hollan Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Hei. har fått en http://uk.shopping.com/xPF-Rcf_L15P530_16 hos min bror har tenkt å putte den i en kasse å smekke den i bagasjerommet på golfen min. MEN.... jeg kan ikke noe om dette så hvis noen har noen tips på hvordan materiell som skal brukes å størrelse på kassen til den... BTW er det en bra sub? jeg har ikke peiling:p Endret 17. september 2006 av hollan Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 RCF er et bra merke. Har sett det mest i PA sammenhenger. (Diskoteker osv) Ut i fra det jeg kan se på linket nettsted er dette et midway element. Dvs at det ikke egner seg så godt som subwoofer element i en bil. Du trenger T/S parametrene til dette elementet. Vas verdi osv. Disse tallene dyttes inn i et dataprogram som regner ut hvor mange liter kassen skal være + diameter og lenge på bass refleks rør. Typisk 100- 150 liter kasse til en 15 tommer. Stor kasse kan gjengi dypere toner. Når jeg kikker nermere etter, så tror jeg ikke at dette er et bil element i det hele tatt. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Hentet facts fra mtx sin hjemme side om 15 tommeren jeg hadde, og den skulle ha 50 liter invendig i lukket kasse, og 70 liter invendig i portet kasse. Tror jeg brukte 150 liter tilsammen på begge. Endret 17. september 2006 av Defus Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Siden du linket til oppgav den til å være en koaksial bilhøyttaler, begge deler er feil. Her ser du elementets tekniske data. Det er nok ikke det verste elementet å putte i en bil, men jeg har sett bedre. Som Luske_Ludvig sier er det et PA-element, og skal du ha kasse bør du finne noen som har peiling på kassedimensjonering. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 I følge Ljudias kalkulator trenger du en kasse på ca. 116 liter (lukket). Dette er også som sagt et PA-element og vil ikke være optimalt for bil. Og klag på Ljudia, ikke meg, om volumet skulle være totalt på jordet. Vet at det finnes andre programmer som er 1000 ganger mer nøyaktige. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Først og fremst er det viktig at den som bruker programmet vet hva han gjør, programmet gjør bare det det får beskjed om Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Først og fremst er det viktig at den som bruker programmet vet hva han gjør, programmet gjør bare det det får beskjed om 6891588[/snapback] Riktig! Beregner du kassestørrelse med en Qtc med 1.2 får du ca 26l. Med en Qtc på 1 får ca 40l Legg deg på noe mellom der og du får bass tilpasset en bilkupè og ikke stua di. I stua skal du beregne med en Qtc på 0,7 for optimal lyd, men det passer ikke i en bilkupè. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Trainman: Har du noen oversikt over når man overstiger Xmax i kassene du nevner? Noen spesiell dypbass tror jeg nok ikke du vil få uansett, med mindre du tvinger en masse equalizering på elementet, og da går du fort tom for Xmax igjen.. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Trainman: Har du noen oversikt over når man overstiger Xmax i kassene du nevner? Ikke sikker på hva du mener. Elementet tåler mer effekt og i og med at kassen er tett kan du mate på med høyere effekt før du når Xmax. Det er også mye opp til forsterkeren når du kommer opp mot Xmax. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Enhver element/kasse-kombinasjon vil ha visse grafer for frekvensrespons, impulsrespons, fasegang, og også slaglengde. Man kan mate inn en viss effekt i elementet før Xmax oppnåes, med mindre systemets Q setter begrensninger. Noe som igjen fører til at elementet må ha høyere termisk belastbarhet ettersom all effekten over denne grensen vil bli omsatt som varme, ikke lyd. Kombinasjoner med lav Q vil jo ha en "tightere" lyd, men mindre luftmengde som avfjæring av elementet, derfor vil man også fortere gå tom for slaglengde.. Softicas simulator har avlesning av slaglengde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå