mere jeg trenger ? - Er det noe som ikke fungerer sammen. Takk for svar. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 - Backup av bilder, Filmer etc- Backup av skolearbeid og kritiske filer - Backup fra faren min sitt firma. Thecus N5200 NAS Server 3 x WD Caviar 500GB - Hvilken Raid type er lurest med tanke på sikkerheten. - Er det noe mere jeg trenger ? - Er det noe som ikke fungerer sammen. 6881367[/snapback] Hei, jeg jobber med sammen prosess nå om dagen. Derfor har jeg noen kommentarer. Alt passer sammen, og du trenger ikke noe mere for å få opp løsningen Uansett hva du skal ta backup av vil N5200 være en god løsning. Jeg står å vipper mellom N5200, eller en litt billigere løsning fra Synology (jeg har ikke behov for hotswap) Ut fra det du har valgt ville jeg ha gjort det litt annerledes på diskfronten. 3x500GB disker tilsvarer 5500 kr fra komplett, det gir deg teoretisk lagringsplass på 1,5TB. Men du kan da enten velge RAID 1 eller RAID 5 som oppsett med kanskje mindre sikkerhet hvis en av diskene dør. Ved å f.eks kjøpe 5x320GB disker å sette opp RAID 5 eller hvis man skal være heeeelt paranoid og dønn sikker at alt ligger der RAID 6. Hvis du vil lese mer om raid kikk her Enkelt forklart vil være: RAID 0 = Stripet, kjapp, meget sårbar, detter sammen ved harddisk feil på 1 disk. Totalstørrelsen er ca størrelsen på diskene RAID 1 = Speilet, 2 disker har samme innhold. Du utnyttet 1/2 av plassen til diskene RAID 0 + 1 = Stripet + Speilet, 4 disker med stripet og speilet innhold. Gir sikkerhet og fart. Gir deg kun 1/2 av plassen til diskene RAID 5 = Paritet, gir deg sikkerhet ved feil på 1 disk, gir deg totalt antalldisker-1 tilgjenglig plass RAID 6 = Dobbelparitet, gir meget god sikkerhet med dobbelt paritet på hver disk kan opptil 2 disker dø samtidig (hvor sansynlig er det ), gir deg totallt antalldisker -2 i tilgjenglig plass. Min anbefaling er å ha flere disker, og kjøre RAID 5. Sett JBOD på den siste disken (så får du en "leke disk" til annet more, uten sikkerhet). Når en disk i RAID oppsettet dør kan du enten velge å vente på en erstattnings disk, eller slette innholdet på JBOD disken og sette den opp som spare. Da vil N5200 boksen rebuilde arrayet basert på en "nye" disker som er ledig i systemet. Det vil nok lønne seg økonomisk å gjøre det slik også siden 5500,- for 1,5TB er mye penger, da du får 1,28TB med 320 disker for 4400,- Mye å vurdere, håper det hjelpe deg på din vei Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Alt er nå bestilt, Det ble 3x500Gb så får jeg evt kjøpe 1/2 500Gb disker til, vis det vil bli behov for det. Har også et annet spm: I Server/Tekniske rommet vårt er det for øyeblikket 33 °C, hos hjemmesiden til Thecus opplyser dem at løsningen jeg har bestilt tåler opp til 40 °C. Noen tips hva jeg kan gjøre for og evt senke temp i rommet / datadelene. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Alt er nå bestilt, Det ble 3x500Gb så får jeg evt kjøpe 1/2 500Gb disker til, vis det vil bli behov for det. Har også et annet spm: Det er kjekt det å kunne fylle på... Men migrering ut på flere disker kan bety at man "leker litt" med dataene før man er i mål. Når den tiden kommer anbefaler jeg en full backup av alt som ligger på eksisterende RAID! I Server/Tekniske rommet vårt er det for øyeblikket 33 °C, hos hjemmesiden til Thecus opplyser dem at løsningen jeg har bestilt tåler opp til 40 °C. Noen tips hva jeg kan gjøre for og evt senke temp i rommet / datadelene. 6882353[/snapback] Jeg har ikke hatt det problemet selv, men har god utlufting på rommet. Andre jeg kjenner har en portabel aircondition med utlufting i friluft. De har ca 8-10 pcer stående på 24 timer. Det er en vifte i kabinettet, men hvis rommet blir bare varmet opp kan det få følger på komponenter osv... Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Ja, får nok se litt hva jeg gjør. Server rommet er under bakkenivå og betong vegger rundt hele så litt vanskelig og sette inn en aircondition. Tokk tempen på gulvet i server rommet og der var det 26 °C. Så mulig jeg prøver den der litt. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå