Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kasse til 15"

hollan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RCF er et bra merke. Har sett det mest i PA sammenhenger. (Diskoteker osv)

Ut i fra det jeg kan se på linket nettsted er dette et midway element. Dvs at det ikke egner seg så godt som subwoofer element i en bil.

Du trenger T/S parametrene til dette elementet. Vas verdi osv. Disse tallene dyttes inn i et dataprogram som regner ut hvor mange liter kassen skal være + diameter og lenge på bass refleks rør. Typisk 100- 150 liter kasse til en 15 tommer.

Stor kasse kan gjengi dypere toner.

Når jeg kikker nermere etter, så tror jeg ikke at dette er et bil element i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Først og fremst er det viktig at den som bruker programmet vet hva han gjør, programmet gjør bare det det får beskjed om :)

6891588[/snapback]

Riktig! Beregner du kassestørrelse med en Qtc med 1.2 får du ca 26l. Med en Qtc på 1 får ca 40l Legg deg på noe mellom der og du får bass tilpasset en bilkupè og ikke stua di. I stua skal du beregne med en Qtc på 0,7 for optimal lyd, men det passer ikke i en bilkupè.

Lenke til kommentar

Trainman: Har du noen oversikt over når man overstiger Xmax i kassene du nevner?

Ikke sikker på hva du mener. Elementet tåler mer effekt og i og med at kassen er tett kan du mate på med høyere effekt før du når Xmax. Det er også mye opp til forsterkeren når du kommer opp mot Xmax.

Lenke til kommentar

Enhver element/kasse-kombinasjon vil ha visse grafer for frekvensrespons, impulsrespons, fasegang, og også slaglengde. Man kan mate inn en viss effekt i elementet før Xmax oppnåes, med mindre systemets Q setter begrensninger. Noe som igjen fører til at elementet må ha høyere termisk belastbarhet ettersom all effekten over denne grensen vil bli omsatt som varme, ikke lyd.

Kombinasjoner med lav Q vil jo ha en "tightere" lyd, men mindre luftmengde som avfjæring av elementet, derfor vil man også fortere gå tom for slaglengde.. Softicas simulator har avlesning av slaglengde :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...